Gravide rusmisbrukere blir ikke tvangsavruset. De blir innlagt og tvangsoverført til LAR. For helsemyndighetene mener at ungen har det bra, så lenge mor har det bra. Derfor er det ikke ønskelig at mor slutter eller trapper ned på sine LAR medisiner.
Alle som har sett et nyfødt barn med abstinenser skjønner at dette ikke kan være fornuftige retningslinjer. Jeg satt i det rådslaget som kom frem til de nye rettningslinjene. Og i og med at jeg jobber med nyfødte og dermed også abstinensbarn, er jeg absolutt ikke enige.
Retningslinjene tar hensyn til mor og ikke barnet. Og når Gabrielle Welle-Strand i artikkelen kan si at det er lett å behandle abstinenser hos nyfødte, så vet hun absolutt ikke hva hun snakker om. Det er en svært komplisert behandling, som krever mye av personalet, foreldrene og ikke minst barnet. Behanlingen foregår ofte over måneder, og ungen har til dels sterke abstinenser. Og om det ikke er bra for mor å ha abstinenser, hvordan i alle verden kan det være bra for et uskyldig barn å ha det.
Barna har det så vanskelig at de ikke kan tas i. De tåler rett og slett ikke berøring. De er kvalme og kaster opp. De har diare og klarer oftest ikke spise selv. De er som trådstarter skriver, så stive at de kan stå. De kan utvikle alvorlige kontrakturer (stivhet i ledd) og store sår på knær og albuer for at de gnisser mot underlaget. Dessuten sover de knapt. Og dette er barn som skal hjem til en mor (og kanskje en far) som knapt kan ta vare på seg selv. Risikoen for at disse barna blir utsatt for omsorgssvikt og mishandling er svært stor.
Så ja, jeg er helt enig i det nye forslaget om at kvinner som overføres til LAR må over på sikker langtidsprevensjon. Og det før de begynner på LAR medisiner. Det er svært synd at det kun var en barnelege som satt i det rådslaget som kom frem til de nye retningslinjene for gravide i LAR. Hun snakket dessverre for til dels døve ører.