Det er lett å bekymre seg og lett å være utålmodig når man sammenligner med de som er født til termin. Da mini ble skrevet ut av NFI sa barnelegen at dette kommer til å gå bra og at hun forventer at han tar igjen de andre innen åtte måneder, og at det ikke kommer til å være noen følger av de 5-6 ukene for lite i magen. Hun hadde helt rett. Han tok igjen P3 ved åtte måneder og ut fra hans korrigerte alder er han foran utviklingsmessig. Han er et sted mellom korrigert alder og alder fra fødselsdato.
Jeg skrev oppe at det var vanskelig å få mat i ham pga gulsott og b12-mangel. Sistnevnte er noe de ikke sjekker med mindre det påpekes av barnet sover veldig mye. Vi fikk det sjekket etter vi var kommet hjem, så det er ikke noe som ville blitt et tema om vi ikke uttrykte bekymring. Jeg tenker det er verdt å spørre om.
Jeg har ikke fått klart svar på hvorfor det ble prematur fødsel her og jeg har ikke fått vite noe om morkaken. Men, jeg hadde høyt blodtrykk på en kontroll og jordmor på privat UL sendte henvisning for lite blodgjennomstrømming i navlesnoren to dager før fødselen startet. Barnet var også dysmaturt. Det kan ha vært en svangerskapsforgiftning som ikke ble oppdaget. Hvorfor er ikke så viktig, men jeg har kjent mye på at barseltiden ikke ble slik jeg forestilte meg og nå, åtte måneder etter, har jeg grått etter å ha besøkt venninne med nyfødt fordi de har det akkurat slik jeg håpet. De går trilleturer, går på kunstutstilling, reiser på hytta, osv. Vi hadde ikke besøk de første to månedene og alt dreide seg om mat (veie, amme, veie, sonde, pumpe, sterilisere). Det er jo ikke at jeg ikke unner henne tiden, men jeg er lei for at vi ikke fikk oppleve det. For meg har det å føde et prematurt og dysmaturt barn gjort at jeg ikke klarer å slappe helt av.
Fremdeles er jeg bekymret for at han ikke spiser nok og er redd for at han ikke legger godt nok på seg. Selv om jeg rasjonelt sett vet at han, som andre, har dager med god og dårlig appetitt, vekker de dagene med mindre matlyst uroen i meg. Det er vanskelig å slippe taket, rett og slett, selv om jeg vet at innen han er to år, er det ikke lengre mulig å se forskjell på han og hans jevngamle.
Slike tanker tror jeg det er veldig vanlig å ha. Om du ønsker å lufte tankene dine, er du alltid velkommen til å sende meg en melding