Født i uke 26

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Da hører jeg plutselig til her. Har fra før to gutter som er født i uke 35 og 36, så strengt tatt faller de inn under definisjonen prematur, men jeg fikk ha dem hos meg hele tiden, og det eneste styrete var å mate dem hver 2.-3. time de første ukene.

I går ble jeg plutselig mamma igjen, til lille Rolf. Født 26+1, eller også 100 dager/litt over 14 uker for tidlig. Han var ikke ventet før i august, og nå er det april... 810g (2,5-persentilen) og litt umoden. Min egen termin ut fra mens, er en uke seinere enn ul-termin, så mulig han egentlig ikke er mer enn 25+1. Rakk bare 5 timer med lungemodning.

Så langt (bare litt over et døgn siden fødsel), har alt gått fint, men vi aner ikke hva vi har i vente. Noen som har fått så små/tidlige barn før, og kan si litt om opp og nedturer vi sannsynligvis har i vente? Kjenner jeg har litt problemer med å knytte meg til han, fordi jeg er så fryktelig redd for å miste han...

Har meldt meg inn i ptematurforeningen, men det er jo ikke så mye info å hente på en søndag.
 
Mine to er født i uke 36 og var dobbelt så store som din. Så har desverre ingen egen erfaring å komme med når det gjelder så små. Begge mine hadde komplikasjoner etter fødsel så erfaring fra nyfødt intensiv. Det jeg vet at personalet der kan sakene sine og er utrolig ivaretakende. De er også ofte tilknyttet psykolog i tillegg til prest, mitt råd er å ha lav terskel for å bruke de el personalet for å få luftet tanker og bekymringer :)
Velkommen skal du være her. Sender deg ( og den lille) en stor klem :Heartred
 
Min ble født 34+1, så ingen erfaring med så små, men vil gjerne gratulere med gutten :Heartblue De er flinke på NFI :Heartred
 
Gratulerer så mye!

Jeg har to født i uke 33, men minstemor var lettere enn din, så der fulgte det med en del (potensielt) styr.

Det er mye info i en lukket gruppe på et annet fora. Ellers leste jeg mye i metodebok for nyfødtmedisin for å skjønne hva som foregikk. Vi var forespeilet fødsel i uke 24/26, men slapp med skrekken. Lungene er jo en utfordring i uke 26, men de kommer med tiden.

Jeg var mye på barsel første uken og synes det var godt å skjønne prosedyrene som skjedde. For meg var det også mentalt godt å pumpe, det var liksom det jeg kunne gjøre for dem i starten.

Hvis dere er i Bergen, så er pleierne helt fantastiske. Bare å bruke dem!

Ja, angående tilknytning: minstemor var dødsdømt omtrent fra uke 18-33, og med litt mer styr på NFI så tok det mer tid før jeg ble like nær henne som tvillingen. Lenge trodde jeg hun skulle være dø hver gang jeg sjekket henne om hun sov litt ekstra tungt, så skrekken hang i. Men tilknytningen kom, og nå merker jeg ingen forskjell. Mye hud til hud hjelper på, tilknytningen synker sakte men sikkert inn.

Jeg brukte forresten masse sånne luktlapper som jeg la inn i kuvøsen til minstetvullingen. Gikk alltid med en i bh’en når jeg ikke var på avdelingen. Fikk små gule fra NFI, men søstra sydde også en masse små sirkler som ble lagt inn til henne. Da ble det litt mer farge i kuvøsen også.

4a95e9ef3dfc4c517d78fd2ef9d6baed.jpg
 
Last edited:
Akutt ks uke 27+5. Send meg gjerne en pm viss du vil skrive litt.
 
Fikk en liten gutt i november i uke 26+4 han var da blitt 850g. Forvent at dere må være på sykehuset til værtfall termin. Skjer det før så er det bare positivt.

Ta pauser fra sykehuset, du kan fort bli ør av og gå i gangene der.

Bruk tiden godt med og bli kjent med den lille gutten, lær dere hva han liker og hva han ikke liker. Og ikke vær redd for og ta i han, de tåler utrolig mye. Vi var veldig tilbakeholden første tiden og angrer på det.
Jo mer dere steiker han og løfter ut og inn av kuvøse jo fortere føler dere at det faktisk er fin egen sønn.

Spør spør spør heletiden sykepleierene om hva som skjer. Vi fikk notatbok som vi kunne skrive i og det ble skrevet nesten 2 a4 sider hver dag.

Dere kommer mest sannsynligvis til og oppleve negative ting på avdelingen også, fra alvorlige syke barn til foreldre som gjerne har mistet en tvilling eller trilling.

Nå vet jeg ikke hvilke pustestøtte gutten deres har, vår var på respirator 2 dager, cpap 4 uker, high flow 8 uker også microflow i 1 uke. Ikke bli skuffet og se det som et tilbakeslag vist han plutselig trenger mer pustestøtte for en periode.

Han må mestsanysneligvis ha øyeundersøkelse fra rundt uke 30 fram til han er ferdig med oksygen. Da sjekker de for ROP som det heter.

Muligens han også kommer til og få betegnelsen BPD, alt etter hvor lenge han trenger pustestøtte.



Det hjalp meg veldig og gå inn på helsenorge sine sider og lese jounalen til guttungen da eg følte eg finn med meg hva som faktisk skjedde.


Følelsene du har nå kommer nok til og sitte lenge i. Eg kjenner fortsatt ising i kroppen når vi nærmer oss sykehuset.

Og ikke minst så finnes det flere lukkede grupper hvor men kan bli medlem.


Beklager litt rotete innlegg men bare send en pm vist du lurer på noe.
 
Gratulerer med den lille. Beste ønsker for tiden som ligger foran
 
Back
Topp