Født i desember vs Januar

Peonen

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Junilykke 2020 ♡
Jeg har termin 3. Januar, og omtrent alle jeg snakker med sier «ja vi får håpe han kommer på nyåret da».
Kjenner det stresser meg litt:p
Har det så sykt mye å si?
Skjønner jo det ift skole, men han er vel ikke dømt til noe annet liv fordi han blir født i desember i stedet for januar??
Jeg er selv født i desember og har hatt det fint jeg :p kjedelig før man blir 18., men etter det er det jo greit :)

Eg har termin 22. Januar, men med stor sjans for prematur fødsel i desember. Om han kjem før januar mister me bhg-rett for 2019 og må ha han heime til 2020, så eg håpar eg kjem over nyttår før han kjem [emoji33][emoji23]

Det har ikke "sykt mye å si" [emoji1]
Tror heller det er fordi det er litt kjekkere mtp utvikling ift skolestart, og ankomst voksenalder ift klassekamerater..

Men det er nok på linje med alle de andre småønskene vi har for babyene våre.. Jeg har mange håp og drømmer for vesla, uten at de er "viktige" i det store og hele [emoji177] De inkluderer håpet om at hun venter til januar med å bli født, selvom hun er hjertelig velkommen uansett når hun kommer!!

Dersom barnet er tidlig utvikla, kan det være kjedelig å være født i januar, og en fordel å være født i desember. Dersom barnet er seint utvikla kan det være en fordel å være født i januar og en ulempe å være født i desember.

Normale barn vil trolig ha en fordel ved å være født i januar fordi de hele tiden opplever å mestre og å få til. Gutter er normalt litt etter jentene...

Jeg ser dette hos barn på ungdomsskolen.. noen som har en veldig fordel av å være januarbarn og andre som alltid henger etter og strever og er desemberbarn.

Eg har termin 22. Januar, men med stor sjans for prematur fødsel i desember. Om han kjem før januar mister me bhg-rett for 2019 og må ha han heime til 2020, så eg håpar eg kjem over nyttår før han kjem [emoji33][emoji23]

Oi! Er det sant?
Sånn tror jeg ikke det er her!

Det har ikke "sykt mye å si" [emoji1]
Tror heller det er fordi det er litt kjekkere mtp utvikling ift skolestart, og ankomst voksenalder ift klassekamerater..

Men det er nok på linje med alle de andre småønskene vi har for babyene våre.. Jeg har mange håp og drømmer for vesla, uten at de er "viktige" i det store og hele [emoji177] De inkluderer håpet om at hun venter til januar med å bli født, selvom hun er hjertelig velkommen uansett når hun kommer!!

Klart jeg ønsker at han skal komme i januar. Men mye annet jeg tenker på som er viktigere:p at han er frisk og alt går bra!
Må bare vente å se selvfølgelig ift fødselsdato, men kan ikke knipe igjen heller:p haha!

Blir litt lei alle disse kommentarene og rådene ift graviditeten :p så er nok der frustrasjonen kommer i fra! Hehe! :)

Kun eitt inntak i året her, dessverre [emoji22]
Det høres jo kjemperart ut at tidligere fødsel gir 1år utsatt bhg inntak!?

Kan du snakke med bhg eller kommune på forhånd og prøve å sikre deg en avtale?
Man trenger jo ikke å vær rakettforsker for å forstå at det må være en feil i regelverket der..

Har en venninne som er født for tidlig, i starten av desember, men som skulle vært født i slutten januar. Hun var litt sein i utvikling, naturlig nok, og har dysleksi. Hun skulle ønske hun ble holdt igjen et skoleår slik at hun slapp å henge etter med alt...

Har en venninne som er født for tidlig, i starten av desember, men som skulle vært født i slutten januar. Hun var litt sein i utvikling, naturlig nok, og har dysleksi. Hun skulle ønske hun ble holdt igjen et skoleår slik at hun slapp å henge etter med alt...

Ja klart det kan skje.
Men er vel nesten ikke mulig å holde igjen ett år nå, har jeg hørt?

Ja. De fleste folk klarer seg helt supert så lenge de er elsket av foreldrene :) uansett ;)

Jeg skal inn til kontroll 28.12. Foreslår de keisersnitt med en gang, kommer jeg til å be om å få vente til over nyttår ;) termin er 8.1 så jeg synes godt de kan vente til det.

Har termin den 29.12, og håper på januar her pga skolestart :) Når det gjelder barnehage, så er det jo kun en mnd forskjell fra desember til januar. Blir ungen født desember 2017 er jo uansett barnehagestart august 2019, om vi ikke får plass tidligere, pga rett til barnehageplass etter fylte 1 år...

Jeg startet i med termin i januar. Ble flyttet til desember på OUL. Og jeg må ærlig talt si at jeg håper hun kommer i januar.
Selvfølgelig har det lite å si for barnet. Men med tanke på skole. Så håper jeg hun holder seg inne til 2018.

Jeg har termin i starten av januar men fått begge de andre for tidlig! Er så lei av st folk sier sånn: Ånei! Da blir det kanskje desemberbarn da! Du får knipe igjen!

Altså! Det går ikke! Og blir det desemberbarn så blir det det:) Hadde ikke babyen kommet akkurat den dagen hadde det ikke vært akkurat den babyen!

De kommer når den vil<3

Jeg har termin 9. Januar og tror ikke at jeg føder i 2017. Grunnen til at jeg håper på januar er at jeg helst vil slippe fødsel og bursdag i romjula [emoji13] Vi startet jo forsåvidt å prøve på det som kunne vært en desemberbaby, men sånn ble det ei.

Sniker fra desember.

Du har vel krav på barnehageplass fra august 2019, i såfall? De som er født før 1. september i år har krav på plass fra august 2018 og de som er født september-oktober (og november?) fra de et et år, det vil si september-november 2018. De som blir født i desember i år har dermed rett på plass først fra august 2019. Det kan da ikke stemme at du ikke får plass før om 2,5 år om barnet blir født i desember i år?

Sniker fra desember.

Du har vel krav på barnehageplass fra august 2019, i såfall? De som er født før 1. september i år har krav på plass fra august 2018 og de som er født september-oktober (og november?) fra de et et år, det vil si september-november 2018. De som blir født i desember i år har dermed rett på plass først fra august 2019. Det kan da ikke stemme at du ikke får plass før om 2,5 år om barnet blir født i desember i år?
Godt mulig eg har misforstått ja [emoji4]

Back
Topp