Fødselstråd

Koalabjørn

Forumet er livet
Marshmallows 2022
Stjerneskuddene 2024
Snart er det fødetid for oss også! Så tenkte å opprette en fødseltråd. Lykke til alle sammen :Heartred

Her er malen for fødetråden, kopier punktene og fyll ut det man ønsker å dele. Ikke legg inn gratulasjoner i denne tråden!

Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn:

Termin:

Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Thorvald :Heartblue

Kjønn: Gutt

Termin: 26.01.2024

Dato født: 31.12.2023

Uke+dag: 36+5

Klokkeslett: 14:43

Fødested: St. Olavs

Vekt: 2940 gram

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: Keisersnitt

Smertelindring: Spiralbedøvelse

Helt perfekt og vi er i lykkerus:Heartred
 
Last edited:
Min fødsel.
Navn på barnet: Liam Alexander
Kjønn: gutt
Termin: 09.01.24
Dato født: 01.01.24
Uke+dag: 39+2
Klokkeslett: 17:04
Vekt: 4200g
Lengde: 52,5cm
Hodeomkrets: 37cm
Forløsningsmetode: vaginal i badekar
Smertelindring: ingen
Annet du ønsker å fortelle:
Igangsetting pga vekstkontroll viste 4,4kg 29des.
Ca kl 10:30 satt inn ballong.
Ca kl 11 akupunktur.
Kl 14:57 ballong datt ut, og vannet ble tatt.
Kl 17:04 ble han født.
Min siste fødsel ble en drømmefødsel.
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn
: Gutt

Termin: 13/1

Dato født: 8/1

Uke+dag: 39+5

Klokkeslett: 5:15

Fødested: Mitt lokale sykehus :Heartblue

Vekt: 3900

Lengde: 52

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle:

Det gikk fort. Var hjemme og fikk mine vanlige kynnere på kvelden ca kl 21. Kjente på de en stund før jeg innså at de var vonde og økende i styrke. Tok enda et par timer så ble de veldig vonde og vannet gikk hjemme. Ringte barnevakten og dro inn på føden kl 1:30. Kl 5:15 var han ute. Jordmoren ble litt overrasket tror jeg. Haha! Veldig intens, vondt og fy. Men vi har det godt. Forlater sykehuset forhåpentligvis i morgen tidlig og drar hjem.

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente

Termin: 06.01.24

Dato født: 03.01.24

Uke+dag: 40

Klokkeslett: 04.18

Fødested: Ringerike sykehus

Vekt: 2755 gram

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 31 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle: Igangsetting 2/1 med ballong pga lav vekst. Rundt midnatt 3/1 tok jordmor ut ballong og da var jeg allerede i aktiv fødsel. Så var det rett inn på fødestue og jordmor tok vannet. Klarte å føde uten epidural og kl 04.18 var hun ute.
 
Min fødsel
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Termin: 12.01
Dato født: 16.01
Uke+dag: 41+0
Klokkeslett: 23:25
Fødested: Ahus
Vekt: 4520
Lengde: 56
Hodeomkrets: 38
Forløsningsmetode: Vaginal
Smertelindring: Lystgass frem til epidural ble satt
Annet du ønsker å fortelle:
Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet: Thorvald :Heartblue

Kjønn: Gutt

Termin: 26.01.2024

Dato født: 31.12.2023

Uke+dag: 36+5

Klokkeslett: 14:43

Fødested: St. Olavs

Vekt: 2940 gram

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: Keisersnitt

Smertelindring: Spiralbedøvelse

Helt perfekt og vi er i lykkerus:Heartred


Gratulerer med lille Thorvald❤️ Veldig gøy at han heter det, det heter nemlig 2 åringen her hjemme også, med samme stavemåte som dere :)
 
Min fødsel:

Navn på barnet:
Mineah

Kjønn: Jente

Termin: 31/12

Dato født: 9/1

Uke+dag: 41+5

Klokkeslett: 19.28

Fødested: Molde

Vekt: 3.600gr

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 36cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Nerveblokade lokalt i vagina

Annet du ønsker å fortelle:
Det startet med uregelmessige rier kl.02.35 som ikke bygde seg opp noe særlig, vi dro på føden og fikk registrert rieaktivitet, lå på ei fødestue men valgte å dra hjem for å spise og hvile hjemme istedenfor. Hjemme var det ikke noe mye aktivitet med rier der heller, ikke før på ettermiddagen og vi dro til føden rundt kl.16. Jeg gikk i badekaret 16.30 og lå å kjente på enda sterkere rier, plutselig kjente jeg et knepp inne nede i magen og der gikk vannet! Var oppe siste gangen for å tisse og da var riene så intense. JM skulle undersøke meg og sjekke åpning, det gikk fra 4-5 cm til full åpning på null komma niks og eneste jeg rakk var pudendalblokade lokalt i vagina. De prøvde også å sette på elektrode på hodet hennes 3 ganger (siste gangen gikk det) mens jeg hadde intense rier fordi fostervannet var misfarget og DET var så innmari vondt! Jeg kjente plutselig at riene endret seg fra å være i korsrygg og nede på magen til å være kun i vagina. Så da satt jm bedøvelse (der hun sa nå kommer det et stikk og jeg svarte veldig positivt "ja deer kom det et stikk ja") og jeg fikk en enorm trykketrang. Jeg heiv meg rundt opp på alle 4 og startet å trykke. Husker jeg sa "denne babyen kommer aldri, og jeg rakk jo ikke epiduralen, jaja det var da kvinner som fødte uten dette før i tiden også" :hilarious:Sikkert kun for å trøste meg selv. 3 press på under 5 minutter og hun var ute! Jeg var OVERLYKKELIG over å ha vært så tøff, hardbarka og hadde aldri i livet trodd jeg skulle klare det uten epidural. Men fy søren for en heftig opplevelse! Jeg kan ikke si annet enn at jeg er SÅ stolt over kroppen min og meg selv!

Jordmor kom og informerte oss om at jeg var der i 3,5 time, men at aktiv fødsel var på 1,5 time. Jeg som følte det hadde vært såå mye lengre :hilarious:

Bilde:

IMG_2622.jpeg
 
Hopper inn her til dere fra februar jeg


Min fødsel

Navn på barnet: Henrik

Kjønn: Gutt

Termin: 13.02

Dato født: 20.01

Uke+dag: 37+0

Klokkeslett:01:50

Fødested: KK Bergen

Vekt: 2932 gr (idag 2650)

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: vannet gikk natt til 36+6 - ble derfor innlagt som prematur fødsel og håndtert deretter. Riene startet tilslutt men var veldig uregelmessig og stoppet opp.. føltes uendelig lenge når de to foregående fødslene var over på 6 og 4 timer.

Babyen fikk apcar score på 1 etter 1 min pga alt plutselig gikk fra 8 cm til fødsel på to rier. Etter 5 min avblåste de krisen da de fikk liv i han. Alt vell nå ❤️ Vi dro hjem samme dag. Litt liten baby enda siden han er litt tidlig, så sliter litt med å spise nok enda.
 
Min fødsel: nr 1

Navn på barnet: Ville Elias

Kjønn: Gutt

Termin: 13/1

Dato født: 24/1

Uke+dag: 42+0

Klokkeslett: Rundt 23

Fødested: Ahus

Vekt: 4300 gram

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt

Smertelindring: Epidural og spinal

Annet du ønsker å fortelle:

Ville Elias kom til verden i går, 24.01.24 kl. uvisst enda, men rundt 23, forløst ved keisersnitt etter ca 11 timer fødsel på drypp der jeg kun gikk fra 4-5 cm og helt avflatet livmorhals. Han satt godt og trygt oppi bekkenet og nektet å bevege seg nedover. Jeg var så sliten til slutt og full av adrenalin fra dryppet. Sammen med legene, ble vi enige om keisersnitt. Jeg orket ikke flere timer på drypp da magefølelsen da at han ikke ville komme den veien uansett.

Ut kom en stor gutt på 4,3 kg (noe jeg fryktet), og han ville uansett ha vært for stor for vaginal fødsel. Keisersnitt var en skremmende opplevelse der jeg følte jeg mistet all kontroll over kroppen min. Mistet 1200 ml blod. Teamet var fantastisk, eller alle har vært fantastiske. Jeg har vært på observasjon i 4 timer og venter på å bli fraktet til barsel der min lille familie venter. Terje får sove der i natt, men ikke fra i morgen mest sannsynlig. Jeg har ikke fått sovet på 48 timer isj, og våkner hver gang jeg dupper av fordi familien min ikke er her.

Jeg er overlykkelig, og har verdens fineste samboer og baby (og hundebabiss)!!!!!!!!!!!!
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn:
Gutt

Termin:
19.01.

Dato født:
30.01.

Uke+dag:
42+0

Klokkeslett:
03:18

Fødested:
hjemme

Vekt:
4180gram

Lengde:
52

Hodeomkrets:
38

Forløsningsmetode:
vaginal vannfødsel

Smertelindring:
 vann

Annet du ønsker å fortelle:
en flott hjemmefødsel med aktiv fase på 3 timer. Tross en litt stor gutt med stort hode så ble det kun en liten grad 1 rift.

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Ellinor

Kjønn:
Jente

Termin:
8/1

Dato født:
8/1

Uke+dag:
40+3

Klokkeslett:
13:34

Fødested:
Lillehammer

Vekt:
3636 g

Lengde:
51 cm

Hodeomkrets:
35 cm

Forløsningsmetode:
Vaginal

Smertelindring:
Vann

Annet du ønsker å fortelle:
Våknet av rier ca 09 etter en natt med mye modningsrier. Etter å ha hatt 8 rier i løpet av en halvtime ba gubben meg om å ringe til føden. Fikk da beskjed om at jeg kunne komme inn pga reisevei. Tok oss god tid bortover, stoppet innom butikken så gubben kunne kjøpe med litt snop og drikke. Når vi var ca halvtime unna kjente jeg at det bygget seg kraftig opp, men jeg brukte pusteteknikk så jeg taklet riene fint. Parkerte på Lillehammer klokka 12 og ble undersøkt med en gang vi kom opp på føden. Hadde da 8cm åpning. Jordmor og gubben ble overrasket at jeg allerede var så langt i forløpet siden jeg var så rolig.
gikk inn på fødestua ca 12:30, Ellinor ble sjekket med doppler under riene og hun hadde det kjempefint. Satt litt på yogaball mens jordmor gikk for å ordne badekaret. 13:00 la jeg meg i vannet og kjente det lindret veldig med en gang. Jeg slappet godt av, hørte på musikk og pratet og tulla med mannen og jordmor. Taklet riene veldig godt, så jordmor gikk ut av rommet så vi fikk litt privatliv. Etter ca 15 min kjente jeg pressriene melde sin ankomst, så mannen dro i snora. Fikk beskjed av jordmor om å vente litt med å presse, det var vanskelig! Ca 13.30 gikk vannet og da ble det umulig å holde igjen, så etter 2,5 pressrie kom hun ut i en fart 13:34:Heartred
Fikk bare noen få skrubbsår og en liten rift som trengte bare å sy 1 sting!:D Var 100% tilstede under hele fødselen og følte jeg hadde full kontroll over det hele, så dette var virkelig en drømmefødsel❤️


 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente

Termin: 16.01

Dato født: 14.01

Uke+dag: 40+1

Klokkeslett: 16:49

Fødested: St.Olavs

Vekt: 3555

Lengde: 50,5

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: Keisersnitt

Smertelindring: epidural

Annet du ønsker å fortelle: svangerskapsforgiftning, ble derfor satt igang pga helsa til meg (og babyen). Ballong - modningspiller - spontan vannavgang - misfarget fostervann - riene startet med en gang vannet hadde gått. Langsom og lite framdrift i fødselen - fikk epidural etter 11 t med rier for å få slappet av litt - fikk 1,5t søvn. Fikk drypp i samme slengen, men lite framgang. Tok seg opp med intense rier, åpning i normal hastighet for førstegangs - babyen stod høyt i bekkenet og ville ikke nedover. Etter 27 t med rier, feber og sliten mor, 7 cm åpning og en baby som ikke kom seg nedover i bekkenet ble det keisersnitt. Ingen ønsket hendelse, men nødvendig. Toppet hele fødselen med å få infeksjon i kroppen som satte meg ut av spill i tillegg til alt det andre som kroppen måtte takle og håndtere. Tøff fødsel, både fysisk og psykisk. Allikvel ønsker jeg meg flere barn senere
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Gutt

Termin: 23.01.24

Dato født: 28.01.24

Uke+dag: 41+1

Klokkeslett: 22:45

Fødested: St.Olavs

Vekt: 4005

Lengde: 52

Hodeomkrets: 37

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Ingen

Annet du ønsker å fortelle: Kom på sykehuset med 5 cm åpning, var ganske rolig under hele fødselen. Hørte på jordmor under hele. Da jeg kom fram sa jordmor som sjekket meg at dette kom til å gå fort siden jeg har født 3 ganger vaginalt før. Så gikk fra 5 til 9 cm på under 20 min. Så var bare å gjøre seg klar. Var ganske klar til å presse med lillebror måtte få hodet litt lengre ned. Vatnet gikk da jeg fikk 10 cm. 3 pressrier så var han ute.


Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Ulrik

Kjønn:
Gutt

Termin: 31.01

Dato født: 13.02

Uke+dag: 42+2

Klokkeslett: 12.10

Fødested: Ullevål

Vekt: 4130

Lengde: 54

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle:
Måtte settes i gang pga. max overtid og lillegutt kom ikke før to dager etter vi startet med ballong. Langdryg fødsel på 16 timer med dårlig fremgang nedover i bekkenet så på et tidspunkt ble jeg forespeilet keisersnitt, men så var vi heldige og både kropp og baby samarbeidet så han kom seg ut til slutt. Uten at det ble operasjon :Heartblue Som en supermann med hode og arm samtidig!

Bilde:
 
Back
Topp