Fødselstanker etter rask 1.gangsfødsel...

Bondekona

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Jeg har brukt mye tid på å tenke på dette, men klart å la det ligge til det var aktuelt, og det er det jo nå selv om det er noen mndr til.

Forrige fødsel (1.gangsfødende) varte i 1,5 time fra aktiv fødsel til barnet var ute. Det var ca 1 time fra 4-10 cm åpning, og 0,5 time trykking. Det som ble sagt ved utskrivningssamtale på sykehuset, var at det er stor sjanse for at jeg føder raskere neste gang. Jeg vil ikke kalle første fødsel for en styrtfødsel fordi det var en veldig fin opplevelse, og jeg kjente ikke på dette med at "riene gikk i ett", og "at jeg mistet kontrollen". Vi hadde en veldig flink jordmor, og bare det, som var inne under fødsel.

Tankene rundt neste fødsel er da, hvordan vil det gå? Korteste reisevei til sykehuset (foruten helikopter som jeg ikke vet tiden på) er ca 3 timer. Det sier seg vel selv at det er for kort tid. Det er jo dobbelt så lang tid som forrige fødsel. Og det tar vel 1 time å komme seg til jordmor for sjekk. På grunn av dette har jeg vært inne på tanken om hjemmefødsel, men jeg synes at jeg er for langt unna sykehuset, selv om det tilbys her jeg bor. Det er mulig å være foreberedt på "alt", altså ha det i bakhodet, at det er mulig det blir uassistert hjemmefødsel, eller det går ann å flytte i nærheten av sykehuset et-par uker før termin (lettere sagt enn gjort med gård og en liten gutt hjemme), eller vi kan tenke at det blir transportfødsel om vi ikke rekker sykehuset.

Forrige gang tok det noen timer fra vannet gikk til riene i det hele tatt begynte, men siden kroppen nå har gjort dette før, sier min logiske sans at det er stor sjanse for at det går fortere neste gang.

Er det noen som har råd? Støttende ord eller lignende erfaringer? Jeg er klar over at jeg nok burde snakke med jordmor om dette, men jeg har ikke bestilt time, og regner uansett ikke med å komme inn før litt senere (første kontroll sist var i uke 15). Trengte nok mest å lufte hodet litt, det er jo ikke så mange andre å snakke med nå før det blir fortalt til familie og venner....

Håper dere ikke synes jeg er helt håpløs og irrasjonell...

Ting trenger ikke å gå fortere 2.gang. for meg tok fødsel nr 2 lengre tid enn med nr 1. Og, når du bor så langt fra sykehuset så tror jeg du har krav på å skrives inn i god tid før termin, evt på hotell i nærheten av sykehuset. Dette skal dekkes av kommunen/sykehuset (50/50)

Vet ikke om dette var til hjelp, men som du selv sier, snakk med jm! :) hun er gull verdt! Sender deg også en klem ❤

Tusen takk! :) Regnet med disse tankene kom tilbake ganske raskt etter at jeg ble gravid igjen, fordi jeg tenkte så mye på det etter første fødsel.
Det er mulig at å skrives inn/bo på sykehushotell er en mulighet, men likevel, jeg kan ikke si det frister. Det innebærer at jeg har en sjanse for å bo 3 timer unna mannen og sønnen min i 4 uker. Og med melkebruk har han ikke mulighet til å ha han med seg i fjøset, så blir avhengig av barnepass. Og hvor ensom kommer ikke en høygravid meg til å være i en by uten nær familie eller venner i uker? Jeg er rett og slett redd for at det skal bli en stor belastning på familien, spesielt psykisk.

Men takk for svar og klem <3 Jeg tror jeg skal ta med det jeg har skrevet her til jordmor på kontroll, slik at hun vet om mine bekymringer, og jeg får det sagt slik jeg mener det ;)

Sender deg en klem. Skjønner så godt at du tenker på det - det gjorde jeg også med nr 2 av samme grunn som deg. Snakk med jordmor og legg en plan sammen slik at dette blir greit.

Bondekona, dette med å bur så langt unna for sikkerhets skyld kan eg ikkje anbefale, been there done that. 4,5 timer unna mannen og 2 barn, og det var kun 1 uke mens eg hadde en sjuk liten snupp in i magehus. Om du hadde en ukomplisert fødsel sist, skulle eg høre med jordmora om en hjemmefødsel skulle være aktuelt i din situasjon. Eg kunne har godt tenkte meg det men det jo hverdagskost i landet eg kjem ifra ;) Det kan jo være en fantastisk fin opplevelse!

Min første fødsel var slik at vannet kl 20, riene begynnte 00:30 og barnet var ute kl 4.

Second fødsel, da gikk vannet 20:00, riene kom kl 22:30 og barnet var ute kl 00:05 - detta barnet var født hjemme storsett pga av første fødsel gikk rask, uten smertestillende og var svært gode opplivelse for meg.

Hjemmefødsel er noe som jeg kan anbefale sterkt, spesielt når man føler at reisen til sykehuset kommer til með å bli det vanskiljeste delen av prosessen...

Jeg hadde lik fødsel, gikk 3 timer 40 min fra første rie til ungen var ute. Jeg følte virkelig jeg mista kontroll og ikke rakk puste imellom riene.
Fødselen var super da, ingen smertestillende, ingen rifter og ingen sting etterpå. Rett opp og i god form.

Skal ikke være langt unna sykehuset når termin nærmer seg ihvertfall. Hvis det skulle gå enda fortere?!

Takk for svar. Jeg har tenkt mye på hjenmefødsel, at det kan være line greit å ha slått seg til ro med det på forhånd om alt er som det skal. Mannen er dog ikke helt enig på grunn av risikoen. Men akkurat disse tingene kan sikker jordmor si mer om. Vi begge må være helt med på det hvis det skal være aktuelt.

En plan må vi i alke fall ha. Jeg ønsker ikke å fødei ambulanse uten jordmor til stede, som er en mulighet siden ambulansen må kjøre en time før vi kommer til jordmor... Tenker forresten å ringe på mandag for å bestille første kontroll. Da har jeg noe å se frem til :)

Back
Topp