Fødselsstipend og foreldrepenger, noen som vet?

camoso

Forelsket i forumet
Vi har endelig bestemt oss for å slutte med prevensjon, og begynne med prøvingen. Om vi skulle være så heldige å få det til å klaffe med en gang har jeg noen spørsmål til dere.

Jeg er for tiden midlertidig ansatt i 70% stilling med kontrakt frem til 14.08.2015, så jeg opptjener jo rett til foreldrepenger hos NAV. Mannen derimot er student frem til juni 2016. Hvis jeg velger å ta ut 80% foreldrepenger i 49 uker, vil mannen da få rett til fullt fødselsstipend? Og hvordan funker dette med foreldrepenger gjennom NAV? I støttekalkulatoren må man fylle inn inntekt for de siste tre år. Jeg tjente ikke så mye i fjor, men enda dårlige de 2 årene før det... Og foreldrepengesummen blir ganske lav. Blir summen regnet ut i fra de 3 siste årene, eller nåværende inntekt?

Det som er best er å snakke med en rådgiver som kan slike ting evt noen fra lånekassen. Er så mye om og men når det kommer til slike ting. En økonomisk rådgiver vil kunne være lurt å rådføre seg med.

Kan anbefale nav foreldrepenger på facebook, de er veldig hjelpsomme der og vet hva de snakker om (det gjør ikke alle som sitter i skranken på navkontorene).

Om du tar ut 80% blir også fedrekvoten 80%.. Her er sambo fulltidsstudent og hadde ikke tjent seg opp rett til foreldrepenger, så da fikk jeg fedrekvoten overført til meg.

Februar-14 mamma <3

Doh, ser nå at det er fødsesstipend du spør om :p det blr du høre med lånekassen om :)

Februar-14 mamma <3

Back
Topp