Fødselspermisjon

• Trådstarter Trådstarter Jawa
  • Opprettet Opprettet
J

Jawa

Guest
Lurer slik på hva som lønner seg og er den beste måten å gjøre det på. Er gravid med tredje barnet, men det er første gang vi skal søke fødselspermisjon. Jeg har arbeidsavklaringspenger nå, og Termin er siste uken i januar. Det vi ønsker er å strekke permisjonen lengst mulig, og vi håper på å få det til slik at vi ikke trenger barnehageplass før august 2017. Om vi tar 100% dekning så står det permisjonen er over i begynnelsen av oktober. Tar vi 80% kan vi strekke det til desember. Hvordan er det med ferie og slik når jeg ikke har fast jobb? Og når i perioden må får ta ut sin permisjon, og hvordan blir det med meg som mest sannsynlig fortsetter på arbeidsavklaringspenger etter permisjonen. Noen som har gode tips, råd og en god forklaring til meg?

Hvis du uansett skal på aap etter permisjon så lønner det seg med 100% lønn. Du har nok ikke rett på ferie, men den er uansett ulønnet. Du får forresten ikke feriepenger av foreldrepengene når du går kun på aap (min søster oppdaget det året etter når hun ikke fikk feriepenger fra nav pga aap). Far kan ta sin permisjon når som helst når du er ferdig med din. Den må tas ut før barnet er 3 år. Men han må søke ca 6 uker før din er over, og skal han utsette sin permisjon må han søke om det samtidig så han ikke mister ukene sine.
Anbefaler deg å gå inn på nav foreldrepenger på Facebook, der står det masse innsendte spørsmål og svar :)

Du får mer utbetalt totalt med 100% lønn enn 80% lønn. Du kan dermed strekke permisjonen over lengre tid for pengene med 100% utbetaling. Husk at ulønnet permisjon får konsekvenser for sykemeldingsmuligheter, pensjon osv.

Back
Topp