Fødselspermisjon og permisjonspenger

englemamma18

Elsker forumet
Jeg forstår ikke helt dette med foreldrepenger. Hvilken inntekt regnes det ut ifra? Regnes det utifra inntekt de siste 3 årene, eller inntekten 2016 for oss som ikke skal ut i permisjon før januar 2017? Jeg blir så forvirret, i tillegg til at det først er nå jeg har normal inntekt..

Fra NAV sine nettsider:

Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du har når stønadsperioden din starter. Arbeidsgiver må dokumentere inntekten din ved å fylle ut og sende inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 til NAV. Vi sammenligner denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene.

Fra NAV sine nettsider:

Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du har når stønadsperioden din starter. Arbeidsgiver må dokumentere inntekten din ved å fylle ut og sende inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 til NAV. Vi sammenligner denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene.
Tusen takk! Har lest meg helt gal, så deilig med noe spesifikt.. Vil jo da mest sannsynlig fra ut ifra dagens inntekt, siden inntekt de to andre årene bare har vært ved siden av skole, og heller ikke noen fulltidsjobb..

Du kan regne ut stønaden på nav sine sider :)
Jeg får opp at beregningen mest sannsynlig er feil siden jeg har avvik på over 25% i pensjonsgivende inntekt de siste 3 år. Så rett svar får jeg nok ikke før den er innvilget uansett :) har gått fra å tjene 50 000 første året som telles, i fjor 120 000 og i år rundt 300 000.

Jeg får opp at beregningen mest sannsynlig er feil siden jeg har avvik på over 25% i pensjonsgivende inntekt de siste 3 år. Så rett svar får jeg nok ikke før den er innvilget uansett :) har gått fra å tjene 50 000 første året som telles, i fjor 120 000 og i år rundt 300 000.

Merkelig :p
Fikk opp ca på oss ja

Har du fast jobb?
(Hvis nei er det de siste seks månedene)
Dersom de ser på siste tre år/avviket regner de et gjennomsnitt. Hvordan litt avhengig av hvordan ansettelsesforhold siden det skal være tap av reel arbeidsinntekt osv.

Men ja, det er litt lotto..

Har prøvd å sette meg inn idet selv, da jeg har hatt varierende inntekt. Ikke lett!

Har du fast jobb?
(Hvis nei er det de siste seks månedene)
Dersom de ser på siste tre år/avviket regner de et gjennomsnitt. Hvordan litt avhengig av hvordan ansettelsesforhold siden det skal være tap av reel arbeidsinntekt osv.

Men ja, det er litt lotto..

Har prøvd å sette meg inn idet selv, da jeg har hatt varierende inntekt. Ikke lett!
Jeg har fast jobb nå. Tidligere har jeg jobbet på et callsenter ved siden av skole. Surt hvis de regner gjennomsnitt når jeg har fått fast jobb og gått opp med 250 000 i lønn siden første året som da regnes med...

Back
Topp