Fødselspermisjon og foreldrepenger, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor lang permisjon skal mor ha? Hva med far? Hvilke rettigheter og muligheter har dere som nybakt familie? Her finner du svar på mange av spørsmålene dine. Og husk å søke om foreldrepenger i god tid!

Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!


Les mer informasjon her! Artikkelen er til enhver tid oppdatert i henhold til gjeldene lover og regler!
 
Noen som har tenkt på permisjon enda?

Ikke bestemt oss for noe, men vurderer 100%, også at jeg tar ut 3 uker ferie når far er ferdig med permisjonen sin.. Så får vi se når vi får barnehageplass, om det er behov for ulønnet permisjon eller ikke.. :)
 
Vi vurderer 80% i 59 uker og så å forlenge med ferie og pass fra besteforeldre og/eller dagmamma til barnehagestart.
 
Hvordan løser folk det når man har termin i mars og barnehageinntak er på høsten? Jeg er alene, og aner ikke hvordan jeg skal få den kabalen til å gå opp.
 
vi vurderer 80%, så ta ut ferie først den ene så den andre... Da er det bare en/to uke igjen før sommerferien starter og jeg som lærer går ut i ferie. Det klarer vi å ta ut ulønnet når feriepenger og skattepenger kommer..

Det lønner seg jo ikke med 80% for vår del, men er skeptisk til at jeg skal ta ut 2,5mnd med ulønnet permisjon og samboer 1mnd ulønnet permisjon (det tilsvarer vårt tap med 80%..)... i tillegg er jeg litt skeptisk til å spare penger til ulønnet permisjon, da er det kanskje «enklere» at den ene bare får mindre lønn når den er ute i permisjon.

Jeg vil også amme lengst mulig, hvis vi får til amminga, og samboer vil ha mye permisjon.. så da tenker jeg 80% møter bedre begges ønsker enn 100%...
 
Back
Topp