Fødselspermisjon og foreldrepenger, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor lang permisjon skal mor ha? Hva med far? Hvilke rettigheter og muligheter har dere som nybakt familie? Her finner du svar på mange av spørsmålene dine. Og husk å søke om foreldrepenger i god tid!

Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!


Les mer informasjon her! Artikkelen er til enhver tid oppdatert i henhold til gjeldene lover og regler!
 
Problemet mitt er at jeg har igjen ca 4 uker av den forrige permisjonen... :p og den må tas ut før jeg begynner på neste permisjon, ellers mister jeg den. Men med 80% lønn så vil jeg jo heller jobbe om jeg kan. Eller evt bli sykemeldt, om jeg ikke kan, og få full lønn da også.
 
Problemet mitt er at jeg har igjen ca 4 uker av den forrige permisjonen... :p og den må tas ut før jeg begynner på neste permisjon, ellers mister jeg den. Men med 80% lønn så vil jeg jo heller jobbe om jeg kan. Eller evt bli sykemeldt, om jeg ikke kan, og få full lønn da også.

Kan du ikke overføre de ukene til far om han ønsker dem? :) Du trenger jo ikke ta de om du ikke vil heller. Ønsker du heller å jobbe for å få 100% lønn kan du jo bare la dem gå ut :)
 
Kan du ikke overføre de ukene til far om han ønsker dem? :) Du trenger jo ikke ta de om du ikke vil heller. Ønsker du heller å jobbe for å få 100% lønn kan du jo bare la dem gå ut :)
Jeg kan ikke overføre de til (den biologiske) faren fordi han er veldig deprimert. Jeg har hatt hans pappaperm, i tillegg til egen.
Jeg ender nok opp med å ikke få brukt dem, ja.
 
Arbeidsgiveren min sier at jeg må ta ut 3 uker ferie før jeg går ut i permisjon, aner ikke hvorfor, men disse vil jeg jo heller bruke til å forlenge permisjonen min. Hva er rettighetene her? Kan jeg si imot, eller må jeg forholde meg til det som er best for arbeidsgiver?
 
Arbeidsgiveren min sier at jeg må ta ut 3 uker ferie før jeg går ut i permisjon, aner ikke hvorfor, men disse vil jeg jo heller bruke til å forlenge permisjonen min. Hva er rettighetene her? Kan jeg si imot, eller må jeg forholde meg til det som er best for arbeidsgiver?
Arbeidsgiver har i utgangspunktet styringsrett på ferie. Men bør ta hensyn til ønsker om mulig.
 
Jeg er i et vikariat som lærer som går ut til sommeren .. Får neppe noe nytt neste skoleår når jeg har termin i slutten av september Noen forslag til hvordan løse dette mtp mest mulig foreldrepenger? Har ikke full stilling og jeg ser ikke for meg å jobbe hele sommeren (hvis noen i det hele tatt vil ha en gravid i sommerjobb :p)
 
Jeg er i et vikariat som lærer som går ut til sommeren .. Får neppe noe nytt neste skoleår når jeg har termin i slutten av september Noen forslag til hvordan løse dette mtp mest mulig foreldrepenger? Har ikke full stilling og jeg ser ikke for meg å jobbe hele sommeren (hvis noen i det hele tatt vil ha en gravid i sommerjobb :p)
Eit alternativ er å begynne permisjonen tidlig, det gjorde kusina mi som var i ein sesongbasert jobb. Du kan begynne permisjonen nokre mnd før fødsel (hugser ikkje kor lenge), og det vil gjerne lønne seg ift å få lavere permisjonsutbetaling eller i verste fall berre eingangsstønad.
 
Har alle fått med seg kva dei har krav på? :)

Tror jeg har ganske god peiling. Bare håper det ikke blir noe kluss i forhold til at jeg har to arbeidsgivere. Begge forskutterer og ut i fra jeg forstår så betaler de også utover 6G. Er likevel spent på dette, ettersom nav bare tilbakebetaler opptil 6G til arbeidsgiver- så lurer på hvem av de som eventuelt må ta «støyten».
 
Tror jeg har ganske god peiling. Bare håper det ikke blir noe kluss i forhold til at jeg har to arbeidsgivere. Begge forskutterer og ut i fra jeg forstår så betaler de også utover 6G. Er likevel spent på dette, ettersom nav bare tilbakebetaler opptil 6G til arbeidsgiver- så lurer på hvem av de som eventuelt må ta «støyten».
Det var jo en vrien problemstilling. Kanskje du bør ta kontakt med Nav allerede nå, å spørre?
 
Back
Topp