Fødselspermisjon og foreldrepenger, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor lang permisjon skal mor ha? Hva med far? Hvilke rettigheter og muligheter har dere som nybakt familie? Her finner du svar på mange av spørsmålene dine. Og husk å søke om foreldrepenger i god tid!

Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!


Les mer informasjon her! Artikkelen er til enhver tid oppdatert i henhold til gjeldene lover og regler!
 
Spm... jeg har 100% fast jobb, og hat det noen år. Min samboer går på AAP pga yrkesskade, og skal omskoleres fra august 2018, og i 4 skoleår. Jeg har søkt litt informasjon på nettet, og slik jeg leser det, så oppfyller da far ikke krav til å utsette permisjon eller å overføre den til meg... vi mister da alle fars uker (både tidsmessig og økonomisk) pga et nav-hull???? Noen som har innsikt, erfaringer eller råd???
 
Spm... jeg har 100% fast jobb, og hat det noen år. Min samboer går på AAP pga yrkesskade, og skal omskoleres fra august 2018, og i 4 skoleår. Jeg har søkt litt informasjon på nettet, og slik jeg leser det, så oppfyller da far ikke krav til å utsette permisjon eller å overføre den til meg... vi mister da alle fars uker (både tidsmessig og økonomisk) pga et nav-hull???? Noen som har innsikt, erfaringer eller råd???
Anbefaler NAV foreldrepenger på Facebook, de er flinke og raske til å svare [emoji4]
 
Spm... jeg har 100% fast jobb, og hat det noen år. Min samboer går på AAP pga yrkesskade, og skal omskoleres fra august 2018, og i 4 skoleår. Jeg har søkt litt informasjon på nettet, og slik jeg leser det, så oppfyller da far ikke krav til å utsette permisjon eller å overføre den til meg... vi mister da alle fars uker (både tidsmessig og økonomisk) pga et nav-hull???? Noen som har innsikt, erfaringer eller råd???
Om han får støtte fra lånekassen så vil de gjøre om lån til stipend i tiden han tar permisjon under utdanning, så han må kontakte de for å få råd + snakke med nav.
 
Om han får støtte fra lånekassen så vil de gjøre om lån til stipend i tiden han tar permisjon under utdanning, så han må kontakte de for å få råd + snakke med nav.
Takk for info, men han får ikke støtte fra Lånekassen, da han får AAP og omskolering via NAV. Permisjon fra studier i kun 15 uker fungerer heller ikke med et helt semester, oppmøteplikt og eksamensgjennomføring. Dvs, han måtte, for at det studiemessig skal gå i orden, tatt permisjon et helt år... Tragisk system hele greia... Systemer er så tungrådt og fungerer ikke når det er far som er på aap og studerer, i motsetning til når mor er i samme situasjon.. Blir vell at jeg må ta meg mange mnd med ulønnet permisjon...:(
 
Takk for info, men han får ikke støtte fra Lånekassen, da han får AAP og omskolering via NAV. Permisjon fra studier i kun 15 uker fungerer heller ikke med et helt semester, oppmøteplikt og eksamensgjennomføring. Dvs, han måtte, for at det studiemessig skal gå i orden, tatt permisjon et helt år... Tragisk system hele greia... Systemer er så tungrådt og fungerer ikke når det er far som er på aap og studerer, i motsetning til når mor er i samme situasjon.. Blir vell at jeg må ta meg mange mnd med ulønnet permisjon...:(
Men AAP er likestilt med inntektsgivende arbeid. NAV kan ikke nekte han å ta gradert uttak. F.eks. ta perm i juni, juli, aug? Da er skolen stengt antar jeg.
 
Men AAP er likestilt med inntektsgivende arbeid. NAV kan ikke nekte han å ta gradert uttak. F.eks. ta perm i juni, juli, aug? Da er skolen stengt antar jeg.
Eksamensperioden varer ut juni mnd, juli er det sommerferie, og skolen starter igjen i midten av august. Muligens han kan ta ut en 6 uker på sommeren. Men så spørs det om NAV forlenger AAP perioden tilsvarende med uttak av foreldrepermisjon/penger. Hvis ikke er jo det ingen grunn for han å orke bryet med denne endringen, da det ikke tidsmessig eller økonomisk vil gjøre noe utslag..

AAP er likestilt med pensjonsgivende inntekt ja, men ingenting er tilrettelagt for AAP + studie + far dessverre.... =/
 
Noen som vet om jeg har rett på noe penger?

Arbeidsledig pga flytting osv rundt forrige graviditet.

Vært hjemme med barnet med foreldrepenger, kontantstøtte og må er hun over to år og vi venter på at hun skal starte i bhg.

Var i arbeid rett før fødsel.
 
Reglene er vel at du må ha vært i arbeid minst 6 av de 10 siste månedene? Dersom du har det, så vil du jo ha rett til foreldrepenger. Om ikke så får du engangsstønad. Da kan vel mannen din ta ut fellesperioden og sin periode? Jeg er ikke helt sikker. Tror det nok er best å høre med NAV foreldrepenger på facebook :)
 
Kjenner eg har fått panikk for permisjonen allerede! Mannen er vekke 7-8 mnd i året! Er ingenting fast tidspunkt. Vet aldri når han kommer hjem eller når han skal reise! Mulig eg må søke for å få all permisjon?
 
Her blir det ulønnet permisjon en liten stund etter min og før barnefars permisjon:happy: Kommer til å være siste gang jeg er i permisjon, så vil nyte det til det fulle så langt økonomien tillater det! Er ikke helt enig i de nye permisjonreglene:shifty:
 
Synes disse nye reglene er tussete og skjønner helt ærlig ikke hvorfor de har kommet på de!!
Man burde få bestemme selv synes jeg og ikke la likestillingen gå utover det som faktisk er greit.
 
Hei :)

Er førstegangsfødende og kjenner jeg litt stresset over alle søknader og penger som skal være i orden til jeg føder,og tiden etter.

Jeg er nå i uke 20,termin 21 mars. Ble sykmeldt 50% forrige uke og vil nok være det en stund til, og gå over til 100% etterhvert. Jeg har ikke en jobb som er fysisk umulig,men en salgsjobb som ikke egner seg for en gravid å fly rundt i. Har også fått kynnere fra uke 18,samt blødninger.(dette har for så vidt ingenting med saken å gjøre)

Men, hvis jeg da f eks blir 100% sykmeldt i desember vil dette skape noen problemer for meg rundt penger før og etter fødsel? Har jeg rett på foreldrepenger? Kommer disse fra arbeidsgiver eller nav? Jeg blir virkelig ikke klok på alt dette!
 
Hei :)

Er førstegangsfødende og kjenner jeg litt stresset over alle søknader og penger som skal være i orden til jeg føder,og tiden etter.

Jeg er nå i uke 20,termin 21 mars. Ble sykmeldt 50% forrige uke og vil nok være det en stund til, og gå over til 100% etterhvert. Jeg har ikke en jobb som er fysisk umulig,men en salgsjobb som ikke egner seg for en gravid å fly rundt i. Har også fått kynnere fra uke 18,samt blødninger.(dette har for så vidt ingenting med saken å gjøre)

Men, hvis jeg da f eks blir 100% sykmeldt i desember vil dette skape noen problemer for meg rundt penger før og etter fødsel? Har jeg rett på foreldrepenger? Kommer disse fra arbeidsgiver eller nav? Jeg blir virkelig ikke klok på alt dette!

Selv om du blir sykmeldt har det ikke innvirkning på foreldrepengene dine. Hvor stor sykmeldingsgraden er har heller ikke noe å si, med mindre du har brukt opp sykmeldingsperioden din som er et år.
 
Avklistrer denne, vil tro at de fleste av dere har dette i orden?
 
Back
Topp