Fødselspermisjon og foreldrepenger, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor lang permisjon skal mor ha? Hva med far? Hvilke rettigheter og muligheter har dere som nybakt familie? Her finner du svar på mange av spørsmålene dine. Og husk å søke om foreldrepenger i god tid!

Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!


Les mer informasjon her! Artikkelen er til enhver tid oppdatert i henhold til gjeldene lover og regler!
 
Hvordan er det når man har vært sykmeldt snart 1 år, og skal over på arbeidsavklaringspenger? Håper på å komme meg mer og mer tilbake på jobb, men må nok over på arbeidsavklaringspenger i 2-4 mnd, og vips så er jo det jo tid for permisjon. Hvordan avgjøres det hvor mye penger jeg får i permisjon?
 
Hvordan er det når man har vært sykmeldt snart 1 år, og skal over på arbeidsavklaringspenger? Håper på å komme meg mer og mer tilbake på jobb, men må nok over på arbeidsavklaringspenger i 2-4 mnd, og vips så er jo det jo tid for permisjon. Hvordan avgjøres det hvor mye penger jeg får i permisjon?

Du får det samme som du får i arbeidsavklaringspenger.

Du kan lese om beregning av foreldrepenger her:
https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter du barn/Relatert informasjon/beregning-av-foreldrepenger

Og her står det litt om hvordan arbeidsavklaringspenger blir beregnet:
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt, arbeidsavklaringspenger og yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-4
 
Last edited:
Jeg går på AAP 50% og jobber 50%. Er søkt ung uføre 50% i mars (forventer vedtak snart). Noen som vet hvordan det blir?

Vi som går på AAP får jo ikke sykepenger, men når man får uføre så har man krav på sykepenger.
 
Jeg går på AAP 50% og jobber 50%. Er søkt ung uføre 50% i mars (forventer vedtak snart). Noen som vet hvordan det blir?

Vi som går på AAP får jo ikke sykepenger, men når man får uføre så har man krav på sykepenger.
Vet hvordan det blir i forhold til sykepenger eller foreldrepenger?
 
Jeg går på AAP 50% og jobber 50%. Er søkt ung uføre 50% i mars (forventer vedtak snart). Noen som vet hvordan det blir?

Vi som går på AAP får jo ikke sykepenger, men når man får uføre så har man krav på sykepenger.
Det tror jeg det er kun NAV selv som kan svare på. Ta en telefon dit å hør ;)
 
Her kan jeg faktisk være litt til hjelp har hatt maaasse samtaler med NAV nemlig :D

1. AAP får du foreldrepenger for. Foreldrepengene er det samme som AAP.
2. Om du velger å ikke ta foreldrepenger, så kan du også få engangsstønad samtidig som du fortsetter å få utbetalt AAP: MEN da er også de samme kravene om tiltak og aktivitet gjeldende.


:)

Jeg har en flott samboer som skal ut i permisjon, og får mest sannsynlig også AAP under de 6 obligatoriske første permisjonsukene siden jeg er i aktivitet. Dette bestemmer saksbehandler for.

Håper dette kan hjelpe noen!
 
Back
Topp