Fødselspermisjon/foreldrepenger

KapteinFie

Glad i forumet
♡Novemberhjerter 2025♡
Hei,
Som førstegangs syntes jeg dette er litt forvirrende.. Håper en av dere kloke hoder som har gjort dette før kan bistå :facepalm:

Det står på NAV sine nettsider at «mange har rett til to uker lønner permisjon ved fødsel fra arbeidsgiveren sin. Hvis du har rett til lønnet velferdspermisjon fra arbeidsgiver, kan det lønne seg å bruke disse ukene. Da kan du spare kvoten din til senere».

Jeg jobber offentlig, og ser vårt i reglementet at det står «fødselspermisjon til mor: de siste 3 uker før fødsel og de første seks uker etter fødsel».

Jeg har termin 31.10
Jeg tolker det som at jeg da kan vente med å starte min fødselspermisjon egentlig frem til 31.10/01.11? Altså at jeg tar lønnet permisjon fra jobben 2-3 uker før fødsel (for eksempel 10.10/17.10). Og dermed forlenge fødselspermisjonen tilsvarende siden jeg da kan «spare kvoten min».

Og eventuelt om jeg ønsker å spare 1 uke ferie nå, til neste år, så kan jeg øke «permisjonen» med ytterligere en uke. Eller evnt ta ferie i okt før velferd fra jobb starter og forlenge permen den veien.

Har jeg forstått riktig da? Eller er jeg helt på jordet?:hilarious:

Meg bekjent er det vel kun far eller medmor som har rett til disse to ukene permisjon, slik at de slipper å bruke av kvoten sin om mor trenger hjelp osv de første ukene etter fødsel.

Jeg tolker det som arbeidsplassen din skriver om at du er pliktig til å bruke 3 uker av permisjonen (fra nav) før termin og det er krav om at mor tar ut minst 6 uker permisjon etter fødsel.
Ingen mødre som har født har vel lov til å starte å jobbe før minimum 6 uker etter fødsel.

Meg bekjent er det vel kun far eller medmor som har rett til disse to ukene permisjon, slik at de slipper å bruke av kvoten sin om mor trenger hjelp osv de første ukene etter fødsel.

Jeg tolker det som arbeidsplassen din skriver om at du er pliktig til å bruke 3 uker av permisjonen (fra nav) før termin og det er krav om at mor tar ut minst 6 uker permisjon etter fødsel.
Ingen mødre som har født har vel lov til å starte å jobbe før minimum 6 uker etter fødsel.
Takk for svar.. Jo kanskje? Men har både den uttalelsen om fødselspermisjon + noe annet i oversiktet her som sier omsorgspermisjon «til far eller andre som bistår moren - to uker lønnet». Derfor jeg tolker det som at dette var to forskjellige ting?

Men ja kan godt være jeg MÅ starte permisjonen 3 uker før fødsel, og at det ikke er riktig slik jeg tolket. Men det hadde jaggu vært noe :shy:

Takk for svar.. Jo kanskje? Men har både den uttalelsen om fødselspermisjon + noe annet i oversiktet her som sier omsorgspermisjon «til far eller andre som bistår moren - to uker lønnet». Derfor jeg tolker det som at dette var to forskjellige ting?

Men ja kan godt være jeg MÅ starte permisjonen 3 uker før fødsel, og at det ikke er riktig slik jeg tolket. Men det hadde jaggu vært noe :shy:
Skal ikke si jeg er dreven på det her. Men jeg fikk beskjed om at jeg måtte starte perm 3 uker før termin og dette var regler fra nav :happy: far fikk 2 uker i forbindelse med fødsel av arbeidsplassen sin, uten å måtte legge inn noe til nav.

Sniker - men de 3 ukene før må tas av mor, og er en del av permisjonen NAV dekker. Føder man før, så mister man altså resterende av disse 3 ukene, og begynner rett på vanlig permisjon. Man kan altså ikke forlenge permisjonen etter fødsel ved å ikke ta ut disse, da de 3 ukene er forbeholdt før termin og kun det. Det at arbeidsgiver som regel dekker 2 uker lønner permisjon er for far/medmor under/rett etter fødsel, og er utenom :) Du kan øke permisjonen ved å spare ferien i år og så ta ferie underveis (om arbeidsgiver godkjenner), men har aldri hørt om noen arbeidsgiver som dekker ekstra permisjon utover det NAV gir for fødende mor.

Hei,
Som førstegangs syntes jeg dette er litt forvirrende.. Håper en av dere kloke hoder som har gjort dette før kan bistå :facepalm:

Det står på NAV sine nettsider at «mange har rett til to uker lønner permisjon ved fødsel fra arbeidsgiveren sin. Hvis du har rett til lønnet velferdspermisjon fra arbeidsgiver, kan det lønne seg å bruke disse ukene. Da kan du spare kvoten din til senere».

Jeg jobber offentlig, og ser vårt i reglementet at det står «fødselspermisjon til mor: de siste 3 uker før fødsel og de første seks uker etter fødsel».

Jeg har termin 31.10
Jeg tolker det som at jeg da kan vente med å starte min fødselspermisjon egentlig frem til 31.10/01.11? Altså at jeg tar lønnet permisjon fra jobben 2-3 uker før fødsel (for eksempel 10.10/17.10). Og dermed forlenge fødselspermisjonen tilsvarende siden jeg da kan «spare kvoten min».

Og eventuelt om jeg ønsker å spare 1 uke ferie nå, til neste år, så kan jeg øke «permisjonen» med ytterligere en uke. Eller evnt ta ferie i okt før velferd fra jobb starter og forlenge permen den veien.

Har jeg forstått riktig da? Eller er jeg helt på jordet?:hilarious:
Sniker fra august 25.

De to ukene som Nav skriver om er to uker velferdspermisjon til partner, ikke til mor. Partner har rett på to uker permisjon i forbindelse med fødsel. Hvorvidt denne permisjonen er lønnet kommer an på avtalen partner har med sin arbeidsgiver. Det er vanlig å få lønn i de to ukene, men det er ikke noe man har rett på etter loven.

Mor får 3 uker permisjon som må brukes før termin. Disse ukene kan ikke spares til et senere tidspunkt, heller ikke hvis fødsel skjer før termin. Mors kvote begynner å løpe fra fødsel, selv om barnet fødes 1 uke før termin, og du bare fikk brukt 2 av de 3 ukene før termin. Regner med at det er unntak fra disse reglene ved prematur fødsel eller planlagt keisersnitt, men det kjenner jeg ikke til.

Og de første 6 ukene permisjon etter fødsel skal tas av mor. De kan kun overtas av partner hvis mor er sykemeldt.

Du kan ta pause i permisjonen underveis for å ta ut ferie, eller ta ut ferie på slutten av permisjonen. Da stopper nav utbetaling av foreldrepenger i perioden du tar ferie, og arbeidsgiver betaler ut lønn/feriepenger.

Tusen takk for alle svar, da forstår jeg. Syntes dog det nevnes 2 og 3 uker litt om hverandre på nettet, men da er det altså slik per 2025 at det er 3 uker før fødsel man skal ut i perm, og ikke 2 uker før?

Tusen takk for alle svar, da forstår jeg. Syntes dog det nevnes 2 og 3 uker litt om hverandre på nettet, men da er det altså slik per 2025 at det er 3 uker før fødsel man skal ut i perm, og ikke 2 uker før?
Ja, når de snakker om to uker er det snakk om far/partner. Har vært tre uker på den fødende i lang tid :)

Synes fortsatt det er så sykt at man mister de ukene hvis man føder før. En tidligere kollega fødte 2 dager etter at hun gikk ut i permisjon, fikk 3 uker mindre permisjon da :rolleyes:

Synes fortsatt det er så sykt at man mister de ukene hvis man føder før. En tidligere kollega fødte 2 dager etter at hun gikk ut i permisjon, fikk 3 uker mindre permisjon da :rolleyes:
Ja, vannet mitt gikk 3 dager etter jeg gikk ut i permisjon siste gang. Tok to dager til før hun kom da, men mistet over 2 uker :sorry:

Ja, vannet mitt gikk 3 dager etter jeg gikk ut i permisjon siste gang. Tok to dager til før hun kom da, men mistet over 2 uker :sorry:
Afff, sånt irriterer meg. Merkelig regel, som om man velger når fødsel starter?? Man trenger de ukene uansett, før eller etter fødsel helt ærlig.

Mye bra info her:

Back
Topp