Fødselsperm for far

Pio

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Far har rett på 2 uker perm i forbindelse med fødsel når det er 1 barn,men har far krav på mer når det er to? Eller er dette indivuduelt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver ?

Far har rett på 2 uker perm i forbindelse med fødsel når det er 1 barn,men har far krav på mer når det er to? Eller er dette indivuduelt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver ?
Her får mannen bare to uker. Slik som nevnt over mener jeg det er to uker uansett hvor mange barn som kommer. Nå er jo våres født prematurt, så han har fått pleiepenger mens vi er her på sykehuset siden jeg ikke har rett på det (går på aap). Så tar han ut de to ukene når vi kommer hjem:) De to ukene kan tas i forbindelse med fødsel eller når mor kommer hjem i fra sykehuset. Utenom det må far ta av fellesukene.

Dere kan spørre arbeidsgiver om ikke far sin arbeidsgiver vil gi 2 uker ekstra siden det er tvillinger, selv om dere har egentlig ikke krav på det. Noen arbeidsgivere er greie. Tvillingforeldreforeningen kan hjelpe dere med et støttebrev. Det lønner seg alltid å prøve:)

Vi skrev brev og hadde støttebrev fra Tvillingforeldreforeningen - han fikk 4 uker betalt permisjon :)

Men er nok store forskjeller fra arbeidsgiver til arbeidsgiver..

Slik jeg har forstått det så må vi vente til tvillingene er født før far kan søke om perm samtidig som meg? Tenker da at de to ukene er litt lite og kunne tenke meg å ha han hjemme i 6 hvertall.

Om dere ikke har mye venner og familie som stiller opp - anbefales det å ha far hjemme lenge! Her var han hjemme i 14 uker og skulle gjerne hatt han lengre! Det er gørrtungt å bli alene med barna..

Back
Topp