Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!

Les alt du trenger å vite her
 
Jeg er ung ufør, så har kunn krav på en gangs stønaden ifra nav. Men det er helt greit igrunn, mottar trygda mi som vanlig men viktig å sende inn de riktige skjemaet for de forskjellige stønadene.
 
Har dere begynt å planlegge permisjonen?
Tja. Blir vel ikke så mye planlegging her egentlig. Får ta det som fungerer for økonomien, siden jeg mest sannsynlig står uten jobb etter permisjonen. Så da blir det 100% og spare alt jeg kan.
Skal nok søke jobber mens jeg er i permisjon da, og håper jeg kan finne noe deltid og at mannen deler opp fedrekvota litt så vi får det til å gå opp frem til barnehagestart. Kan bli vanskelig å spare 10000 i mnd som er det mest ideelle for at jeg skal kunne gå hjemme hele tiden.
 
Har dere begynt å planlegge permisjonen?

Ja, men likestillingsombudets forslag lurer i skyggene. Håper ikke det påvirker oss. Har ikke mulighet til å ta ammefri i jobben min og mannen er leder for en stor bedrift så 20 uker pappaperm er heftige greier..
 
Ja, men likestillingsombudets forslag lurer i skyggene. Håper ikke det påvirker oss. Har ikke mulighet til å ta ammefri i jobben min og mannen er leder for en stor bedrift så 20 uker pappaperm er heftige greier..

Ministere klarer jo å være i perm. Mange av våre bekjente ha ledende stillinger eller er ledende innen sine fagmiljøer, og de får det til, bl.a. min mann. Dette tenker jeg handler om innstilling. Selvsagt er det enklere å være borte fra noen typer stillinger enn andre, men MØDRE har svært sjelden bare 10 uker, selv i "krevende" eller ledende stillinger.
 
Ja, men likestillingsombudets forslag lurer i skyggene. Håper ikke det påvirker oss. Har ikke mulighet til å ta ammefri i jobben min og mannen er leder for en stor bedrift så 20 uker pappaperm er heftige greier..
Skjønner ikke helt hvordan de kan likestille dette såpass. De bør da tenke på barnet og. Er jo faktisk en del som fullammer i 6 mnd +, og er jo minst 6 mnd som er anbefalt. Dette har man jo ikke mulighet til om man blir tvunget ut i jobb.
 
Skjønner ikke helt hvordan de kan likestille dette såpass. De bør da tenke på barnet og. Er jo faktisk en del som fullammer i 6 mnd +, og er jo minst 6 mnd som er anbefalt. Dette har man jo ikke mulighet til om man blir tvunget ut i jobb.

Nei jeg kan ikke amme mens jeg jobber. Å ta ammefri går ikke an. Og å la være å amme en uke i strekk er ødeleggende for produksjon.
Forrige gang fikk vi en unge som heller sultet enn å ta flaske - vi testet innenfor rimelighetens grenser.. hvis denne blir lik så må jeg være hjemme og amme til barnet er forsynt. :)
 
Ministere klarer jo å være i perm. Mange av våre bekjente ha ledende stillinger eller er ledende innen sine fagmiljøer, og de får det til, bl.a. min mann. Dette tenker jeg handler om innstilling. Selvsagt er det enklere å være borte fra noen typer stillinger enn andre, men MØDRE har svært sjelden bare 10 uker, selv i "krevende" eller ledende stillinger.
Nå er ikke mannen min minister, men en mann med en jobb han er avhengig av å fortsette å ha etter permisjonen også. Han - og jeg - er ikke noe dårligere foreldre enn andre selv om vi gjør andre valg.
Han liker å gå på jobb, jeg elsker å være hjemme.
Jeg syns - i kampen for likestilling - at fars rettigheter til å tjene opp permisjonsrett selv om mor ikke har det, er viktigere enn å tvangsdele permisjonen slik det er foreslått nå.
Så lenge vi er biologisk ulike, kan ting faktisk ikke være helt likt.
 
Nå er ikke mannen min minister, men en mann med en jobb han er avhengig av å fortsette å ha etter permisjonen også. Han - og jeg - er ikke noe dårligere foreldre enn andre selv om vi gjør andre valg.
Han liker å gå på jobb, jeg elsker å være hjemme.
Jeg syns - i kampen for likestilling - at fars rettigheter til å tjene opp permisjonsrett selv om mor ikke har det, er viktigere enn å tvangsdele permisjonen slik det er foreslått nå.
Så lenge vi er biologisk ulike, kan ting faktisk ikke være helt likt.

Jeg synes dette er veldig misforstått likestilling. Det handler i stor grad om biologi. Det er kvinner som går gravid, føder, ammer. Det får de ikke gjort noe med. Jeg klarer ikke å se hvordan det å tvangsdele permisjonen kan være riktig vei å gå. Og jeg kaller meg feminist! Da får man heller kjøre på med holdningskampanjer da, for å få menn til å ta så stor del av permisjonen som de ønsker, blant annet. Og så handler det selvfølgelig om likestilling i arbeidsmarkedet, at kvinner ikke skal velges bort selv om de er i "fruktbar alder", og arbeidsgiver kan forvente opptil flere runder med permisjon.
 
Amen dilbertina! [emoji119][emoji119]
 
Nei jeg kan ikke amme mens jeg jobber. Å ta ammefri går ikke an. Og å la være å amme en uke i strekk er ødeleggende for produksjon.
Forrige gang fikk vi en unge som heller sultet enn å ta flaske - vi testet innenfor rimelighetens grenser.. hvis denne blir lik så må jeg være hjemme og amme til barnet er forsynt. :)
Nettopp det, ikke alle barn som godtar flaske. Og det er heller ikke alle mødre som får til pumping heller. Kaller ikke dette for likestilling.
Selvfølgelig mange det kan fungere for, men det er mange det ikke fungerer for og og de vil jo da tape masse.
Sjefen prøver å presse meg ut av jobben pga graviditetene mine, og jeg ønsker helst å si opp før jeg er ferdig med permisjonen. Om jeg ikke får meg ny jobb, så kommer vi til å tape mye penger, så da blir jo valget psyken eller økonomien [emoji14]


Veldig enig i det både du og Dilbertina skriver her altså.
 
Jeg er heller ikke for 50/50 deling, men synes 10 uker er altfor lite for far. Jeg synes de kan gå tilbake til 14 uker.

Også er jeg helt enig i at selvstendig opptjeningsrett er det viktigste likestillingstiltaket. Det er helt håpløst at det ikke er det.

Og dette med graviditet og amming. Etter 7-8 mnd skal jo ikke barnet fullammes, da er det rom for at mor er borte 7-9 timer om dagen. Ammefri har vi rett på. Jeg ammet forrige barn til to år, begynte å jobbe da det var 7,5 mnd.
 
Jeg er heller ikke for 50/50 deling, men synes 10 uker er altfor lite for far. Jeg synes de kan gå tilbake til 14 uker.

Også er jeg helt enig i at selvstendig opptjeningsrett er det viktigste likestillingstiltaket. Det er helt håpløst at det ikke er det.

Og dette med graviditet og amming. Etter 7-8 mnd skal jo ikke barnet fullammes, da er det rom for at mor er borte 7-9 timer om dagen. Ammefri har vi rett på. Jeg ammet forrige barn til to år, begynte å jobbe da det var 7,5 mnd.

Ammefri er fint på papiret men fungerer ikke i alle jobber uansett hvor mye man vil.
Vi hadde 14 uker til pappan sist. Da tok han en dag eller to i uka for jeg hadde en annen jobb. Det gikk heller ikke - så han ble frikjøpt og jeg fikk endret turnus så jeg bare jobbet kvelder. Da kunne han gå tidlig hjem de dagene og heller jobbe litt ekstra de øvrige.
Det var heller ikke en jobb der ammefri hadde fungert, men jeg gikk ikke tilbake i jobb før hun var over året og endelig tilvent flaske.
 
Back
Topp