Fødselspenger fra lånekassen

Glapia.

Gift med forumet
Hei dere, 

tenkte spørre om noen har peiling på dette? Vet dere hva jeg har krav på når jeg føder under studier? (har det noe å si om jeg jobber i tillegg?)

Om du har hatt rett på lån/stipen i 6 mnd før fødsel kan du søke fødselsstipend fra lånekassen. Dette utgjør det samme som du ville fått i lån/stipend i 42 uker. I tillegg kan du søke forsørgerstipend men dette er også avhengig av samboers inntekt.
Fra nav kan du ha rett på foreldrepenger om du har jobbet i minst 6 av de 10 siste måneder og har tjent minst 35 000 kr. Oppfyller du ikke dette kravet kan du søke engangsstønad på 35 000. Du kan fint motta engangsstønad + fødselsstipend, eller foreldrepenger + fødselsstipend..

Takk for svar, noenlunde slik jeg har forstått det selv.

Jeg har jobbet 100% de siste årene og studert deltid hvor jeg har fått både lån og stipend. Så da kan det se ut til at jeg har krav på fødselspenger fra lånekassen?

Glapia. skrev:
Takk for svar, noenlunde slik jeg har forstått det selv.

Jeg har jobbet 100% de siste årene og studert deltid hvor jeg har fått både lån og stipend. Så da kan det se ut til at jeg har krav på fødselspenger fra lånekassen?

Ja, det har du. :) Jobb har ingenting å si på foreldrestipendet. Men litt usikker på om det har noen betydning at du har studert deltid - trooor ikke det da. :)

Back
Topp