Fødselsopplevelser med koronarestriksjoner

forumNoob

Betatt av forumet
Hei! Jeg har termin i november og har lenge håpet at koronarestriksjoner knyttet til barnefars tilstedeværelse utenom aktiv fødsel skulle forsvinne snart. Men begynner å innse at det ikke nødvendigvis vil skje, noe jeg er litt småbekymret for. Førstegangsfødende her, og kunne virkelig trengt all støtte og hjelp av min fantastiske partner.

Noen som vil fortelle deres erfaringer med å føde i denne tida der en ikke får ha med partner hele veien? Tenker også på barseloppholdet i etterkant. Gjerne si når og ved hvilket sykehus du har født, om det kjennes greit :) interessert i alle typer erfaringer.
 
Hei!
Jeg fødte i mai.
Jeg gruet meg til at mannen skulle reise etter fødsel, men han fikk være med i 12 timer på barsel og det var veldig fint.
Jeg trode jeg kom til å savne han på barselavd. men jeg nøt virkelig tiden på barsel helt alene. Det var verdifullt. Dette var også min første fødsel.
Så det var fullt fokus på barnet og amming, helt alene, vi to; barnet og jeg. Jeg ble positivt overasket over meg selv og situasjonen. Fikk god tid og mye veiledning av pleiere og jordmor på barsel.
Det er faktisk slik at jeg kommer til å ønske å være alene på barsel neste gang også, det var så fint. Jeg var der to dager, men det var også godt å komme hjem til samboer. Han fikk mange bilder av meg fra sykehuset.

Angående fødsel, så var jeg heldig og hadde rask fødsel.
Jeg var i aktiv fødsel da jeg ankom sykehuset, så han fikk komme ganske raskt etter undersøkelsen.
Og det var jeg trygg på.
Jeg fødte på Sykehuset Innlandet.

Den bittelille tideb jeg hadde på føden uten mannen opplevde jeg stor tilstedeværelse og fin støtte av jordmor som var på vakt. Så jeg opplevde også det helt fint.

Men jeg er generelt trygg og uredd, så det kan også ha noe å si.
Men vi holdt oss i isolasjon før termin for å ikke riskere smitte så mannen ikke fikk være med på fødsel, for det ville vært trist.

Jeg tror ikke det er så mye å frykte, men vi er forskjellige, men man må ha en god innstilling.
 
Fødte 1 april på SUS. Reiste inn på sykehuset pga spontan vannavgang, måtte gå inn alene. Riene hadde såvidt begynt så usikkert om ting ville fortsette av seg selv eller om de måtte sette meg igang. Jordmor hadde på seg frakk, hansker og munnbind. Selvom jeg fikk føderom nesten med en gang fikk ikke mannen komme inn før aktiv fødsel. Så var alene i 5-6 timer før jeg ringte han inn. På den tiden hadde jeg nok å konsentrere meg om riene som heldigvis tok seg sakte opp på egenhånd og tømme tarmene med klyx. Klarte meg uten medisinsk hjelpemiddel og mannen masserte meg i korsryggen. Jordmor var også behjelpelig med massasjen før mannen kom og hvis han trengte en liten pause.
Fra mannen kom til ungen var ute gikk det rundt 8 timer. Han fikk være med oss i 4 timer på fødestuen frem til jeg var klar til å flyttes på barselhotellet. Var ikke ledig dobbelrom og vi takket nei til at han skulle ha eget enkeltrom. Trivdes igrunn veldig godt alene, selvom jeg følte meg veldig ensom der inne. Til en annen gang bør jeg lage mer liv rundt meg med tv eller musikk hvis det ikke er lov med besøk. Hadde ingen av delene på de 3 nettene jeg lå der.
Har jo ingenting å sammenligne med siden dette er første ungen. Men alt i alt sitter jeg igjen med en veldig god fødselsopplevelse og barselopphold.
 
Tja min opplevelse ble ikke den beste.
Jeg var forkjølet, mannen syk så han fikk ikke sett baby før jeg kom hjem fra sykehuset. Ingen besøk på sykehuset av noen. Forlot kun rommet på barsel 2 ganger. Når det var legevisitt og når jeg dro hjem. Jeg var der 2 døgn.

Min fødsel ble "styrt fødsel" gikk veldig fort og intenst. På sykehuset måtte de ha full smittevern utstyr. De så meg i kameraet og misstolket hvordan jeg hadde det. Noen minutter etter begynte hodet å falle ut. Min jordmor var ikke klar. Jeg ble hjulpet på en båreseng av noen jordmødre som skulle begynne på jobb. Hastet av gårde. En stressende situasjon for alle. Skulle ønske jeg kunne si at det var rett på fødestue og så få ungen ut og ferdig.
Før den tid fikk hodet mitt et litt hardt møte med gulvet. Og like etter var jeg på fødestuen og fikk ut ungen.
Deretter kom det rett etterpå et legeteam inn og stappet den lange bomullspinnen i nese og hals.
Dette var helt i begynnelsen av korona og nedstengning. Landet hadde vært stengt ned i en uke.
Jeg tror nok at korona har ført til litt uheldige episoder på sykehus. Heldigvis har det vart en stund og de har fått bedre rutiner og bedre kontroll.
Etter jeg fødte så har fedre fått lov å besøke på barsel. Selvfølgelig kan korona utbrudd endre på det.
Min fødsel skulle egentlig settes igang på overtid. På kontroll 2 dager før så sjekket de modning og jeg fikk beskjed om at jeg var så moden at jeg kunne ha med barnefar på igangsetting om han var frisk.

Om du kommer inn med rier så får han mest sannsynlig være der.

Og hvis du skulle være uheldig som meg og må føde eller være uten besøk på barsel. Så vit at det vil gå bra. Mannen var den siste jeg tenkte på når ungen kom ut. Jordmødre er ofte super flinke til å lage en fin rolig stemning. Jeg har tidligere opplevd at nå kan jeg slappe av. De passer på meg. Jeg hadde også en super jordmor på barsel denne gangen. Hadde ikke taklet barsel uten henne
 
Som skrevet over her, så ja..da jeg var på føden før samboer kom, hadde jeg så vondt at jeg tenkte i grunn ikke så mye. Og jordmor var støttende, så fort samboer kom frem, gikk hun ut av rommet og kom tilbake da vi ringte etter henne.

Jeg bekymret meg og stresset litt ukene før termin, men når fødselen startet gikk det helt fint.
Jeg skulle føde og brydde meg svært lite om alt annet, korona eller ei.
Og man får jo oftest god hjelp på avdelingen.
Så poenget mitt; ikke stress for mye. Ta det som det kommer. Nyt tiden :)
 
Tja min opplevelse ble ikke den beste.
Jeg var forkjølet, mannen syk så han fikk ikke sett baby før jeg kom hjem fra sykehuset. Ingen besøk på sykehuset av noen. Forlot kun rommet på barsel 2 ganger. Når det var legevisitt og når jeg dro hjem. Jeg var der 2 døgn.

Min fødsel ble "styrt fødsel" gikk veldig fort og intenst. På sykehuset måtte de ha full smittevern utstyr. De så meg i kameraet og misstolket hvordan jeg hadde det. Noen minutter etter begynte hodet å falle ut. Min jordmor var ikke klar. Jeg ble hjulpet på en båreseng av noen jordmødre som skulle begynne på jobb. Hastet av gårde. En stressende situasjon for alle. Skulle ønske jeg kunne si at det var rett på fødestue og så få ungen ut og ferdig.
Før den tid fikk hodet mitt et litt hardt møte med gulvet. Og like etter var jeg på fødestuen og fikk ut ungen.
Deretter kom det rett etterpå et legeteam inn og stappet den lange bomullspinnen i nese og hals.
Dette var helt i begynnelsen av korona og nedstengning. Landet hadde vært stengt ned i en uke.
Jeg tror nok at korona har ført til litt uheldige episoder på sykehus. Heldigvis har det vart en stund og de har fått bedre rutiner og bedre kontroll.
Etter jeg fødte så har fedre fått lov å besøke på barsel. Selvfølgelig kan korona utbrudd endre på det.
Min fødsel skulle egentlig settes igang på overtid. På kontroll 2 dager før så sjekket de modning og jeg fikk beskjed om at jeg var så moden at jeg kunne ha med barnefar på igangsetting om han var frisk.

Om du kommer inn med rier så får han mest sannsynlig være der.

Og hvis du skulle være uheldig som meg og må føde eller være uten besøk på barsel. Så vit at det vil gå bra. Mannen var den siste jeg tenkte på når ungen kom ut. Jordmødre er ofte super flinke til å lage en fin rolig stemning. Jeg har tidligere opplevd at nå kan jeg slappe av. De passer på meg. Jeg hadde også en super jordmor på barsel denne gangen. Hadde ikke taklet barsel uten henne
Fikk du noe blaklagelse eller kompansjasjon for at de faktisk mista deg i bakken?
 
Fødte på St. Olavs i mai. Var andregangs med en fin første fødsel, og hadde derfor et positivt innstilt hode som andregangs - tross restriksjoner.
Det var så vidt at far rakk å komme inn på føden (og meg selv forsåvidt, haha) i tide til fødsel. Jeg kom inn 1 time før hun ble født, han kom inn knappe 30 minutter før ☺️
Vi var sammen på fødeavdelingen i 9 timer (fullt på barsel) før jeg ble flyttet til barsel. Da måtte far dra. Jeg fikk tilbud om å dra hjem sammen med han pga rask og komplikasjonsfri fødsel + formen var flott, men valgte en dag på barsel. Dro dagen etter. Ikke fornøyd med barselsoppholdet, sett bort i fra den gode jordmora som møtte meg da jeg kom dit. Synes de har gammeldagse holdninger til babyer, og jeg ble bortglemt på natta da jeg ringte på flere ganger for å få smertestillende pga etter-rier. Var digg å komme hjem!

Hadde en god fødselsopplevelse, og de 9 timene på føden etter fødsel var fantastisk! Barsel derimot kunne jeg klart meg bedre hjemme med hjelp fra samboer. ☺️
 
Fikk du noe blaklagelse eller kompansjasjon for at de faktisk mista deg i bakken?
Nei :( ikke virket de så opptatt av den svære donaldkulen jeg fikk i bakhodet. Så de sjekket ikke hodet mitt eller spurte om jeg hadde vondt. Babyen var all fokus og at livmoren skulle trekke seg sammen.. måtte faktisk be selv om å få sjekket.. hun ene sa: det går sikkert fint..

Og en sa at hun kunne nevne det for nattevakten så de kunne sjekke til meg om natten..det gjorde de ikke.
De sendte journalen til fastlegen hvor de skrev det så fint at det var et uhell. Og fastlegen sa at når hun leste det så ville hun trodd at det var jeg selv som påførte meg det.
 
Nei :( ikke virket de så opptatt av den svære donaldkulen jeg fikk i bakhodet. Så de sjekket ikke hodet mitt eller spurte om jeg hadde vondt. Babyen var all fokus og at livmoren skulle trekke seg sammen.. måtte faktisk be selv om å få sjekket.. hun ene sa: det går sikkert fint..

Og en sa at hun kunne nevne det for nattevakten så de kunne sjekke til meg om natten..det gjorde de ikke.
De sendte journalen til fastlegen hvor de skrev det så fint at det var et uhell. Og fastlegen sa at når hun leste det så ville hun trodd at det var jeg selv som påførte meg det.
Herregud. Har du sendt klage?
 
Fødte nylig på Ahus, og da var far til stede hele tiden. Jeg var heldig og hadde ingen komplikasjoner, og det var ledig dobbeltrom på barselhotellet, så mannen min var sammen med meg hele tiden. Men vi fikk ikke forlate barselhotellet, og ikke ta imot besøk, så vi dro etter kort tid for å kunne være sammen med storesøster igjen. Hadde jeg havnet på barselavdelingen som sist (da endte det i keisersnitt) hadde mannen min bare kunne besøkt oss i et par-tre timer daglig. Håpet i det lengste å slippe det.
 
Fødte på Ullevål i april, førstegangs. Var i aktiv fødsel da jeg kom inn, så far fikk være med fra start (minus den første undersøkelsen, men det tok bare ti minutter). Selve fødselen gikk veldig fint, vi følte oss veldig godt ivaretatt. Vi fikk være sammen alle tre på fødestua i ca fem timer etter fødsel. Samboeren min måtte reise hjem da vi ble flyttet til barsel og fikk ikke komme tilbake på besøk.

Var først 1,5 døgn på barselavdelingen. Følte at jeg fikk god oppfølging og mye hjelp med ammeteknikk, så det gikk egentlig greit å være der uten samboer. Ble flyttet til barselhotellet etter en natt, og det var litt ensomt og stusselig, så det var veldig deilig å komme hjem etter 48 timer.

Alt i alt gikk det greit å føde mtp koronarestriksjonene. Men tror det hadde vært tøffere om jeg hadde sittet alene på barselhotellet begge døgnene.
 
Fødte i juli, igangsatt på Haukeland. Far var med på poliklinikken på formiddagen, dro hjem da jeg ble innlagt kl 13 for igangsettelse. Lå på tremannsrom mens jeg ventet på at noe skulle skje, så han hadde uansett føltes i veien der. Fikk rier i 19-tiden og hadde egentlig nok med mitt mens det tok seg opp. Far ble tilkalt 2:30, baby ute 7:45. Han fikk være på fødestuen til 12, og måtte dra hjem når det var overflytting til barsel. Kan ikke si jeg savnet ham i første del av fødselen, men skulle selvsagt ønsket de fikk mer tid sammen etterpå. Samtidig har vi barn hjemme, så ikke gitt det hadde blitt mye mer.
 
Fødte 20.juli på Kalnes. Kom inn med rier og 3 cm og pappaen fikk være med hele veien. På barsel også :) Han fikk også gå ut og inn som han ville.
 
Jeg fødte i mai, førstegangs, og har ikke den beste opplevelsen... Send meg gjerne melding dersom du ønsker og høre. Jeg har ikke så mye positivt og si så tenker du skal få velge selv om du vil høre det ;)
 
Back
Topp