Fødselsmerke/ hevelse

Buffi

Forumet er livet
Noen av dere som har unger som har hatt fødselsmerke og hovnet opp der[8|]

Takk for tips[:)] men her står det ingenting om hevelse[8|]

ja her har hanna også det som kalles jordbærhemangiom..
det ble bare større og større etter hun var et par uker..nå har det stangert..akkuratt som en sopp bak på skulderen.

ORIGINAL: buffi

Takk for tips[:)] men her står det ingenting om hevelse[8|]

Fødselsmerkene er malformasjoner, det vil at blodkarene er anlagt på denne måten, som en føflekk. Karføflekken består av utvidede blodkar.

Hemangiomer er en godartet karsvulst. Ingen vet hva som får blodkarene til å vokse, ei heller hva som gjør at de forsvinner spontant.

Symptomer/tegn- fødselsmerke
  • Rød, flat forandring i huden.
  • Lokalisasjon til ansiktet vanligst.
  • Alltid tilstede ved fødselen.
  • Forsvinner ikke av seg selv

Symptomer/tegn- hemangiom
  • Rød, opphøyet forandring i huden.
  • Ingen spesiell lokalisasjon.
  • Sjelden tilstede ved fødselen, debuterer i løpet av de første leveuker.
  • Forsvinner av seg selv

Det kan være vanskelig å skille fødselsmerker fra hemangiom ved fødselen når hemangiomene er medfødt. Vekst i løpet av de første leveuker vil avklare dette.

eller her: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=584&iInfoId=17289&iDisplayType=2

Hemangiomer

Et hemangiom er en godartet svulst som består av ørsmå blodkar, og sees hyppig som en rød hevelse på huden noen uker etter fødsel. Hevelsen sitter ofte i hode/ halsområdet, men kan også være lokalisert andre steder på kroppen. Hemangiomer utvikler seg ofte hurtig og kan over noe uker vokse betydelig. Hemangiomet blir da kraftig rødfarget og med en lett knudret overflate. 

Ok for det har vært rolig fram til nå...Men hevelsen er ikke bare rundt området men liksom et større område

mi har sånt, det kom plutselig ein dag, og det er jo rødt med hevelse.
er jo egentlig berre hevelse der det er rødt, men det drar jo litt med seg, for det er egentlig ganske godt heva.

håper det forsvinner

Ok takk for svar

Får ta turen til HS i morgen jeg da[:)]

Datteren min er født med en V i panna.. Sønnen min hadde også det samme (10 år)... Merket hennes har blitt svakere etterhvert.. men syns når hun blir sint eller gråter..  hun er 4 år nå.. men ble nok så godt som borte for ett år siden!

Back
Topp