Fødselskurs

Firstimemother

Forelsket i forumet
Er det noe som har allerede eller vært med på fødekurs. Hvordan er det- er det nødvendig å få med seg og tar man med mannfolk eller er det kun for kvinner/mor.
2. En sa til meg hun må betale for det kurset men min jm meldte meg på det og sa ingenting om betaling. Stemmer det at man skal betale??

Det er forskjellig rundt om i landet om det er gratis eller ikke, hvis hun uke sa noe sp er det nok gratis :)
Jeg var ikke på det når jeg fikk min første, men var det denne gangen, og jeg fant det veldig nyttig! Absolutt til å anbefale, lærte mye enda jeg har en fødsel bak meg. Fikk også den gode fordelen med å treffe andre med termin i samme tid, så har vi lagd oss en barselgruppe :)

Jeg tok med mannen, og det hadde de fleste andre det også. De er jo også interessert i å vite om fødsel og barseltiden, pluss muligheten for å treffe likesinnede før de skal i pappaperm :)

Jordmoren vår gikk grundig igjennom fasene i en normal fødsel, fortalte om smertemestring og smertelindring. Hun ga mye info om sykehuset vi tilhører, vi fikk omvisning på føden, info om ks og tiltak i tilfelle komplikasjoner. Fikk også mye info om barseltiden og amming. I tillegg kom en barnefysioterapeut, helsesøster og en fra familievernkontoret og ga info om forskjellig.

Hva akkurat ditt kurs innholdet kan jo fravike fra dette, men en del er nok likt :)

Ja, var på et heldagskurs forrige uke. Og vi trengte ikke å betale, annet enn 100kr dersom vi ønsket lunsj (vi tok med niste).

Jeg tok også med mannen. Han gledet seg til å få noen konkrete tips til hva han kan gjøre også, og det fikk han[emoji4] Og selv syns jeg det var veldig nyttig som førstegangsfødende å dra på kurs! Fikk lært masse.

Hos oss er det anbefalt å ha med partner, sånn at de også får info i fødselsfasene, hva de kan bidra med under fødsel og også i etterkant. Så hos oss er kurset nesten mer for partnerne enn for oss fødende [emoji12] Vi damer liker jo gjerne å lese oss opp i forkant, og får jo masse info underveis i svangerskapet på de ulike kontrollene osv, mens de mister jo en del av det hvis de ikke er flinke til å ta tak og lese på egenhånd eller spør [emoji4] Min mann har hvertfall hatt veldig bra utbytte av kurset, og det er veldig behagelig for meg, at han "vet hva han skal gjøre", og ikke trenger å spørre meg eller jordmor hele tiden under fødsel, og at han føler han har en oppgave og kan bidra [emoji4]

Jeg vil høyst anbefale at partner er med på kurset og syntes det er minst like viktig som at den som skal føde deltar på et sånt kurs. Dette er på alle måter like mye deres opplevelse som den som føder og en fødsel kan bli en vesentlig bedre opplevelse dersom man skjønner hva som skjer underveis. Og ikke minst er det fint å være to som får informasjon og da lettere husker mest mulig. Også er det med på å mentalt forberede begge to på hva som kommer til å skje :) Så sant det lar seg gjøre at begge deltar :)

Var på fødselskurs for noen uker siden,selv om jeg har 3 barn fra før :) jeg trengte det for å få hodet til å forstå at vi faktisk får en baby snart og mannen syntes det var nyttig siden dette blir hans første barn:) fikk se en film av 4 par før,under og etter fødsel der det kom frem mange flotte spørsmål og svar :) forskjellige smertestillende,fødestillinger,hvordan en fødsel kan starte ,når kan man tenke på å dra til føden, hva man ville ta med seg, mannens jobb under fødselen osv. Helhetlig ett flott kurs som varte i 3 timer ,helt gratis:)

Vi skal på foreldreforberedendekurs i morgen å fødselsforberedendekurs neste uke:)
Begge gratis, får det igjennom helsestasjonen jeg går til kontroll hos.
Min jordmor sa at disse kursene ofte var bedre for mannfolkene, vi kommende mødrene var litt flinkere til å finne info selv:p

Vi har vært på fødselsforberedene kurs på kk. Det var privat kurs som en må betale for men det var så verdt det! Typen var med og vi fikk omvisning og mye informasjon om hva vi kan forvente og hvilke alternativer vi har.

Skal på svangerskapskurs og amme kurs igjennom helsestasjonen men der får ikke partner være med pga plass mangel...

Vi fikk gratis på helsestasjonen med første. Men er kun førstegangsgravide som får slikt her.

Veldig greit å ha med partner:)

Vi skal ha en fødselsamtale denne gangen, hadde det sist også, siden vi ikke får fødselsforberedende kurs.

Her hvor jeg bor er det ikke tilbud om noe sånt grunnet skranglende kommuneøkonomi. Men jeg har time hos jordmor snart, hvor samboer må være med, for å snakke om fødsel og hva vi ønsker osv. Skal da også skrive fødselsbrev regner jeg med [emoji3]

Jeg har aldri fått tilbud om fødselsforberedende kurs. Nå er jeg sikkert heller ikke i målgruppen da med tre fødsler bak meg og ingen mann (som kan være med ihvertfall) :p

Vi fikk gratis på helsestasjonen med første. Men er kun førstegangsgravide som får slikt her.

Veldig greit å ha med partner:)

Vi skal ha en fødselsamtale denne gangen, hadde det sist også, siden vi ikke får fødselsforberedende kurs.
Hva går fødselsamtale ut på? Hvor gjør man det? Sykehuset?

Back
Topp