Fødselskurs/foreldekurs i Koronatider

Ursaminor90

Andre møte med forumet
På UL i feb. fikk vi med en påmeldingsslip til fødekurs arrangert av sykehuset, typ. 1 samling i basseng og 1 samling teori som man kunne melde seg på om man ønsker. I tillegg står det på Preglife-appen idag at nå ( uke 26) er tiden inne for å melde seg på foreldrekurs! Sånt blir det vel ikke noe av i disse korona tider... hadde noen meldt seg på noe sånnt? Hvilke beskjeder har dere fått? Hvor nødvendige er disse kursene? Er førstegangsfødene så hadde i utgpnkt. Tenkt å melde meg på denne fødesamlingen over to dager hvertfall.... hva tenker dere... Er det «vanligvis» noe «alle» gjør?
 
Sniker fra mai, men jeg venter nå nr 3, og har aldri vært på noe kurs ;) i mine øyne ikke behov for det. Men finnes mange fine nettkurs da - ellers vet jeg mange har hatt god utbytte av heftene til fødebagen :) er det noe spesielt du føler du bør ha «kurs» på?
 
Venter nr4 og har aldri vært på noe kurs, det var ikke nødvendig for oss.
I disse tider tror jeg det er nødvendig å ta seg tlf til familie/veninner som har vært igjennom dette før som kan svare på noen spørsmål :)
Bruk nettet, se fødselsvideo på nettet (har gjort det selv og synes det var helt supert mtp realitetsorientering) Les og spør her inne? Utnytt telefontid hos jordmor evt.?
 
På UL i feb. fikk vi med en påmeldingsslip til fødekurs arrangert av sykehuset, typ. 1 samling i basseng og 1 samling teori som man kunne melde seg på om man ønsker. I tillegg står det på Preglife-appen idag at nå ( uke 26) er tiden inne for å melde seg på foreldrekurs! Sånt blir det vel ikke noe av i disse korona tider... hadde noen meldt seg på noe sånnt? Hvilke beskjeder har dere fått? Hvor nødvendige er disse kursene? Er førstegangsfødene så hadde i utgpnkt. Tenkt å melde meg på denne fødesamlingen over to dager hvertfall.... hva tenker dere... Er det «vanligvis» noe «alle» gjør?
Vi deltok på kurs med frøkna, tror særlig mannen synes det var nyttig. Prata mye om fødsel og hans rolle, kunne stille mange praktiske spørsmål :happy: har ikke behov for det denne gangen.
 
Jeg er 2 gabgs, men har aldri vært på kurs, da jeg ikke følte det var nødvendig.
Forberedet meg ved å snakke med andre.:happy:

Men ta en prat med jordmor, kan være man kan få det på videosamtale? Basseng blir nok ikke noe av i disse korona tider kan jeg tenke meg..
 
Vi meldte oss på kurs som skulle vært i morgen, men det ble avlyst pga korona. Nå blir det nok ikke noe av☺️Vet ikke om jeg føler at det er nødvendig, men vi meldte oss på likevel.
 
Sniker fra mai, men jeg venter nå nr 3, og har aldri vært på noe kurs ;) i mine øyne ikke behov for det. Men finnes mange fine nettkurs da - ellers vet jeg mange har hatt god utbytte av heftene til fødebagen :) er det noe spesielt du føler du bør ha «kurs» på?
Nei, ikke noe spesielt jeg føler jeg burde kurses i sånn spesifikt, hehe.. men vet heller ikke så mye om innholdet i disse kursene og om man uansett kunne lest seg til den samme informasjonen eller i samtale med jordmor osv. Umulig å si hva en « går glipp av» når en ikke har noe å sammenligne med....
 
Sniker fra mars

Jeg var på fødselforberedende kurs i februar og synes det var nytting. Kunne mye teori fra før, men synes det var greit å få mer svar på ledsagers rolle, litt om hvilke rutiner/måter de gjør ting på det aktuelle sykehuset og omvisning.

Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, men mener noen private aktører i Stavanger vertfall holder online kurs istedefor med virtuell omvisning på sus. Kanskje det er noe som utføres der du også holder til?
 
Jeg var med nr 1, blir nok ikke nå selv om det er første til samboer. Vurderer heller kurset til positiv fødsel jeg! Noen med erfaring på det?
 
Nei, ikke noe spesielt jeg føler jeg burde kurses i sånn spesifikt, hehe.. men vet heller ikke så mye om innholdet i disse kursene og om man uansett kunne lest seg til den samme informasjonen eller i samtale med jordmor osv. Umulig å si hva en « går glipp av» når en ikke har noe å sammenligne med....

Sant det. Hvis du skal søke opp teori/kurs selv så er det jeg følte jeg var dårligst på med nr 1, selve pusteteknikken. Så kan være lurt å ha med seg noen teknikker på det ;) ellers er det lureste å gå inn med ett åpent sinn og ta ting litt som det kommer :) vær åpen for smertelindring ved behov men ikke bestem deg før du står i det :) og sist mn ikke minst - prøv å gled deg :) selve fødselen vil jo kunne bli veldig preget av at man kanskje ikke får ha med far ++ og jeg kjenner veldig på akkurat det selv (for første gang så gleder jeg meg ikke såå mye som jeg her gjort før) - men fødselen er uansett en fantastisk greie som man bør glede seg til.. joda det er sånn at - når du kjenner at du har nådd MAKS smertegrense så er det fortsatt mye mer du må tåle :p men likevel sååå verdt det og sååå fantastisk ;)
 
Jeg var på kurs med nr 1 og jeg fikk ikke noe videre utbytte av det. Det meste står på nettet liksom. Går gjennom de ulike fasene av fødsel, en del om amming osv. Tror ikke noe sånt blir arrangert felles nå, men du kan jo evt be jordmor gå gjennom de viktigste tingene på en av kontrollene dine :)
 
Jeg var på kurs med nr 1 og jeg fikk ikke noe videre utbytte av det. Det meste står på nettet liksom. Går gjennom de ulike fasene av fødsel, en del om amming osv. Tror ikke noe sånt blir arrangert felles nå, men du kan jo evt be jordmor gå gjennom de viktigste tingene på en av kontrollene dine :)

dette bruker vel å gåes igjennom på en av de siste svangerskapskontrollene uansett? Har gjort det hos meg i hvertfall. Har sagt ifra nå at jeg ikke trenger det denne gangen ;)
 
dette bruker vel å gåes igjennom på en av de siste svangerskapskontrollene uansett? Har gjort det hos meg i hvertfall. Har sagt ifra nå at jeg ikke trenger det denne gangen ;)


Det vet jeg ikke, dette er "bare" min andre gang :p men sist var det ikke noe tema på de siste timene siden vi hadde vært på kurs (som jordmora mi holdt). Men regner med at det er vanlig å gå gjennom sånne basic ting ja. Eventuelt er det jo bare å spørre :)
 
Rakk iallfall en runde med gravid-yoga før alt stengte ned med mye fokus på pust osv. Som jeg tror vil være nyttig. Skulle egentlig fortsatt på dette men ble selvfølgelig avlyst. Sånn er det bare.

Dersom noen kommer over noen informative nettkurs er det jo bare å si ifra her inne, så deler vi med hverandre :)

..ellers virker det som alt av ren informasjon er sånt som man kan les seg opp på selv eller få vite i samtale med jordmor eventuelt...
 
Rakk iallfall en runde med gravid-yoga før alt stengte ned med mye fokus på pust osv. Som jeg tror vil være nyttig. Skulle egentlig fortsatt på dette men ble selvfølgelig avlyst. Sånn er det bare.

Dersom noen kommer over noen informative nettkurs er det jo bare å si ifra her inne, så deler vi med hverandre :)

..ellers virker det som alt av ren informasjon er sånt som man kan les seg opp på selv eller få vite i samtale med jordmor eventuelt...

Gravidyoga har nettbasert kurs. Jeg er med her http://ingeborgk.no/kurs/

Ellers finner en mye gratis på youtube. Jeg har brukt eks gravidyoga og meditasjon for gravide derifra.
 
Gravidyoga har nettbasert kurs. Jeg er med her http://ingeborgk.no/kurs/

Ellers finner en mye gratis på youtube. Jeg har brukt eks gravidyoga og meditasjon for gravide derifra.

Ligger også gravid yoga klasser ( og gravid styrketrening) på Sats sine midlertidig gratis online training.. MEN yogasstudiet jeg gikk på ønsket ikke å tilby online yoga da de følte det ikke var forenelig med sikkerheten...... ikke så mye alternativer om dagen akuratt så da får man heller være forsiktig, bruke sunn fornuft og lytte til kroppen tenker nå jeg:)
 
Last edited:
Ligger også gravid yoga klasser ( og gravid styrketrening) på Sats sine midlertidig gratis online training.. MEN yogasstudiet jeg gikk på ønsket ikke å tilby online yoga da de følte det ikke var forenelig med sikkerheten...... ikke så mye alternativer om dagen akuratt så da får man heller være forsiktig, bruke sunn forbudt og lytte til kroppen tenker nå jeg:)

Ok, så rart de mener det. Er ganske safe kurset til Ingeborg :happy: lite bøy og tøy og mye fokus på at de som eks har bekkensmerter må enten avstå fra en øvelse eller gjøre det på en annen måte.
 
Back
Topp