Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Takk for tilbakemeldingenHar ikke erfaring med akkurat fødselshypnose, men det går vell mye ut på at man skal lære seg pusteteknikker og slikt.
Pusteteknikk under fødsel var mye det som hjalp meg gjennom de første riene, og også videre i fødselen, klamra meg også fast i lystgassmaska, men det var mer fordi jeg følte at jeg fikk puste i den.
Å lære seg pusteteknikker før man står i det og har en jordmor og gjerne er partner som "forteller" deg hva og hvordan du skal/bør gjøre ting tror jeg er veldig lurt for alle. Om man har fødselsangst eller ikke...
Siden du har angst fra før av også, så ville jeg bedt om henvisning til fødselssamtale på sykehuset du skal føde på. Da kan du, i rolige omgivelser, fortelle hva det er du gruer deg mest til, hvilken frykt du har, og hva som tidligere har hjulpet deg med å komme gjennom angsten.
Vil bare ta et eksempel, som ikke har med angst å gjøre, men med sterke smerter.
Jeg skrev i fødebrevet mitt at når jeg har sterke smerter (menssmerter som gjorde at jeg måtte gå på samme smertestillende som blir gitt til kreftpasienter), så går jeg veldig inn i meg selv, vil helst ikke at noen hverken snakker eller tar på meg unødvendig.
Siden jeg hadde skrevet dette visste jordmoren jeg hadde under fødsel om dette, og jeg fikk lov til å jobbe meg gjennom riene alene, uten at det var noen som "heiet" eller roste meg for det.
Før vi kom på føden, prøvde derimot min mor (som var med på fødselen) å skulle massere korsryggen min under riene (for dette er visstnok noe mange synes lindrer), jeg hatet det, og det gjorde at jeg ikke klarte å fokusere på det JEG måtte gjøre. Hun fikk også da klar beskjed
Så be om henvisning til samtale, og skriv fødebrev også, fortell hva som kan funke for deg, for å gjøre fødselen best mulig for deg, du vil ha enormt mye igjen for det!
For å gi deg noen tanker:Takk for tilbakemeldingen
Jeg har gått til samtale på sykehuset/jordmor siden jeg var ca 8-9uker, ca 1gg i mnd.
Hun hjelper meg med fødebrevet, men problemet mitt er at jeg vet hva som er "galt" med meg, men jeg vet ikke hvilke verktøy jeg skal bruke når jeg står i det.
Selv om jeg tenker alle gode tanker og dette skal jeg få til osv. Så tar ofte frykten over, og jeg går i panikk og da hjelper ingenting..