fødselshistorier

Milla-84

Flørter med forumet
jeg fikk en gutt i august 04 og det var litt av en opplevelse..
jeg ble lagt inn på sykehuset klokka 19.30 med 4 minutter mellom hver vee og hadde ikke noe vondt i det hele tatt...jeg hadde hatt kynnere i 3 måneder fra før og trodde at detta her var bare tull..til å md 3 dager over terminen var ikke jeg klar for å få bastian min ut til verden..han hadde det jo så bra der inne..ikke noe å tenke på. fikk mat og næring hele tiden varmt og godt hadde han det også og ingen plager...men bastian var sta og ville ut til verden...jordmor tok i mot meg på søf og viste meg inn på et rom.der sjekket hun hvor mange cm jeg hadde og det var 6 cm jeg hadde åpnet meg...vel sa hun da er det vel egentlig bare å hoppe i dusjen og legge seg klar og bestemme seg for hvordan du vil føde sa hun..veene kom og veene gikk men hallo jeg i dusjen!! ikke snakk om...ikke ennå..jeg hadde god tid..jeg skulle gå bort på bensinstasjonen og geier for jeg var sulten og hadde lyst på cola og pølse i brød..gikk bortover og min mann går forferdelig fort så han måte jeg skrike på hele tiden!!1 VENT PÅ MEG!! hallo lissom..er ikke lett å gå når man har veer som er mindre enn 3 minutter..vel hvertfall ikke fort.. men jeg fikk pølsa mi og brusen så kom vi opp på rommet igjen..ringte til alle jeg kjente å sa at ja nå vil han ut..klokka ble 1 om natten da gikk jeg i dusjen og la meg i sengen..jordmor satt inne hos meg hele tiden og slo et par vister og greier..jeg har alrdi ledd så mye i hele mitt liv..den dama der var sprø altså!! he he. vel klokka ble 5 og nå hadde jeg hatt et skikkelig par veer som gjorde ordentlig vondt...da fikk jeg lystgass..noe som jeg virkelig ble drita full av..jeg holdte på å le meg ihjel...hun sjeket meg nedentil når klokka var 05.15 og da hadde jeg 10 cm. da tar jeg vannet ditt sa hun og stakk til...herregud sa jeg nå tisser jeg på meg..trodde jo faktisk det for jeg var trøtt og sliten etter all den lystgassen...vel så startet pressveene..de varte så lenge så jeg måtte presse 4 ganger på en veene..og vips så var gutten min ut når klokka var 05.42. 3625 gram og 53 cm lang.han var helt blå stakar for han hadde tullet seg inn i navlestrengen så morkaken kom like fort ut som det guttungen gjorde...

vel den nybakte pappan klipte navlestrengen så blod sprutet og jeg ble sydd 7 sting...fikk bare små rifter her og der...

slik var min fødsel..nå blir det spennendes å lese deres..

fint om dere kan skrive litt om hvordan det er å ligge på barsel også for det gjorde nemlig ikke jeg..jeg dro hjem når guttungen min var 6 timer gammel...mannen min var mere sliten enn det jeg var.. he he
 
Jeg fikk en gutt i mai 03. 10 dager over termin.....
Det var en onsdag morgen og jeg hadde tatt en lang dusj. Satt i gangen og kledde på meg sokkene. ( og det er ikke lett når man har lagt på seg 32 kg og har stor mage )Hadde akkurat tatt på meg undertøyet da jeg kjente noe varmt og bløtt nedover bena. Ups tenkte jeg, har jeg tisset på meg?? Nei, har jo akkurat vært på do. Tok med meg telefonen, gikk inn på do og satte meg. Der ringte jeg sykehuset og spurte om det var vannet som hadde gått. Jordmor spurte om veer, men jeg hadde ingen. Kom for en sjekk sa hun. Kan hende det er falsk alarm. Ringte samboeren og han hev seg i bilen hjem. Ca en time senere var jeg på føden med veer. De kom veldig tett og jeg hadde vondt. Hadde ikke spist så jeg fikk en brødskive på sykehuset.
Etter en stund fikk jeg sette meg i badekaret. Det var skikkelig deillig. Varmen hjalp meg veldig mot veene. Desverre kastet jeg opp så badeeventyret var fort over. Etter noen timer var fødselen i gang og jeg lå med bena i været og presset. Pleierene var ok, men da de plutselig ble fem der var det veldig slitsomt. De maste om det samme og jeg ble irritert. De hadde satt en elektrode på hodet til babyen i magen og den datt ut 3 ganger. Skikkelig godt å ha en pleier med henda oppi der når man skal føde.... Not!!!
Vel hodet hans kom plutselig ut, men da stoppet veene. De satte en sprøyte og etter en stund ( og etter at sykesøsteren hadde kastet seg oppå magen min ) kom resten av gutten ut. Han var blå i ansiktet og litt rar i hodeformen. Dette for at han hadde ligget lenge med hodet ned.
Det var utrolig hvor godt det var å få det lille nurket ( 4910 g ) på magen. Han ble født kl 22,53 ca 10 timer etter at vannet gikk.

De var veldig koslige på barsel. Lå der i 3 dager og bortsett fra maten ( som ikke er særlig god ) var alt kjempe ok. Fikk 2 mans rom og det var deilig altså.

Gutten min er nå to år i morgen og jeg er 9 uker på vei med nr. 2. Gleder meg veldig til å se denne lille komme til verden.

Klemmer fra meg og lillegutt.....
 
Da klokken var 23.30 29. august begynnte de første rien. Var førstegangsfødende og hadde liten peiling på hvor fort det ville gå og sånt, men vi venta litt. Vi bor 10 mil unna sykehuset og måtte ta drosje (meget ubehagelig biltur). Kl: 04.00 var vi framme, fikk beskjed om at jeg nesten ikke hadde åpning, 1-2 cm. bare. Gikk litt rundt i korridorene på føden og måtte stoppe nå og da under en ri. Da det begynnte å bli utpå formiddagen var det en jordmor som lurte på om vi ikke hadde noen vi kjennte i byen som vi kunne dra på besøk til. Men i all hverden tenkte jeg, fordi om at de mente at jeg ikke hadde så sterke rier, så kjente jeg dem mer enn nok. Det er ikke alle som har en smerteterskel som tåler maserier med 5 min. mellomrom nesten helt fra begynnelsen. Eller kanskje jeg er pysete. Utover dagen ble riene værre. På kvelden fikke jeg litt lystgass, men det ble jeg surrete og dårlig av. Så fant de ut at de skulle etterkomme mitt ønske om epidural. Det kom en lege og satte den men ingenting skjedde, de skrudde opp epiduralen, og etterhvert ble jeg litt doven i en fot [&:]. Det gikk mot senkveld og veslejenta kom ikke ut. Så da det var blitt natt igjen og pressriene plaget meg (plaget sier jeg fordi jeg ikke fikk lov til å presse) var jeg temmelig utslitt. Men utpå natten en gang fikk jeg endelig lov til å begynne å presse, men ikke f*** om hun ville komme. Så da fikk de hjelpe litt til da. En lege ankom med sånn vakuminstrument. Da jeg fikk presset såpass at hodet syntes, prøvde de å feste sugekoppen, det gikk ikke. Etter 3 forsøk fikk de endelig ordentlig tak, og lille prinsessa kom til verden kl: 03.34 tirsdag 31. august, med noe som skulle bli en kjempe blåflekk på hodet. hun var 3715 g. og 51 cm.

Vi fikk dra hjem på lørdag, hadde problemer med ammingen (flate vorter), så det ble 4 dager, jeg kunne ha vært en dag til siden jeg ble vakumforløst, men ville komme meg hjem. Det ble sydd en del sting men hvor mange husker jeg ikke.
 
det er så morsomt å lese andres historier som ikke overdriver noe så forferdelig. det er litt trist syns jeg.. men detta her var kjempe bra..

håper på flere så bare sett i gang å skriv...
 
Spennende å lese andres historier. Blir nesten litt "beroliget" når jeg ser at der en noen som klarer å skrive ned slikt uten å overdrive i bøtter og spann (slik de fleste "velmenende" venninner, tanter o.l. gjør) og gruer meg faktisk ikke sååå mye til fødselen lenger.. Selv om jeg jo tenker på det... [:)]
 
Jeg var førstegangsfødende og lurte veldig på hvordan dette skulle bli.
Jeg våknet opp søndag morgen den 13.mars kl 0730. Jeg kjente en rie og skjønte at nå var det igang. Jeg hadde ikke kjente noe tidligere den natta, men begynte da med fem ninutter mellom hver rie. Jeg stod opp og begynte å vandre rundt i stua. Vekte mannen da klokka nærma seg halv ni. Han ringte til sykehuset i nitida. Vi dro hjemmefra halv ti.
Jeg har hele svangerskapet sagt at jeg skulle gå en del, så vi parkerte bak sykehuset. På veien rundt måtte jeg stoppe fire ganger pga rier. Vel inne ble jeg lagt til registrering. Jeg hadde da 5 cm åpning, så jeg var fornøyd med å få kunne bli værende. Jeg spydde også ganske rett etter jeg hadde kommet. Jordmor sa at de som spyr gjerne har 5 cm, og det stemte jo ganske så bra.
Husker ikke alt for mye av hva som skjedde. Det var jo vondt og jeg fikk godt med drikke og kalde kluter. Fikk akupunktur som smertelindring. Det fungerte veldig bra på noen rier og ikke noe på andre. Helt greit egentlig, siden jeg fikk samlet meg på over halvparten av dem.
Vaktskifte kl 15. Jeg bytta ut den ene turnusjordmora med den andre. Veldig glad for å ha dem, for de var flinke til å oppmuntre meg og veldig nøye og flinke.
Begynte å presse i halv fire tida, og etter 25 minutter var lille jenta ute. Hu måtte stå over en rie, siden jeg var for sliten til å presse henne ut på en ,men det gikk veldig bra. Hu var litt blå, men hu hadde også navlestrengen en gang rundt halsen så jeg tror ikke at det hadde noe å si i det hele tatt at hu måtte stå over den ene rien.
Mannen min var veldig flink til å holde handa og gi meg våte kluter og drikke. Han kunne ikke vært bedre! [:)]

Etter tre timer blei vi flytta over til barsel. Det eneste som var synd var at det bare var to timer på barsel før han måtte hjem. Kunne godt tenkt meg å ha han der litt lenger.

Jeg hadde en kjempefin fødsel, og gjøre det gjerne igjen! [:)]
 
min fødsels historie er ikke så lang. kort og smertefull. kjente første tegn klokken halv tre på natten.domme meg som ikke hadde pakket enda måtte gjøre det.smertene ble bare hardere og hardere.hadde vel bare ett til to min mellom riene,men de var korte.vi leverte største jenta svigersene rundt fire. kjøre turen hva forferdelig.vi kom til sykehuset klokken 04.37 da ble jeg iallfall registrert.på tur opp til føden gikk vannet. så da press riene startet hadde jeg ikke fått av meg klærne enda.lille Kristoffer kom til klokken 05.02. det var januar 24.2005. fødselen var helt grei. jeg sprakk ikke og jeg var veldig opplagt etterpå.

vi var på barselen i to dager.måtte det,for Kristoffer kom 3 uker før tiden.
den tiden vi var der var det koselig.fikk dobbelt rom men jeg fikk være alene. fikk den freden jeg ville.maten var også helt grei.

å føde det er noe jeg kunnet ha gjort ofte. synes det er spennende[:D]
 
med den første gikk jeg 16 dager over tiden, og fødslen ble satt igang. det var greit de 10 første timene, men legene syntes det gikk for sent så de satte det igang en gang til, da var det 7 timer med et rent helxxx for å si det mildt.. fikk bare ligge i sengen uten å røre meg, og kunne ikke få epedural før jeg hadde 5 cm åpning, da jeg endelig hadde det ble legen tilkaldt, da han kom begynte trykkriene og jeg hadde full åpning. fikk epedural likevel. det var godt der og da, men unødvendig og vondt etterpå. 30 min etter kom jenta mi på 3470g og 51 lang. fødte i fødeseng.

andremann var mye greiere. varte i 30 timer, men hadde pauser mellom riene og jeg kunne bevege meg som jeg ville, lå i badekar, fikk masasje og hang over prekestolen. fødte på fødekrakk.var veldig førnøyd med denne fødslen, alt gikk bra og vi reiste hjemdagen etter. fikk en gutt på 3660g og 51 lang
 
JEg forestilte meg å våkne om natten, vannet går, jeg vekker mannen min, og vi drar til sykehuset med den ferdigpakkede baggen på armen....men neida, her ble alt planlagt til minste detalj.
Pga svangerskapsforgiftning ble jeg holdt under ekstra oppsyn når det begynte å nærme seg terminen og etter en måling på et ganske så høyt blodtrykk hos fastlegen min så ble vi henvist til Ullevål med bekymringsmelding. En STOR mannlig lege med STORE hender kjente på meg og konstanterte at jeg var "halvmoden" og skulle få slippe å vente lenger. HAn sa at jeg skulle komme tilbake samme dag ved 17- tiden og så skulle jeg få en seng. Fødselen skulle settes igang dagen etter.
Vi dro derfor å ordnet noen siste ting, leide barnesete, kjøpte videokamera og fikk god tid til å pakke med noen ekstra ting. Jeg ble lagt inn på Ullevål den 20 juli 2000 og sov over for så å bli vekket med frokost ved nitiden dagen etter og en hyggelig pleier som sa: "jaja, lillemor- er du klar for å bli mamma? Nå skal du føde, vi triller deg over!"
Fikk tildelt føderom og det ble satt gel i livmoren ved 12-tiden og ingenting skjedde.[:'(]
Måtte ligge stille en time for å se om effekten kom, men siden det så dårlig ut bestemte vi oss for å gå i kaffeterian mens vi ventet på neste dose som ikke kunne settes før etter 4 timer. Men så....2 slikk på softisen og så kjente jeg en ganske sterk rie...og så en til...herregud dette gikk fort. På vei tilbake til føderommet kom riene med 2 min mellomrom og de var sterke. Fødselen var igang og etter 6 timer med intense veer, og et par trykk når pressveene meldte seg så kom vår lille diva til verden helt perfekt- 3692g og 48cm. lang.
Ble overvåket i hue og ræ** de neste dagene pga høyt blodtrykk, hadde ingen god barseltid på sykehuset, men håper å komme på hotellet denne gangen og ser frem til å møte den lille gutten vår.
 
Back
Topp