Jeg hadde en veldig fin fødsel
Det begynte ca ved 21- 22 tiden lørdag 16. oktober 2010.
Vi hadde vært hos min mor og spist middag og satt i sofaen og pratet.
Merket at jeg begynte å få mageknip. Jeg hadde ikke termin før 3 november og var førstegangsfødende, så tenkte ikke tanken at det kunne være rier, trodde bare jeg hadde luft i magen eller noe liknende.
Vi reiste hjem fra min mor i 23 tiden og jeg gikk for å legge meg i 00- 01 tiden på natta. Lå lenge og bare vrei meg og hadde vondt i magen, fikk ikke sove, men fremdeles trodde jeg bare at det var mageknip.
Jeg stod opp igjen til gubben som ikke hadde lagt seg enda og han sa "Sikker på at det ikke er rier da?"
For moro skyld begynte vi å telle minutter mellom takene og jammen kom de regelmessig! Det var da 6- 7 minutter mellom hvert tak.
Etter en liten stund ringte vi til føden og de sa at vi måtte vente til det var ca 5 minutter mellom hver rie, så kunne vi komme inn til en kontroll.
Etter enda noen timer kom riene med 4- 5 minutters mellomrom og hadde blitt litt vondere, men fremdeles så var de ikke så ille som jeg hadde forventet meg.
Vi dro inn til sykehuset i 08.00 tiden på morgenen, søndag 17 oktober.
Da vi kom inn, sjekket JM åpningen, men der var ikke mer enn 4 cm åpning. Det var ganske greit med plass denne dagen, så vi fikk et eget rom med en gang, så vi ble lagt inn der.
Utover morgenen/ dagen gikk vi litt tur rundt på området ettersom vi fikk beskjed av jordmor at det var bare fint hvis jeg klarte å gå litt underveis og ikke bare ligge stille i sengen.
i 14. tiden var det 5 timer siden de hadde sjekket åpningen. Jeg hadde fått beskjed om at det kom til å åpne seg ca 1 cm pr time, hvis det drøyde litt kom det til å ta ca 1,5 time pr cm..
Men da vi sjekket etter 5 timer, var jeg kun på 5 cm, dvs at det hadde åpnet seg kun 1 cm på 5 timer!!
Jeg tenkte at dette kom til å drøye lenge så jeg så litt mørkt på det akkuratt der og da..
En time etterpå (kl 15.00) bestemte JM seg for å ta vannet, og da ble det fortgang på ting!
Da kom riene tettere og ble mye vondere. Fikk fentanyl inn i hånda og lystgass.
Da jeg hadde fått den ene dosen bedøvelse inn i hånda, slappet jeg litt mer av mellom hver rie. Men etter en times tid, sluttet den å virke og JM gikk ut av fødestuen for å hente ei ny dose.
Det tok ikke mange minuttene da før jeg merket at jeg måtte presse!
Jeg sa til gubben "Ring på jordmor!! Pressrie!!"
Da svarte han så dumt som "Hvordan vet du at det er pressrier? Du har jo ikke født før.."
Det var den ene gangen jeg ble litt småforbanna på han under fødselen, hehe..
Men det var ikke tvil om at det var pressrier, var som om hele kroppen presset av seg selv! Og jeg prøvde å holde igjen for hadde hørt man ikke måtte presse før der var 10 cm og da de tok vannet var det ikke mer enn 6 cm åpning.
Men vi fikk nå ringt på JM da og hun kom inn og lurte på hva det var. "Pressrie" var alt jeg klarte å si og hun sa "Oi, allerede?" og løp ut igjen!
Nei, nei, nei, ikke gå ifra meg, var alt jeg tenkte
Hun kom raskt inn igjen med 2- 3 andre personer og etter dette husker jeg ikke så mye..
De la beina mine opp på sånne greier i sengen og tok opp noen håndtak som jeg kunne holde i.
Så begynte pressriene for fullt. Jeg hørte JM si hva jeg skulle gjøre, men fikk det ikke med meg. Var akkurat som om kroppen selv visste hva den skulle gjøre og jeg presset sammen med riene. Alt det de andre sa ble liksom lukket helt ute og jeg gjorde det jeg følte var rett.
Jenta lå litt skjeivt så de klippet et lite klipp inn mot låret og etter litt mer pressing, var hun plutselig ute.
Selve pressingen tok alt i alt 7 minutter, så rakk såvidt å tenke over hva som skjedde før det var over
Fikk verdens mest nydelige jente opp på brystet og pappaen klippet navlestrengen
En veldig god opplevelse, så jeg gruer meg ikke til neste gang