Fødselshistorier

caka*

Betatt av forumet
jeg kan legge ut min neste uke for da er alt offentlig, men jeg leser ikke fødselshistorier selv grunnet angst som henger igjen etter fødselen   

kanskje når jeg har vært på samtale med jormor og sykehus om denne fødselen så vil jeg klare å lese slike historier igjen. er jo koselig og spennende med slike historier så kommer nok til å lese etterhvert. 

Det var en god ide!! Jeg elsker å lese fødselshistorier!!:) skriver fra mobilen, så skal legge ut min når jeg kommer på dataen igjen:)

Her er min historie. Skrevet i ammetåka og alt, så de av dere som bryr dere om skrivefeil - ikke les;) Ble også skrevet på det gamle forumet og det er derfor fullt med gamle smileys som ikke vises lenger. Orker ikke å fikse på dette nå. Var førstegangsfødende og jeg hadde termin 5. februar.

Det hele startet torsdag 28. januar. jeg hadde da time hos jordmor og hun sjekket om jeg var moden. Det var jeg :) hadde 2-3 cm åpning og var HELT moden. jordmor strippet meg litt og sa at hun ikke ville bli overrasket om jeg fødte i løpet av natten... hun sa også at de fleste ville ha sittet med vonde åpningsrier nå - det gjorde ikke jeg! hun satt med hånda på magen min og fortalte meg når jeg hadde sammentrekninger. hun var ganske redd for at jeg ikke kom til å kjenne noe før pressriene kom, så snakket lenge om hva jeg skulle gjøre hvis jeg plutselig måtte presse[;)] alt dette styret gjorde at jeg gikk og kjente og kjente etter og nesten ikke fikk sove den natta.. så litt dumt det da[8|]

natta gikk og neste dag også uten at jeg kjente noe... hadde mye murringer i magen og ryggen - men var ikke vondt i det hele tatt. fredag kveld satte jeg en pizzadeig og mens den hevde fant vi ut at vi kunne prøve litt med rikshospitalets oppskrift[;)] lagde så ferdig pizzaen og mens vi satt og spiste begynte jeg å kjenne litt i magen. men var sånn at jeg måtte konsentrere meg for å kjenne noe.. ble etterhvert regelmessige med ca 5-6 min i mellom og varte i ca 45 min. ringte da til føden (har ca 1 time og 15 min å kjøre dit...) og fortalte om jordmorbesøket dagen før og min mor som har født veldig fort. hun i tlf sa at hun kunne høre på meg at det var rier sånn som jeg pustet så vi fikk komme inn. men sannheten var at jeg holdt på å ta på meg en sokk - og det er tungt med stor mage[;)]

kom inn på sykehuset 5 over 11 fredag kveld (rett etter vaktskiftet[:)][:)]) og ble fort sjekket. hadde da 4-5 cm åpning og fikk tildelt fødestue. der satt jeg frem til ca 02.00 og leste i en bok mens mannen sov i senga[;)] da først begynte jeg å få vondt. hadde 6 cm åpning. fikk prøve lystgass (men følte ingen virkning[:'(]) skjedde lite ei lang stund - hadde litt vondt og fortsatt 6 cm.. pga det bestemte jordmor seg for å ta vannet - og det fikk fart på sakene. gikk fra 6 cm til 9,5 på rett over en time. og det var VONDT!! fikk fentanyl i hånda - men hjalp ikke det spor (virket det som iallfall)! Så begynte marerittet. den siste halve cm ville ikke gå... og jeg hadde VONDT! til slutt forsvant den også da og jeg kunne presse.. dette var ca 05.15. men så viste det seg at lillemann ikke hadde rotert riktig ned i bekkenet - han lå litt skjevt. dermed var hodet litt for stort for å komme forbi skambenet - og dte hovnet også opp... stod og stanget mot skambenet i ca en time mens jeg presset og presset. kom en til jordmor inn og holdt på magen min sånn at han ikke skulle stige opp igjen mellom riene. fikk beskjed om at jordmor måtte klippe litt - men det brydde jeg meg null om der og da... til slutt kom han da forbi benet og på 3 press så var han ute[:D][:D] helt fantastisk følelse! jeg var ferdig og lillegutt var ute. fikk han rett opp på brystet mitt og lå med han der i 1,5 time mens jordmor og lege stod og sydde mellom bena mine.. hadde revnet (grad 2) og ble jo klippet + at jeg blødde en del så de var redd for at det var noe galt. men var visst bare et skrubbsår på livmorhalsen. Kl. 06.17 den 30. januar 2010 kom Mathias til verden: 3810 gram, 50 cm og 36 rundt hodet - 6 dager før termin[:D]

lå på føden frem til ca 12.00 - fordi jeg var så utslitt at jeg ikke greide å stå. holdt bare på å besvime. greide heldigvis å tisse på bekken sånn at jeg slapp kateter[:D]

fikk så komme ned på barsel lettpost der vi fikk et familierom med dobbeltseng[:)] lå der i tre døgn før vi reiste hjem. har nå vært hjemme i en uke - og har bare kost oss! Mathias er verdens snilleste gutt - sover masse og spiser masse. jeg sover bedre nå enn jeg har gjort på mange måneder[;)] og Mathias er allerede 150 gram over fødselsvekten - 10 dager gammel!!

Etterord: Han fortsatte å sove godt og legge på seg veldig godt. På 6 ukers kontrollen hadde han lagt på seg nesten 3(!!!!) kg. Nå er han 1 år og 9 mnd, veier 13 kg++ og er noen og 80 cm lang. + at jeg gleder meg til han blir storebror i april/mai. tror ikke han forstår så mye av det. ;)

Back
Topp