Her kommer min fødselshistorie.. Slik jeg husker den nå [:)]
To dager over termin, gikk vannet (trodde jeg) rundt midtnatt, hadde regelmessige rier med 5 minutters mellomrom som ikke var noe spesielt vondt, ringte sykehuset og fikk beskjed om å komme med en gang..
Vi gjorde oss klare og kjørte til sykehuset (ca 45 minutters kjøretur), og inn og ble sjekket med en gang, joda, kunne tøye med til
1 cm!!! [&o] Meget skuffa ble jeg, men fikk tildelt fødestue og seng både jeg og sambo, og jm mente vi skulle prøve å sove litt.. Riene kom fortsatt med 5 minutters mellomrom, men neeeeeida ikke noe mer skjedde.. ble sjekket hele tiden følte jeg.. Og sov meget lite.. Når klokka var 14.00 hadde jeg
3 cm!! Jm som da sjekket meg (som også skulle til å gå av vakt) så/kjente at det lå ei vannlomme framom
hodet til snuppa, og tok hull på denne rundt 15.00.. Dette kjente jeg ingenting av, men kjente bare plutselig av senga ble våt [8D]
DA ble det liv... Riene kom som kastet over meg, jeg hang over en prekestol og pustet og peset som en hund.. Greide ikke snakke eller noenting, og følte jeg mistet all kontroll av kroppen min.. Jm lurte nå på om jeg ville prøve badekar, men jeg ble ras og sa jeg skulle ha epidural NÅ.. Anestesi ble kalt, og de kom nokså snart heldigvis.. [:)] Vet ikke hvordan jeg kom meg fra prekestolen til senga, men tror sambo nesten bærte meg [8D] Jeg klarte ikke gå, for riene kom uten mellomrom.. epidural ble satt (noe som var vondt, men sikkert verdt det..)
Nå trodde jeg at det ble pause og avslapning, men neeeeeida, det fortsatte som før.. men med pressrier.. jeg hadde full åpning.. etter bare 45 minutter!! Jepp, gikk fra 3 til 10 cm på 45 minutter.. fikk beskjed om å bare presse.. dette strevde jeg litt med siden jeg hadde epidural og ikke kjente hele riene mine, men etterhvert skjønte jeg litt mer hvordan jeg skulle presse.. og etter 1,5 time med inntens pressing kom endelig gullet

Det var kjærlighet ved første blikk.. tårene rann...
Sambo og barnepleier tok med seg gullet for å kle på henne litt og veie og måle henne, mens jeg skulle bli sydd sammen.. gynekolog ble kalt, fordi jeg blødde nokså mye.. de presset nå mye på magen min for å få ut morkaka, og når endelig denne kom tok jm denne med seg for å sjekke den, manglet to-tre biter, så gynokologen måtte ta utskrapet på meg for å få ut de siste bitene.. heldigvis kunne utskrapinga foregå på fødestua siden jeg allerede hadde epidural.. Blødde tilsammen 8 dl (noe som er mye!), ble deretter sydd sammen (bare et par sting) og jm hjalp jeg og vaske meg litt..
Prøvde å reise meg opp, men alt ble svart, så jeg måtte bli liggende i senga pga blodtapet mitt.. Sambo og gullet kom inn igjen.. 3690 gr & 50 cm.. Helt perfekt selvfølgelig [:)]