Fødselshistorie - da Casper Ailo kom til verden
Hele dagen den 28 august hadde jeg følt meg fryktelig influensasliten og syk. På natten hadde jeg sovet i over 13 timer, og våknet ca 12. Hadde fryktelig vondt i brystvortene den dagen, og de var fryktelig harde og vonde. De stakk og brant, så kjørte på med litt brystpumpe, noe som lindret det litt. Bestemte meg for å legge meg litt for var så sliten, og våknet ca 17:45. Gikk på do og tisset, og satt meg i sofaen. Et par sekunder senere hørte jeg et "knepp" og jeg spratt opp foran tv-en og fostervannet fosset! Mannen spurte om jeg hadde tisset på meg eller om det var fostervannet, men det var virkelig ingen tvil. Etter ca en time var vi på vei til fødeavdelingen for registrering. Ble tatt i mot av en dansk jordmor som begynte å snakke om at jeg ble satt i gang neste dag hvis det ikke startet av seg selv. Men riene de startet under ctg-en, og jeg fikk klyster for å få fart på sakene. Blodtrykket var på 149/100 så sendt hjem ble jeg ikke. Plutselig begynte jeg å få sterke rier som ikke sa stopp. Ri etter ri uten pause, og jeg trodde dommedagen hadde kommet. Satt i dusjen og gråt og nesten skrek etter epidural. Den danske jordmoren ville helst at jeg skulle vente, men de ble ganske så stresset alle da de så at riene mine gikk i ett, og jeg kun hadde 3 cm åpning. De tilkalte anestesilegene, og englene i grønt var faktisk UTENFOR døren. Siden jeg hadde stormrier så var det en kunst å ikke bevege seg under innsett av epidural, og jordmor holdt meg fast foran slik at jeg ikke bevegde på meg, mens svettedråper rant nedover ansiktet mitt. Da epiduralen begynte å fungere hadde en fantastisk opplevelse. Jeg fikk en ny jordmor da det var vaktskifte, og mamma kom fra Kristiansand. Det var behagelig og dempet stemning, og riene kom slik at jeg kunne jobbe med dem. Satt på ball og gikk i prekestol og kl 12 hadde jeg 5 cm åpning. Jordmor ville ikke undersøke meg noe særlig igjen før kl 03:00, men plutselig begynte jeg å kjenne riene igjen i 02-tiden med et trykk i baken.. Jordmor ble litt mistenksom, og jammen var det ikke full åpning gitt! Hun skrudde opp epiduralen så Casper kunne komme seg godt ned før pressriene kom, men rundt 03:45 ba hun meg om å presse fordi han var kommet så godt nok i bekkenet. Problemet var at jeg kjente C presse, men kroppen fikk ikke pressrier, så jeg ble bedt om å presse uten at kroppen "ville presse". Det var helt forferdelig tungt, men han kom seg nedover. Plutselig var hodet ute, og kjente en forferdelig panikk, var helt "utenommegselv"-opplevelse. Men på neste rie kom han ut med et plopp, og smertene var glemt med det samme <3 måtte sys litt, men riftene var ikke av de store. Likevel var det tre jordmødre som hadde konsultasjon nedi der om hvordan det skulle sys for at jeg ikke skulle slite i etterkant. Virkelig imponerende! lagde litt action ved å besvime to ganger på toalettet av utmattelse både av å tisse, og dusje, så ble nøye overvåket av flinke jordmødre på sus! En fantastisk første fødsel som både var fin, heftig og emosjonell!
Jeg var kun i aktiv fødsel i 4 timer, noe som var veldig uvanlig for en førstegangsfødende