Fødselshistoriar

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Eg har begynt å forstå at det faktisk er ein ekte baby inni magen min, og at den skal komme ut og bli ein ekte unge etter kvart. Har hatt litt kynnere (nokre ganske harde) dei siste dagane, og eg begynner å forstå at eg skal gjennom ein fødsel på eitt eller anna tidspunkt. Har lest maaange fødselshistoriar i kveld, synest det er så koselig!

Etter første fødsel skreiv eg ned det eg huska (ikkje all verden), men kor den har blitt av må gudane vite. Skulle ønske eg hadde passa på å ta utskrift eller noko, for no huskar eg i alle fall ingen ting... Andre gong var veninna mi med på fødselen og tok notater under vegs så eg ikkje skulle gløyme ting. Sendte den inn hit til babyverden då dei etterlyste historiar for nokre år sidan, og no var det skikkelig morsomt å lese den igjen ( http://www.babyverden.no/Fodsel/Foedselsforberedelser/Hadde-med-sekretar-pa-fodselen/ - viss dokker vil lese)! Utrulig rart at vi skal gå gjennom ein fødsel om nokre månader...

Dokker som har født før: har dokker skrive ned noko i etterkant?

Jeg er førstegangs så ingen erfaring her, men leser mye fødselshistorier... Har gjort det siden vi begynte å prøve. Har begynt å tenke på fødsel da, og kjenner jeg sitter med mye blandede følelser angående det som skal komme.

Fikk lillegutt i uke 41+6. Skulle egentlig blitt satt i gang noen uker før når det viste seg at vannet hadde gått litt etter litt. Ble satt i gang på en mandag med modningspiller, syntes det va kjedelig og bare være på sykehuset så tok med en tur på shopping. Etterpå dro jeg tilbake og fikk en ny pille, drypp og aktivitetsmålig. Og dro derretter på gatekjøkken og spiste meg god og mett. Kom tilbake litt over 11 på kvelden, og så at sykehuset hadde stenkt dørene og kom inn døra bland aktiv fødende. Fikk ny pille, drypp og aktivitetsmåling, og under aktivitetsmålingen gikk vannet mitt og fikk 2 rier. Kl var rundt 12 på natta. Hadde bra vondt de første timene, og gikk i dusjen og syntes synd på meg selv. Alt var veldig skummelt. Neste dag hadde jeg 1cm åpning, og kl 19 hadde jeg fått 4 cm åpning. Alt var godt i gang brukte varmeflaske framme og bak og ble helt rød og ble nødt til å legge det i fra meg. Nå fikk jeg endelig lystgass, det gikk helt fint. Spydde noen ganger, men samboern min var det og passet godt på meg, følte meg helt trygg. Kl var rundt 02 og hadde 8 1/2cm åpning, fikk epudural. Fikk rie stopp- delvis. Kjente litt på trykketrangen. Fikk en sånn stol man kan stå og lene seg mot, hjalp veldig mye. Sto og spiste, drakk og mora meg og fikk plutselig beskjed om at det ble keisernitt på meg. Gutten hadde ikke kommet forbi symfysen, og ble ikke til å komme ut. Og hadde litt uregelmessig hjerteslag. Ble ikke skremt, syns det gikk hel greit. Jordmødrene syns at jeg og min samboer var veldig rolige og forståelsesfull. Keisernittet gikk veldig bra. Veldig artig at man ikke kjenner seg selv når de driver på. Hehe. Helt lam, det var en rar følelse å ha null kontroll på kroppen. Gutten ble født 03.01 natt til onsdag. Operasjon ble jeg ferdig med kl 4. Dro på overvåkinga, og ble der til halv 7 på morgenkvisten. Var allerede oppe å gikk kl 2-3 på dagen, og var allerede nede med hovedinngangen og møtte foreldrene mine i 6-7 tiden. Jeg kom meg veldig fort opp på bena. Ba om å dra hjem dagen etter på, men fikk ikke. Er førstegangsfødende. Fikk samboern min innlagt på dag 2. Var så luta lei alt med sykehus. Fikk ikke sove eller noe. Dro hjem 6 tiden på lørdagen. Jippi, sir jeg bare. I bunn og grunn hadde jeg en kjempe fin opplevelse. Følte meg godt tatt vare på. Viktigste av alt, samboern min. Uten han hadde jeg ikke vært så forståelsesfull, og selfølgelig min gutt. Jeg var så stolt over meg selv, men følte meg litt snylt når jeg ikke fikk en 100% vanlig fødsel. Må si det verste av alt med fødsel, var at man ikke greide og tisse på en normal måte og måtte få et kateter. Og alle de ledningene som måtte følge deg hvor enn du går.

Last edited:
Jeg er førstegangs og driver å skriver en graviditetsdagbok underveis som jeg tenkte jeg skulle prøve å ha med meg på sykehuset og få skrevet litt i :) evt skal jeg i hvertfall få skrevet noen ord om fødselsopplevelsen en av de første dagene etterpå :) Tenker at det kan være moro å ha :)

Jeg har ikke skrevet noe ned fra forrige fødsel, men husker likevel hele fødselen i detalj! :)

Har ikke tenkt så veldig mye på neste fødsel enda, annet enn at jeg er veldig bekymra for at lille skal komme altfor tidlig. Håper bare at han iallfall holder seg inne i 5 uker til!

Men hadde en veldig fin fødsel sist. Den gikk fort og uten noen komplikasjoner, ingen sying eller noen ting. Håper det går like fint denne gangen!

Startet med vannavgang kl 06 om morran, 06.30 kom riene med 4-5minutters mellomrom så da reiste vi inn til sykehuset. Ble sjekket 07.30 og hadde da 5 cm åpning. Gikk litt tregt (synes jeg) med de neste 5cm men kl 13 hadde jeg full åpning, og etter to pressrier ble hun født kl 13.15. :)

Jeg har faktisk skrevet fødselshistorie fra første fødsel, vet den står i et album men hvor albumet er vet jeg ikke helt :p

Har ikke skrevet ned noe desverre :(
Født 3 ganger før....
Men siste fødsel husker jeg godt for da våkna jeg med pressrier, og fødte 5 min etter ankommet sykehuset.
Det var en fæl biltur, men fødselen gikk jo veldig fint :)

Ja, det er helt utrolig at det ligger ferdige babyer i Magne våre! Nå må de bare vokse seg store og sterke! :Heartred Har skrevet ned begge fødselshistoriene mine, men bare den ene her på babyverden. Du kan lese den ved å søke på " Morten ble født i vann"

Her ble guttungen født 2 dager før termin. Våkna kl 10 av rier og sulla rundt og rydda, pakka og dusja i to timer før jeg gikk for å vekke pappan hans. Han syns virkelig ikke vi trengte dra inn for han hadde fått høre av alle kompisene at han måtte forberede seg på hvertfall et par bomturer på sykehuset før fødselen faktisk var igang. Men fikk han til slutt med og etter en halvtimes kjøretur og ca en halvtime på ferge så kom vi på sykehuset rundt 15 tiden. Da hadde jeg 3-4 cm åpning.
Fikk ligge en stund i badekar, med beskjed om av de planla ta vannet i 19 tiden, men etter en tur på do og veldig vonde rier ble vannet tatt i 18tiden. 19tiden begynte pressriene og full åpning. Etter to timer med lite framgang og dårlige rier, med mye rieforsterkende ble legen tilkalt og gutten ble tatt med vakum klokken 21:06 (på to rier). Ble klipt i forbindelse med vakum og derfor sydd sammen igjen etterpå. "klipp og lim". Fødte uten smertestillende.
Ingen fin opplevelse av de to siste timene av fødselen så håper på litt bedre opplevelse denne gangen!

Hadde ein fin fødsel sist . Vokna på med litt svake rier med langt mellomrom. Uten at dei var noe plagsome. Så tok vi oss ein tur i familie selskap og sendte eldste jenta hjem med mamma for vi rekna med det tok seg opp. Hadde rier i hele selskapet med formen var Ok. Så leverte vi hunden til pappa. Og kjørte hjem og ringte føden. Dei meinte vi kunne slappe av og vente litt lenger. Så eg vaska huset :p så det var klart til vi kom hjem. Så kom vi inn på sykhuset ca 2200. Da hadde er 7 cm åpning men hadde ikkje vondt og jm trodde ikkje det blei fødsel før ho hadde sjekka at eg hadde rier og kjente åpningen. Eg var veldig rolig og tok det veldig lett. Vi fikk komme rett inn på fødestuen. Men brukte litt tid på og gå i gangen for og få babyen lenger ned. Kl 0200 tok dei vannet. Og ca 0215 kom press riene. Og 0230 var jenta ute :) var kun siste timen som var vondt. Hadde litt lystgass og varmepute som smertelinding. Det virka veldig bra :) i 5 tiden fikk vi gå inn på rommet for og såve. Men det hadde ikkje babyen tenkt så blei ei lang natt :p
Men fødselen var perfekt og fikk verdens flinkeste jm !:)

Back
Topp