Fødselsgave - til dere som syns det er en fin tradisjon

Muskatt

Langtidsbruker men ingen fanatiker :-)
Dette er altså IKKE en tråd om at dere ikke trenger fødselsgave fordi dere har fått den vakreste gaven av alle, ok?

Dette er et spørsmål til dere som syns at det er fint med en liten gave som "takk for innsatsen" og et minne om det man har vært igjennom.

Hvor lang tid etter fødsel syns du det er rimelig å vente på denne gaven?
Mannen og jeg har hatt en diskusjon som opprører meg litt. Enden på visa er at jeg nå ikke vil ha denne gaven fordi jeg faktisk må mase på den.

Snart en måned siden tulla kom. Og vi glir liksom bare inn i hverdagen uten at det skjer noe mer. Men han syns da det er gnåling når jeg spør etter den. Jeg på min side hadde vel også lurt om det gikk en hel måned etter bursdagen min uten at jeg hadde fått en liten gave fra han.

Skal sies at jeg ikke forventer noe stort og dyrt. Et mammasmykke til 300 kroner hadde gjort meg rørt. Men han tenker desverre større enn meg, og syns det hele blir noe mas.

Som sagt, diskusjonen har gjort meg ganske så trist og lei og jeg vil jo selvsagt ikke ha en gave jeg må mase meg til, så jeg har avblåst hele gavestyret. Men er det urimelig av meg å lure på hva som skjer når det snart er en måned siden fødsel liksom? 

Kan legge til at jeg fikk gave med begge de to andre, da etter ca to uker.   

Rettelse:

Jeg forstår at du måtte spørre om den, fordi du fikk gave med begge de to andre. Syns det er trist at det ble annerledes etter det tredje barnet :/

Forresten, fødselsgaven er nytt for meg. En koselig tradisjon å ha kan jeg tenke meg, men har ikke behov for fødselsgaven, fordi mannen min er flink til å overraske meg med noe innimellom. Krever ingenting av ham :)

Hvis du fortsetter å mase om den, vil det kanskje gjøre vanskelig for mannen din å gjøre noe med det. Bedre om du lar den være, og plutselig en dag kommer han med den for å overraske deg? :) Den kommer nok før eller senere.

Lurer på om har du gitt noe til ham også? Det ville jeg gjort :) Han hadde satt "pause" på å gi mer, hvis jeg ikke ga noe tilbake senere. Vi utfyller hverandre som gir en fin balanse i forholdet vårt.

Jeg syns fødselsgave skal komme innen få dager dersom det ikke plutselig setter igang før tiden. Har man tenkt å kjøpe det, vet man jo når terminen er, og kan kjøpe inn litt i god tid...
Jeg fikk ikke med førstemann, og hadde jeg da fått med andremann hadde jeg blitt sur. Enten får man ved alle fødslene, eller ingen. Mannen din burde fått fingeren ut av ræva og fiksa det snarest (ettersom du fikk de to første gangene).

Jeg har bestillt et pappasmykke til han med initialene til barna våre. Han får dette på farsdagen er planen.
Dessuten fikk han en liten ting et par dager etter at vi kom hjem (en flaske vin jeg vet han liker, han gikk edru en god stund denne gangen han også)

Poenget er at jeg syns hele greiene ble ødelagt når jeg måtte spørre om gaven. Derfor vil jeg ikke ha noe nå. Spesielt siden han mener det er mas når jeg spør.
Vil jo selvsagt ikke ha en gave som noen syns det er pes å gi. Men samtidig syns jeg jo det er forferdelig trist at han syns det er noe pes.

Har bestemt meg for å kjøpe meg et mor og barn smykke på egen hånd. Jeg trenger noe som symboliserer lillemor også. Tredjemann blir så fort glemt i så mange sammenhenger. at jeg ikke får gave denne gangen får meg til å føle at hun er mindre verdt enn de to andre.

Jeg synes man faktisk bør få den mens man ligger på barsel. 1-2 dager etter.

Skal sies at jeg fikk en diamantring av mannen min, som min svigermor hadde fått av svigerfar da han ble født. Jeg måtte selv betale for justering og oppussing av ringen. Tok en stund 

jeg hadde blitt veldig rørt viss jeg hadde fått en presang, uavhengig av pris,....men det må komme fra han selv :) :) synes det er en koselig tradisjon

*lykkeligst* skrev:
Jeg syns fødselsgave skal komme innen få dager dersom det ikke plutselig setter igang før tiden. Har man tenkt å kjøpe det, vet man jo når terminen er, og kan kjøpe inn litt i god tid...
Jeg fikk ikke med førstemann, og hadde jeg da fått med andremann hadde jeg blitt sur. Enten får man ved alle fødslene, eller ingen. Mannen din burde fått fingeren ut av ræva og fiksa det snarest (ettersom du fikk de to første gangene).

Takk. Var det jeg også syns.

Var jo tullete av meg å ta opp dette på et for han feil tidspunkt, men men.

Det teite er at det er han som tror dette må koste mye. Jeg hadde som sagt blitt glad for et lite mammasmykke til 300 kroner. Bare det kom fra hjertet liksom...

Hvis man skal få gave i det hele tatt, syns jeg man bør få den kort tid etter fødsel.. Og siden du har fått fødselsgave tidligere er det jo litt rart at han ikke tar hintet nå?

Jeg syns egentlig at det er ganske unødvendig med fødselsgave, jeg da..

Har ikke fått fødselsgave med noen av mine, men om jeg skulle ha fått det så skulle det iallefall ikke være noe jeg hadde mast på han for å få. Da syns jeg hele greia blir litt rart og påtvunget. Men han måtte gjerne ha kommet på det selv og selv funnet på hva han skulle gi meg.

Jeg klarer ikke helt og se at det blir urettferdig eller dårlig gjort for den minste, siden gaven er til deg, for jobben du har gjort og ikke til barnet som velkommen til verden, så jeg ser ikke helt at det minste barnet skulle følt seg mindre verdt, og heller ikke at du skal føle det barnet er mindre verdt.

Flott av ham og ha gitt deg en oppmerksomhet de to andre gangene, og slik sett ser jeg hvorfor du forventet noe nå også, men på den andre siden blir det helt feil og forvente en gave på det viset, og når du attpåtil blir sur og maser fordi det ikke kommer, da hadde i allefall ikke jeg hatt lyst til og gi deg noe mer!

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Jeg klarer ikke helt og se at det blir urettferdig eller dårlig gjort for den minste, siden gaven er til deg, for jobben du har gjort og ikke til barnet som velkommen til verden, så jeg ser ikke helt at det minste barnet skulle følt seg mindre verdt, og heller ikke at du skal føle det barnet er mindre verdt.

Flott av ham og ha gitt deg en oppmerksomhet de to andre gangene, og slik sett ser jeg hvorfor du forventet noe nå også, men på den andre siden blir det helt feil og forvente en gave på det viset, og når du attpåtil blir sur og maser fordi det ikke kommer, da hadde i allefall ikke jeg hatt lyst til og gi deg noe mer!

Veldig enig

Synes man kan kjøpe på forhånd eller hvertfall innen én uke. Men skjønner at det kan bli vanskelig hvis fødselen starter for tidlig osv. :)

..Selv fikk jeg ingen fødselsgave, men forventet det ikke heller.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Jeg er helt uenig. Gavene er til meg for den fantastiske jobben jeg har gjort, og som takk for de fantastiske barna jeg har gitt mannen min. Jeg planlegger omtrent som Labambies svigemor, at disse smykkene skal gå i arv når jeg får barnebarn eller oldebarn. Jeg ville ikke likt å gi videre diamantsmykkene til nr 1 og nr 2, og måtte si til tredjemann at "Beklager, pappan din gadd ikke kjøpe noe i gave da vi fikk deg."

Muskatt: Når du spør så synes jeg vel egentlig at gaven burde komme raskt, men mannen min somlet også da vi fikk nr 2. Hun kom noen få dager før vi forventet, og etterpå så var han helt i tåka noen uker. Jeg syntes ikke det gjorde noe, men så er vi uansett sløve typer som fint kunne funnet på å være for sene med bursdagsgaver også. Han beklaget seg innimellom at han ikke hadde gitt meg den ennå, og jeg var helt trygg på at jeg kom til å få. For meg er fødselsgaver en viktig tradisjon, viktigere enn julegaver og bursdagsgaver, så jeg kommer nok til å mase hvis han pussig nok ikke kjøper gave når vi får nr 3.

Det blir litt som 30årsgaven jeg skulle få av venninnene mine da jeg ble 30... i juni.
Nå gidder jeg ikke spørre mer... og når hvis om jeg en gang får den blir det bare dumt.

Litt på etterskudd er greit... lenge etter blir dumt.

Back
Topp