Fødselsforberende kurs

Hvilket fødselsforberende kurs anbefaler du?

• Smertefri fødsel

Votes: 2 25,0%
  • Positiv fødsel

Votes: 5 62,5%
  • En god fødsel

Votes: 1 12,5%

• Antall som har svart
    8

hoppestokken

Forumet er livet
Sensommerbarna 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
Jeg hadde en litt kjip første fødsel som endte i akutt KS. Kjenner dette preger meg ganske mye, og i stadig større grad nå som vi veldig snart skal prøve på nr to. Jeg har snakket med jordmor og blitt lovet samtale på sykehuset når jeg blir gravid, men vil gjerne ta et kurs eller to i privat regi også. Jeg føler et behov for å ha kontroll på alt jeg kan ha kontroll på før jeg blir gravid igjen, og vil derfor se meg ut hvilke kurs som er aktuelle.

Har dere noen tips og erfaringer og komme med? Jeg tror ikke jeg bikker helt over i fødselsangstkategorien, men kanskje en light-versjon :wacky: Ønsker i alle fall å gjøre alt jeg kan for at det skal gå bedre neste gang.

Prisen blir ikke avgjørende, det viktigste for meg er å få en bedre opplevelse neste gang. Kom gjerne med andre tips som ikke står på listen også :)

Jeg kjenner ikke til noen av disse kursene. Men som en mindfullness bør du laste ned appen Positive Pregnancy av Andrew Johnson. Det er et lydspor som er for meditasjon. Jeg setter den på mens jeg bretter klær etc. Den gjør faktisk noe med mentaliteten over tid.

Jeg kjenner ikke til noen av disse kursene. Men som en mindfullness bør du laste ned appen Positive Pregnancy av Andrew Johnson. Det er et lydspor som er for meditasjon. Jeg setter den på mens jeg bretter klær etc. Den gjør faktisk noe med mentaliteten over tid.
Takk for tips! Har den fokus på fødsel, eller mest svangerskap? Jeg hadde et kjempefint svangerskap sist, så den biten føler jeg skal gå bra :joyful:

Takk for tips! Har den fokus på fødsel, eller mest svangerskap? Jeg hadde et kjempefint svangerskap sist, så den biten føler jeg skal gå bra :joyful:
Første del fokuserer den på å få deg til å slappe av, så kommer gravidteten og til slutt snakker han om selve fødselen.

Jeg har nettopp fullført positiv fødsel sitt kurs. Synes det var et veldig fint kurs i alle fall. Føler meg mye roligere selv mtp fødsel.
Men har enda 3 mnd igjen før jeg føder, så.. hvor mye det virker.. :)

Jeg har nettopp fullført positiv fødsel sitt kurs. Synes det var et veldig fint kurs i alle fall. Føler meg mye roligere selv mtp fødsel.
Men har enda 3 mnd igjen før jeg føder, så.. hvor mye det virker.. :)
Du får gi tilbakemelding når du har født. Jeg har god tid :hilarious:

Du får gi tilbakemelding når du har født. Jeg har god tid :hilarious:

Da får du vente til september-oktober, haha :D
Jeg har født to ganger før og, da. Så får prøve sammenligne det med to greie tidligere fødsler :)

Noen andre med erfaringer å dele? :smiley-angelic002

Jeg kjøpte ikke kurset, men leste de tipsene til affirmasjoner på instagramkontoen til positiv fødsel og set hjalp meg mye. Bestemte meg for noen ting jeg skulle si til meg selv under de heftigste riene. Om du hadde en dårlig erfaring første gang, tenker jeg du ikke har noe å tape på å forsøke et sånt kurs :)
Jeg har ulike fødselsopplevelser bak meg, født tre ganger, men denne tredje i år var definitivt den aller beste og for meg handlet det om at jeg klarte å beholde roen gjennom fødselen. Skal ikke si at jeg ikke hylte litt - men det var ikke som fødselen før der hvor jeg bare skreik meg gjennom de siste åtte timene med rier og absolutt ikke følte at jeg hang med hverken fysisk eller psykisk.
Fødselen i år var også setefødsel, oppdaget da legen skulle ta vannet, men likevel fikk jeg ikke panikk og følte meg trygg hele tiden, selv om jeg visste at sannsynligheten for et ks var litt større. Det ble ikke ks da.

Jeg har erfaring med å få henvisning til samtale med jordmor på sykehuset når du er blitt gravid. Man kan få en time rundt uke 24-28 for å snakke om forrige fødsel og legge en slags plan for den forestående fødselen. Dette har jeg hatt en gang og synes det var til hjelp.

lykke tilmed prøving til høsten :)

Tips om annet kurs: Lamaz-kurs https://www.lamazekurs.no/

Vi deltok på dette da vi ventet vårt første barn og det var til stor hjelp for meg før og under fødsel. Kurset gir god innføring i fødselens faser og gir verktøy (primært pusteteknikker) for hver fase. Judith som har disse kursene er en god formidler synes jeg. Vi har tatt ett 1:1 oppfriskningskurs (digitalt) nå som vi venter vått andre barn.

Håper virkelig du kan få en bedre opplevelse denne gangen!

Dytter litt på denne. Snart halvveis i svangerskap nr 2 og tenker det er på tide å ta en avgjørelse ang kurs :nailbiting: Dere som har tatt kurs, i hvilken uke begynnte dere?

Jeg kjøpte positiv fødsel kurset og har vært veldig fornøyd! Fødte første i 2019 og hadde vært på et mini-kurs på lokal helsestasjon, var ikke spesielt godt forberedt på fødsel. Klarte ikke helt å ta kontroll over fødselen og hang ikke helt med da. Ønsket å være bedre forberedt denne gangen. Fødselen for 14 dager siden gikk som en drøm. Pusteteknikkene funket. Jeg hørte på avspenningsøvelsene underveis. Min mann hadde bedre verktøy til å hjelpe meg enn sist og jeg hadde bedre kontroll på pusten når riene tok seg opp. Anbefaler det på det sterkeste. Jeg tok kurset fra ca uke 32, men kunne gjerne startet før.

Jeg kjøpte positiv fødsel kurset og har vært veldig fornøyd! Fødte første i 2019 og hadde vært på et mini-kurs på lokal helsestasjon, var ikke spesielt godt forberedt på fødsel. Klarte ikke helt å ta kontroll over fødselen og hang ikke helt med da. Ønsket å være bedre forberedt denne gangen. Fødselen for 14 dager siden gikk som en drøm. Pusteteknikkene funket. Jeg hørte på avspenningsøvelsene underveis. Min mann hadde bedre verktøy til å hjelpe meg enn sist og jeg hadde bedre kontroll på pusten når riene tok seg opp. Anbefaler det på det sterkeste. Jeg tok kurset fra ca uke 32, men kunne gjerne startet før.
Hvor lenge før tenker du at du gjerne kunne startet? Jeg ser for meg rundt uke 25-26 fordi det sammenfaller med juleferie og litt bedre tid :rolleyes:

Back
Topp