Fødselsforberedende samtale på sykehus. Noen med erfaring, tips eller råd?

eia29

Flørter med forumet
Skal i morgen på fødselsforberedende samtale for å planlegge fødsel med en jordmor på sykehuset, da jeg har utviklet svangerskapsdepresjon på grunn av et veldig tungt svangerskap.

Hyperemesis, innleggelser, jernmangelanemi, veldig lavt blodtrykk, besvimer, pustevansker, bekkenplager, angstanfall og depresjon.

Dette er svangerskap nummer tre, men har aldri hatt en slik samtale før, og tidligere fødsler har for såvidt gått fint. Men de andre svangerskapene har ikke vert like tunge og krevende som dette og jeg har det denne gang ganske vanskelig både fysisk og psykisk.

Vet ikke hva jeg kan forvente meg eller på hvilken måte jeg kan forberede meg.

Noen med tips eller erfaring?

Har desverre ingen råd eller tips og komme med. Men tenker det er bra du får komme til en samtale og håper den blir bra.
Jordmor leder helt sikkert an samtalen slik at dere finner ut hva som er viktig for deg å få snakket om og forberedt deg på.

Jeg kan kjenne meg igjen i at dette svangerskapet har vært krevende både for kropp og sinn. Har tenkt tanken på om jeg skulle bedt om en samtale selv. Legen min spurte faktisk om hun skulle henvise meg til samtale, men jeg takket nei. Jeg angrer litt på at jeg alltid tenker at dette klarer jeg selv. Hadde nok bært godt å fått plassert noen av tankene mine før fødsel.

Jeg har vært på sånn samtale over to omganger, en for å gå igjennom tidligere opplevelser og en nå for å lage en slags "plan" for fødselen (så mye plan en får til å lage for en fødsel da). Det jeg tenkte igjennom var mye på hva jeg syns er viktig at jordmor/de på føden vet om meg og min situasjon/tidligere hendelser og svangerskapet nå, for å kunne hjelpe meg best mulig, samt hva jeg trenger for å føle meg trygg. F.eks. så har jeg med at jeg vil ha litt tettere overvåkning/sjekk, at de skal vite detaljene rundt hvordan forrige fødsel var (jeg ble satt i gang pga dødfødsel, og det gikk plutselig veldigveldig fort og jeg og barnefar var mye alene da det stod på - uten å egentlig vite hva som skjedde for vi hadde ikke hatt noe prat om fødsel, jeg hadde ikke blitt undersøkt etc. Jordmor ble LITT tatt på senga av tempoet kroppen min satte opp nemlig) - og ting som går på at jeg skal bli trygget på at de har kontroll, og at vi ikke må løpe etter dem for informasjon eller hjelp. Ellers kan det jo være greit å tenke på om en har spesifikke ønsker for selve fødselen, som smertelindring og slike "vanlige" ting.

Ellers tenker jeg jordmor vil lede deg veldig i samtalen, og hjelpe deg til å finne ut hva du har behov for for å få en best mulig opplevelse. :)

Jeg skal til samtale i midten av mai, og for meg er det viktig at det blir notert hvilke medisiner jeg bruker, og når jeg pleier å ta de. De blodfortynnende sprøytene tar jeg to hgange om dagen, og kan ikke få epidural før det er gått 12 timer. Ellers er det viktig at de er klar over hvordan forrige fødsel var, da det gikk veldig fort, og jeg fikk et illebefinnende. Så vil jeg gjerne vite hva de tilbyr av smertelindring. Hvis det er mulig vil jeg gjerne se hvordan det ser ut der, slik at jeg er forberedt på hvor jeg skal gå og slikt. Og så vil jeg gjerne at det blir notert hvordan mine ønsker i forhold til amming.

Tusen takk for svar. :) <3
Samtalen gikk veldig fint, fikk notert ned mye både i forhold til fødsel og barseltid. Føler meg litt lettere nå som jeg vet jeg slipper å forklare form/tilstand flere ganger, at jeg får enerom på barsel osv.. Skal tilbake for ny samtale i mai, samtidig som siste vekstkontroll :)

Så bra samtalen gikk fint. :) Jeg og følt meg mye lettere etter samtalen, og det var så godt å bli sett og hørt.

Back
Topp