Fødselsforberedende samtale (på fødeavdelingen)

Kahvi

Blir kjent med forumet
Juliknøttene 2022
Er det noen av dere som har fått henvisning til fødselsforberedende samtale? Jeg har hatt en slik forrige gang, men lurer nå på om man kan få det for å være litt bekymret, eller om du må ha regelrett angst for å få det?

jeg har født 3 ganger før. Første gang med pundendalblokade som ble satt feil (og dermed ikke virket), andre gang uten bedøvelse og tredje gang med lykket pundendalblokade. Må si at jeg ikke er fryktelig fan av å føde og skulle gjerne hatt en samtale og lagt en plan på sykehuset. Det virker som om hvis du ikke legger en plan i forkant, så blir du ikke tatt hensyn til når du først er der. Har du en plan, har du i alle fall et dokument å henvise til når du kommer til føden.

Erfaringer med fødselsplan og henvisning?
 
Har du vært på OUL? Pga jeg muligens må ha pks, så sa jordmor at jeg ville få innkalling til time senere (husker ikke helt når hun sa, men typ 28-32) når jeg var på OUL hvertfall :happy: så hvis du ikke har vært, så ta det opp der, så jordmor henviser deg :happy:
 
Man skal vel alltid ha en fødselsforberedende samtale? Ellers husker jeg at jeg ble anbefalt å skrive et «fødselsbrev». Med eventuelle ønsker, hva man frykter osv. Tror kanskje det kan være greit hvis man har dårlig erfaring fra før.
Har «bare» vært igjennom en fødsel før, og selv om jeg hadde fødselsforberedende samtale hvor jeg tok opp noen få ting, så opplevde jeg at de spurte mye om det samme under fødsel allikevel. Slitsomt å gang på gang måtte fortelle hva man ønsker, om et brev kan hjelpe, kanskje, verdt førsøket:happy:
 
Når du er på føden for den samtalen så legges det en plan som puttes i journalen din, så fødselsforberedende samtale på føden er ikke helt det samme som fødebrev og ikke alle får det på føden. Du må be om henvisning. Jeg lurer på hvor lett det er å få henvisning. Har ikke vært på OUL. Da jeg fikk henvisning, forrige gang, skrev fastlegen den.
 
Si at du ønsker dette når du er på OUL så setter de opp time for deg. Jeg har fått time i uke 34, men synes det var litt sent så lurer på om jeg skal prøve å få den litt fremskyndet.
 
Si at du ønsker dette når du er på OUL så setter de opp time for deg. Jeg har fått time i uke 34, men synes det var litt sent så lurer på om jeg skal prøve å få den litt fremskyndet.

Takk, det skal jeg gjøre :)
 
Jeg skal ta det opp på OUL, og hvis de ikke setter opp time da, så skal kommunejordmora sende henvisning for meg. Denne håper jeg kan gjennomføres i god tid før fødsel, da jeg håper det kan redusere en del stress og tanker i forkant. Ber om det på grunnlag av hendelsesforløpet ved forrige fødsel.

Sykehuset jeg skal føde på har rutine med innskrivingssamtale ca 4-5 uker før termin. Var på det sist. Satser på å få det denne gangen også, for da gåes alt av papirer gjennom osv.
 
Fastlegen kan også sende henvisning direkte. :)
 
Back
Topp