Malela
Gift med forumet
Var på fødselsforberedende kurs på en fødeavdeling for normale og naturlige fødsler. Hvis noe spesielt skjer, eller hvis man vil ha epidural, så må man på fødeavdelingen. Kan flyttes over når som helst i løpet av forløpet...
En veldig koslig jordmor ledet kurset. vi var ca 10 deltakere.
Ulike tema ble tatt opp.
*før fødselen
*overtid(12dager i Bergen)
*hvordan vite at fødselen er i gang (slimproppen har gått, gjerne en til to uker før..., kynnere, rier, vannavgang, blødning, kvalme osv...)
*innleggelse
*fødselens 3 faser (det viktigste er at mor får jobbe godt selv, gå inn i fødselen. Kun tenk på deg selv og hva som er best for deg der og da!)
*ulike fødestillinger
*smertelindring (varmt bad, akupunktur, massasje, bevegelse)
*pappaens/ledsagerens rolle (massere, komme med drikke, støtte, ta tiden mellom riene osv...)
*barselstiden (to døgn på sykehuset, kan få hjelp til å lære å stelle/ bade babyen osv, men hovedstikkord: få til ammingen!)
Så fikk vi omvisning på en fødestue på den avdelingen (der var det stort badekar, seng, sakkosekk, fødekrakk, gummimadrass, prekestol osv)
Vi fikk se et familierom på avdelingen der vi får være to døgn etter fødselen.
Og vi fikk også se en fødestue på fødeavdelingen, der alt er mer medsinskteknisk og en har mulighet for mer overvåkning, få epidural osv...
Det var det jeg kom på i farten...sånn som jeg husker det[:)]
Kanskje flere har vært på sånne kurs andre steder og vil fortelle litt fra det??
En veldig koslig jordmor ledet kurset. vi var ca 10 deltakere.
Ulike tema ble tatt opp.
*før fødselen
*overtid(12dager i Bergen)
*hvordan vite at fødselen er i gang (slimproppen har gått, gjerne en til to uker før..., kynnere, rier, vannavgang, blødning, kvalme osv...)
*innleggelse
*fødselens 3 faser (det viktigste er at mor får jobbe godt selv, gå inn i fødselen. Kun tenk på deg selv og hva som er best for deg der og da!)
*ulike fødestillinger
*smertelindring (varmt bad, akupunktur, massasje, bevegelse)
*pappaens/ledsagerens rolle (massere, komme med drikke, støtte, ta tiden mellom riene osv...)
*barselstiden (to døgn på sykehuset, kan få hjelp til å lære å stelle/ bade babyen osv, men hovedstikkord: få til ammingen!)
Så fikk vi omvisning på en fødestue på den avdelingen (der var det stort badekar, seng, sakkosekk, fødekrakk, gummimadrass, prekestol osv)
Vi fikk se et familierom på avdelingen der vi får være to døgn etter fødselen.
Og vi fikk også se en fødestue på fødeavdelingen, der alt er mer medsinskteknisk og en har mulighet for mer overvåkning, få epidural osv...
Det var det jeg kom på i farten...sånn som jeg husker det[:)]
Kanskje flere har vært på sånne kurs andre steder og vil fortelle litt fra det??