Fødselsforberedende kurs.

Malela

Gift med forumet
Var på fødselsforberedende kurs på en fødeavdeling for normale og naturlige fødsler. Hvis noe spesielt skjer, eller hvis man vil ha epidural, så må man på fødeavdelingen. Kan flyttes over når som helst i løpet av forløpet...
En veldig koslig jordmor ledet kurset. vi var ca 10 deltakere.

Ulike tema ble tatt opp.
*før fødselen
*overtid(12dager i Bergen)
*hvordan vite at fødselen er i gang (slimproppen har gått, gjerne en til to uker før..., kynnere, rier, vannavgang, blødning, kvalme osv...)
*innleggelse
*fødselens 3 faser (det viktigste er at mor får jobbe godt selv, gå inn i fødselen. Kun tenk på deg selv og hva som er best for deg der og da!)
*ulike fødestillinger
*smertelindring (varmt bad, akupunktur, massasje, bevegelse)
*pappaens/ledsagerens rolle (massere, komme med drikke, støtte, ta tiden mellom riene osv...)
*barselstiden (to døgn på sykehuset, kan få hjelp til å lære å stelle/ bade babyen osv, men hovedstikkord: få til ammingen!)

Så fikk vi omvisning på en fødestue på den avdelingen (der var det stort badekar, seng, sakkosekk, fødekrakk, gummimadrass, prekestol osv)
Vi fikk se et familierom på avdelingen der vi får være to døgn etter fødselen.
Og vi fikk også se en fødestue på fødeavdelingen, der alt er mer medsinskteknisk og en har mulighet for mer overvåkning, få epidural osv...

Det var det jeg kom på i farten...sånn som jeg husker det[:)]

Kanskje flere har vært på sånne kurs andre steder og vil fortelle litt fra det??

På det kurset jeg var på var også en av ledsagerens "oppgaver" og se til at den gravide gikk på do ca 1 gang i timen, da det er viktig at blären er tömt når barnet skal ut. Det er lett å glemme å gå på do når man er midt oppi det[;)]

Det var mange gode tips!
Har ikke tenkt på det med blæra... Får man forresten noe for å tømme tarmen, eller må man bare satse på at det går sin gang? [8|]

ORIGINAL: Irene29

Det var mange gode tips!
Har ikke tenkt på det med blæra... Får man forresten noe for å tømme tarmen, eller må man bare satse på at det går sin gang? [8|]

Får klyster hvis tid til det og ønskelig. 
Ellers sa hun at alt tømmer seg under fødsel: tarm, magesekk, blære, og selvfølgelig livmor. Vanlig med kvalme oppkast avføring osv.....

Da er det vel vanlig at det kommer mye rart ja. [8D]
Var på omvising og så samlebøtta under fødselssenga.....[:o]

var på dette i dag jeg. det var ganske interessant[:)]

ORIGINAL: Marihøne77

ORIGINAL: Irene29

Det var mange gode tips!

Får klyster hvis tid til det og ønskelig. 
Ellers sa hun at alt tømmer seg under fødsel: tarm, magesekk, blære, og selvfølgelig livmor. Vanlig med kvalme oppkast avføring osv.....

[:'(]

fortell mer da!!

Jeg også vil!!! Spurte jordmor om dette allerede for 3 måneder siden, og da sa hun jeg burde vente til det nærmer seg fødselen. Og nå er alle slike kurs fulle til langt over termindatoen min... Så jeg får bare dra nytte av dere andres erfaringer, jeg da.

Og når jeg tenker meg om, tror jeg faktisk det hadde vært mer nyttig for sambo enn for meg selv å gå på slikt kurs, så kanskje skal jeg sende han avgårde på egenhånd???

Back
Topp