Fødselsforberedende kurs

Eibhlin

Flørter med forumet
Assistert-jentene
Julemiraklene 2025
Hei!

Er det noen av dere som har tenkt noe på å ta fødselsforberedende kurs? Jeg er jo førstegangsfødende og er litt usikker på nytten av det... Får hele tiden opp reklame på f.eks Positiv Fødsel-kurs, men har også funnet et gratis kurs på nett om hypnofødsel (hvis det er det teknikken heter?) og lurer på om jeg skal høre med jordmor om de har noen kurs i kommunen. Er egentlig lite bekymret selv, men skader jo aldri å være forberedt tenker jeg. Hva tenker dere andre? Er f.eks positiv fødsel verdt prisen? ☺️

Jordmor i kommunen anbefalte kurs, de har ofte, og det er sammen med partner. Jeg tenker at det er lurt. Førstegangs jeg og. Og kunnskap er makt. Gruer meg jo litt..

Jeg syns fødselsforberedende kurs var veldig nyttig :) var der med mannen, og syns det var veldig greit at han også ble godt forberedt på hva som skal skje i detalj. Var også veldig nyttig å få gått igjennom hvor man skal parkere, hvor man skal gå inn, hva som skjer når man kommer dit og sånt :)

Var på fødselsforberedende kurs via kommunen sist, for utenom at det var gøy å se hvem andre i nærområdet som skulle ha baby på cirka samme tid så fant ikke jeg så veldig mye nytte i det :smiley-ashamed004 :laughing002 Det var liksom noen powerpoints, videoer og noen diskusjonsgrupper.. En av to dager var stort sett viet til amming (hvilket jeg ikke skulle, så da satt jeg stort sett bare å var stille for jeg turte ikke å si høyt at jeg hadde bestemt meg på forhånd i frykt for å bli fordømt:angelic:). Men, det er jo sikkert et stort skille på innhold og struktur fra kommune til kommune :) Jeg vurderer også å kjøpe positiv fødsel kurset nå, da det jeg egentlig ønsker meg er noen personlige verktøy for å takle neste fødsel bedre forrige :smiley-ashamed004

Edit: Det som jeg imidlertid syntes var veldig nyttig var å få en omvisning på fødeavdelingen, fikk underveis snakke med en fantastisk jordmor der også! Men det måtte en be om selv på eget initiativ, så det var faktisk mannen som ordnet!

Hei!

Er det noen av dere som har tenkt noe på å ta fødselsforberedende kurs? Jeg er jo førstegangsfødende og er litt usikker på nytten av det... Får hele tiden opp reklame på f.eks Positiv Fødsel-kurs, men har også funnet et gratis kurs på nett om hypnofødsel (hvis det er det teknikken heter?) og lurer på om jeg skal høre med jordmor om de har noen kurs i kommunen. Er egentlig lite bekymret selv, men skader jo aldri å være forberedt tenker jeg. Hva tenker dere andre? Er f.eks positiv fødsel verdt prisen? ☺️
Jeg har tenkt til å ta kurs, men venter nok til september/oktober tror jeg. Har tittet litt og syns det er overveldende mange å velge mellom av private aktører -vanskelig å vite hva man skal velge. Har ikke hørt om at det arrangeres kurs i min kommune, men jeg kan kanskje spørre jordmor..
Tar gjerne imot anbefalinger om noen har gode erfaringer med private kurs, nettkurs osv :)

Back
Topp