Fødselsforberedende kurs

FrøkenFlamingo

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg lurte bare på om noen hadde noen fødselsforberedende kurs på nett, nettressurser eller lignende å anbefale? For eksempel positiv fødsel eller lignende, er det verd pengene?

Jeg hadde en litt tøff fødsel sist (alt gikk fint, det er bare en subjektiv følelse), og har begynt å kjenne behov for å prøve å forberede meg litt slik at det skal gå bedre neste gang. Er det noen som har hatt en litt vanskelig fødsel og klart å ha en fin fødsel senere som har noen råd?

Jeg synes også positiv fødsel var noe skvip. Hun var alt for positiv og det virket som hun så på fødsel som noe man må ha en positiv holdning for å gjøre. For meg handler det mer om å være i det som er, smerter, følelser, det som oppstår liksom… Men vet det er mange som sverger til kurset så du må jo bare ta en egen avgjørelse!

Skulle gjerne skrevet det over: jeg fikk ikke mer ut av å se halve kurset enn jeg gjorde av å lese boken…

Har sett mange reklamer for slike kurs, men er usikker på hva man får ut av det. Hva slags innhold har slike kurs? Jeg har lest en del om fødsel og vet for eksempel om de ulike fasene, ulike typer smertelindring, mulige komplikasjoner og hvordan man kan bruke bevegelse for å få fremdrift, så vet ikke hvor nyttig det hadde vært å ta et kurs i tillegg?

Dere som har tatt slike kurs og født, hva fikk dere ut av det? Jeg er førstegangs så mulig det er noe jeg bør være obs på. :)

Har sett mange reklamer for slike kurs, men er usikker på hva man får ut av det. Hva slags innhold har slike kurs? Jeg har lest en del om fødsel og vet for eksempel om de ulike fasene, ulike typer smertelindring, mulige komplikasjoner og hvordan man kan bruke bevegelse for å få fremdrift, så vet ikke hvor nyttig det hadde vært å ta et kurs i tillegg?

Dere som har tatt slike kurs og født, hva fikk dere ut av det? Jeg er førstegangs så mulig det er noe jeg bør være obs på. :)
Utover det du skriver her, øver du på fødestillinger og pusteteknikk

Jeg er førstegangsgravid og leser for tiden «smertefri fødsel». Jeg tror ikke smertefritt er en realistisk forventning, men jeg liker grunntanken om at en fødsel er et maraton og krever trening og forberedelse. Og at en aldri ville møtt opp helt uforberedt til det med tanken om at du ikke har noen kontroll over det som skjer uansett.

Back
Topp