Fødselsforberedende kurs

Elsols

Forelsket i forumet
Hvor nyttig har det vært for dere som har vært på det tidligere? Jeg er litt der at jeg føler det er bedre for meg å bare ta det som det kommer, men det kan jo slå feil det også! Og er det dette man pleier å ta med partner på?
 
Hei, førstegangsfødende her, så har ikke vært på ett slikt kurs før. Men vi skal. Jeg argumenterer slik: Nei, man kan aldri planlegge en fødsel, det som skjer det vil skje. Men man kan forberede seg på mange scenarioer og lære teknikker for å kunne takle disse scenarionene bedre! Derfor skal vi gå. Viktig også for partner å kunne være mer "forberedt" på hva som venter :Heartred
 
Sniker fra juli;
Jeg tok ingen kurs med nr1 eller nr2, men tok et (online-)kurs med nr3. Og ja, jeg merker forskjellen. Det handler om å være mentalt forberedt på ulike scenarioer, å stole på egen kropp, å vite forløpet og hvorfor kroppen gjør som den gjør. Å lære teknikker til å håndtere det som skjer, uansett hva som skjer. Og å kunne ta mer informerte valg, å vite egne rettigheter.

Dette synes jeg kurset hjalp på, for min egen del. (Det, og avspenning.. det hjalp meg veldig til å få sove, og for å roe nervene; jeg hadde sjuke nerver på slutten).

Så.. nå med nr4, tar jeg oppfriskning på samme kurset.
 
Sniker

Støtter det len86 og Lillafrosk skriver.

Leste boken "Smertefri fødsel" sist pågrunn av økonomiske årsaker. Hvis du ikke har tid eller økonomi til å delta på kurs før termin, anbefales virkelig boken. Sjekk biblioteket.

Denne gang har jeg kjøpt tilgang til nettkurset Positiv fødsel.
 
Jeg tok kurset Positiv fødsel sist gang. Jeg synes jeg fikk mye ut av det, og at det var viktig og nyttig å kjenne til de ulike fasene, hva som skjer i kroppen og å være forberedt på ulike scenarier underveis. Samtidig synes jeg det var veldig dyrt, så jeg ville vurdert å kjøpe/låne ei bok steden
 
Jeg kjøpte tilgang til nettkurset Positiv fødsel sist (det var tilbud da jeg kjøpte det, så litt rimeligere enn vanlig pris), og har tilgang til det denne gangen også. Skal ta en oppfriskning og forberede meg nå de kommende ukene. :happy: Boka er også fin om man heller vil låne den på biblioteket.

Ellers så fulgte jeg noen kontoer på instagram som handlet om fødsel og gav god tips og informasjon også, og jeg så på alle episodene av Fødeavdelingen. Selv om man som førstegangs ikke vet hva man går til, og man uansett ikke aner hvordans en egen fødsel blir, så skader det ikke å ha litt grunnleggende kunnskap og informasjon i bunnen likevel på de ulike fasene og hva som kan skje. På Fødeavdelingen får man jo se alle slags typer fødsler og hvordan de forløper. Mannen så noen episoder sammen med meg han også og hadde nytte av det ;)
 
Var på kurs i regi av helsestasjon. Var veldig fint. Handler mye om å være forberedt, mentalt, på forløpet, og ha den infoen man kan få i forhold til smertelindring og partners "oppgaver". Ga meg også mer trygghet i at man ikke trenger stresse så mye når riene først kommer og hvordan jeg skal forholde meg til den tiden fra rier starter/vannet går.
Tenker definitivt slikt kurs er noe man burde delta på.
 
Back
Topp