Fødselsforberedende kurs

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Hei,
er det noen av dere som har hatt dette eller skal ha det? Vil du anbefale det til en førstegangsfødende?

Aldri fått tilbud om det. Men skulle gjerne hatt det, selv om det er 3.gangen...

Om du finner et så ville jeg absolutt anbefale det ja. Husker jeg var med noe via helsestasjonen. Var nok mer orientering om fødsels stadiene, evt smertelindring osv. ikke slik man ser på tv hvor de øver på pusteteknikk. Men det finnes vel det også i storbyene :)

Om du finner et så ville jeg absolutt anbefale det ja. Husker jeg var med noe via helsestasjonen. Var nok mer orientering om fødsels stadiene, evt smertelindring osv. ikke slik man ser på tv hvor de øver på pusteteknikk. Men det finnes vel det også i storbyene :)

Aha, Ja, det var jordmoren min her jeg bor i Frankrike som anbefalte det, eller spurte om det. Men det var 2 mnds ventetid her på det hun visste om, så hun trodde det ble litt sent for meg og foreslo at jeg heller kunne ta det i Norge.

Aha, Ja, det var jordmoren min her jeg bor i Frankrike som anbefalte det, eller spurte om det. Men det var 2 mnds ventetid her på det hun visste om, så hun trodde det ble litt sent for meg og foreslo at jeg heller kunne ta det i Norge.
Snakk med helsestasjonen i det området du oppholder deg i når du er i Norge ☺️

Absolutt verdt å sjekke med helsestasjon i Norge. Det jeg skal på er visst digitalt, så det er sikkert mulighet for å være med på et kurs i Norge selv om du bor i Frankrike. :) Men fikk beskjed om at det siste kurset før min termin var 20. juni på grunn av ferie, så det blir en stund før termin for min del. :wacky:

Altså masse innhold å ta av for både vordende mor og far :)

(får ikke til å redigere svar/innlegg lenger - er det bare hos meg det er sånn?)

Hei,
er det noen av dere som har hatt dette eller skal ha det? Vil du anbefale det til en førstegangsfødende?

Førstegangs her også, vi skal på to kurs gjennom helsestasjonen her :happy: Et om amming og et om fødsel. Så ser vi om vi eventuelt føler at vi «trenger» noe mer etter det, tar i så fall privat. Vi kan veldig lite om babyer, så mulig vi trenger et kurs for dummies :angelic:

Førstegangs her også, vi skal på to kurs gjennom helsestasjonen her :happy: Et om amming og et om fødsel. Så ser vi om vi eventuelt føler at vi «trenger» noe mer etter det, tar i så fall privat. Vi kan veldig lite om babyer, så mulig vi trenger et kurs for dummies :angelic:
Babies for dummies skulle virkelig vært et eget kurs :hilarious:
Men de fleste er like grønne som førstegangs. Selv om jeg hadde holdt babyer og var tante til flere før jeg fikk barn følte jeg meg helt grønn. Husker jeg synes første natta hjemme var kjempeskummel. Tenk om jeg ALDRI kom til å få den babyen til å sove!!
Husker da vi dro fra føden så spurte jeg om vi virkelig fikk dra hjem? Skulle de ikke sjekke at jeg var skikket til dette? Følte vi stjal babyen der vi trasket ut dørene :hilarious::hilarious:

Babies for dummies skulle virkelig vært et eget kurs :hilarious:
Men de fleste er like grønne som førstegangs. Selv om jeg hadde holdt babyer og var tante til flere før jeg fikk barn følte jeg meg helt grønn. Husker jeg synes første natta hjemme var kjempeskummel. Tenk om jeg ALDRI kom til å få den babyen til å sove!!
Husker da vi dro fra føden så spurte jeg om vi virkelig fikk dra hjem? Skulle de ikke sjekke at jeg var skikket til dette? Følte vi stjal babyen der vi trasket ut dørene :hilarious::hilarious:

Haha! Sånn tror jeg det blir her og :hilarious:

Vi var på et i regi av helsestasjonen. Helt basics. Sikkert greit om man ikke vet så mye fra før. Mye praktisk info. Tips: pga. corona lagde Ringerike Sykehus en digital gjennomgang også. Har ikke sett hele selv, men den går igjennom det som blir gått igjennom på fødselsforberedende kurs på helsestasjon, i tillegg viste de bl.a. ulike fødestillinger, fødestua, vannfødsel osv. Ligger ute gratis (gjorde i hvert fall sist jeg sjekka).

Vi kjøpte også kurset "positiv fødsel", som @anoush også nevnte over her, sist. Fått tilgang igjen til det nå. Likte det veldig godt! Det går gjennom mer i detalj hvordan kroppen fungerer, pusteteknikker, hvordan du kan jobbe med deg selv både før og under fødsel, ulike fødestillinger +++, det har i tillegg et bonus-kurs om amming. Tror det hjalp meg veldig sist fødsel. Tenkte hele tiden typ "kroppen min er skapt for dette", og "ikke stress nå slik at du produserer adrenalin, pust og dette går bra, produser masse god oxytocin så baby kommer seg ut". :hilarious:

Etter å ha forhørt meg litt fant jeg ut at den baby-napping følelsen har mange førstegangs foreldre:hilarious:
Med nr 2 var det mer: MIN baby!! Hade.. snakkes aldri!! :hilarious::hilarious:
:hilarious:Nøyaktig sånn var det for meg også. Kunne ikke skjønne at de lot meg ta babyen med hjem første gang. Andre gang dro jeg hjem asap og føltes helt naturlig å ta med babyen.

Vurderer å spørre jordmor om jeg kan få snike meg med på kurs for førstegangs... Jeg gjorde jo "alt feil" og hindra riene og endte med epidural begge gangene. Ønsker å klare meg uten. Bare fordi jeg er sta.

Så et par videoer på youtube om pusteteknikk. Kjenner ikke på at jeg vil bruke penger på kurs...

:hilarious:Nøyaktig sånn var det for meg også. Kunne ikke skjønne at de lot meg ta babyen med hjem første gang. Andre gang dro jeg hjem asap og føltes helt naturlig å ta med babyen.

Vurderer å spørre jordmor om jeg kan få snike meg med på kurs for førstegangs... Jeg gjorde jo "alt feil" og hindra riene og endte med epidural begge gangene. Ønsker å klare meg uten. Bare fordi jeg er sta.

Så et par videoer på youtube om pusteteknikk. Kjenner ikke på at jeg vil bruke penger på kurs...
Hva gjorde du alt feil sist?
Jeg gidder heller ikke bruke penger på kurs. For meg hjalp det å tenke at dette er vondt, men det er ikke ferdig. La rien skylle gjennom kroppen som en bølge, snart får du en pause.

Godt vi er flere som følte vi drev med babynapping :hilarious:

Hva gjorde du alt feil sist?
Jeg gidder heller ikke bruke penger på kurs. For meg hjalp det å tenke at dette er vondt, men det er ikke ferdig. La rien skylle gjennom kroppen som en bølge, snart får du en pause.

Godt vi er flere som følte vi drev med babynapping :hilarious:
Jeg spente hele kroppen og kjefta og styra bare verre. Fikk beskjed om at hvis jeg ikke greide å roe ned og puste så motarbeida jeg riene. Stod stille på 6cm lenge.
Så fikk de overtalt meg til epidural da...
Første fødsel: måtte puste meg gjennom noen få rier mens epiduralen ble satt. Dette var nok til at jeg like etterpå (tror jeg, mangler litt tidsperspektiv) hadde full åpning og trykketrang.
Andre gang var likt, men det gikk kanskje en time fra epidural til pressriene kom.

Epiduralen hadde ikke full effekt på meg, så ønsker å greie meg uten denne gangen. Ønsker meg også en rask fødsel. 4-5timer maks. Har hatt lange fødsler... Så hvis jeg nå kan trene litt på pustingen på forkant så kaaaaanskje det kan gå. Men veien er nok kortere til epidural nå uansett. :hilarious:

Tips: pga. corona lagde Ringerike Sykehus en digital gjennomgang også. Har ikke sett hele selv, men den går igjennom det som blir gått igjennom på fødselsforberedende kurs på helsestasjon, i tillegg viste de bl.a. ulike fødestillinger, fødestua, vannfødsel osv. Ligger ute gratis (gjorde i hvert fall sist jeg sjekka).
Søkte opp denne. Ligger på youtube:
https://youtu.be/KrXWh3WJHpE

Forhåpentligvis ingen som må forholde seg til de koronarestriksjonene som er nevnt i videoen. :cat:

Hadde det med førstemann, kurs gjennom helsestasjonen. nå er det 12 år siden, så husker ikke alt så godt lenger. Men husker jeg syns det var veldig betryggende kurs, for jeg ante jo ingenting om hvordan en fødsel foregikk. Tror det er noe førstegangsfødene har godt av å ta ❤️

Back
Topp