Fødselsforberedende kurs

Knøttet2017

Glad i forumet
Februarhjertene2017
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Hei! Da jeg var hos jordmor så snakket hun om å melde meg på fødselsforberedende kurs. Er det noen som har vært på dette og kan fortelle litt hva man går igjennom? Skjønner jo at det er forberedelse til fødsel men er det slik at barnefar bør være med hver gang? Pleier det å gå over flere uker? Har man god nytte av å gå på det eller holder det med de gangene man går til jordmor?
Fint å kunne få litt info fra dere som har vært på det før for å lese om det er noe man absolutt bør gå på eller ikke.
På forhånd takk! :happy:

Er hva man kan forvente i svangerskapet og fødsel var med på første var egentlig litt kos å være med :) den her gangen blir jeg ikke å være med siden jeg vet hva som skjer og kommer til å skje :)pleier å være 1 gang i uken var hvertfall slik da jeg å sambo var på slikt kurs :)

Vi gikk på det med første i magen, og da var det snakk om 4 kvelder á 1,5-2 timer. Vi gikk kun på to av de: Den ene kvelden var det snakk om selve fødselen og omvisning på fødeavdelingen og den andre kvelden var det snakk om amming. Pappa'n var med begge gangene, og vi hadde begge en del nytte av det, men kanskje særlig han som ikke hadde lest like mye om det som jeg hadde gjort. Kjekt for mannfolkene å vite lite om hva som skjer i fødselens ulike faser og om hvordan amming fungerer. Jeg var ca. 30-34 uker på vei tror jeg, når vi var på disse kursene.

Det var også en kveld om "opptrening" etter fødsel, og en om fysisk aktivitet i svangerskapet, men disse følte jeg ikke at jeg trengte da jeg var i fin fysisk form og kunne være aktiv som normalt.

Var ikke plass og fikk ikke tilbud om det med nr 1... Følte egentlig ikke at jeg manglet noe... Og nå har jeg nok av jm i min bekjentkrets så jeg føler ikke jeg har noe behov for det denne gangen heller... Lurer jeg på noe så snakker jeg som regel bare direkte med de... ;-)

Takk for gode og utfyllende svar :happy:
Blir nok til at jeg melder oss på siden dette blir vår første, også får jeg se om jeg får lurt med meg samboeren. Får si vi skal på noe helt annet og så spille naiv når vi kommer inn :D

Skal høre om det når jeg skal til jordmor. Men vet man får komme på omvisning på sykehuset jeg skal føde på :)

Eg var alene med første, og hadde egentlig ikkje noe nytte av det "kurset" eg gikk på. Det var mest snakk om at partner måtte gjøre det h*n kunne for å blidgjøre den fødende... Så for min del kommer vi nok ikkje til å gå på det denne gangen...

Fikk aldri noe tilbud. Hvis jeg skulle måtte jeg meldt meg på det selv. Helsestasjon delte ut video fra fødsel og video om amming som man kunne låne. Men jeg gikk aldri på noe. Så ikke video heller. Gikk fint. Hadde en kjempe fin fødsel sist helt uten smertelindring

Back
Topp