Fødselsforberedende kurs...

markrete

Glad i forumet
Gresskarfrøene2023
Er det noen som har vært på dette, eller skal? Skal føde på rikshospitalet og tenkte jeg skulle melde meg på et kurs... er så nærvøs og føler ikke jeg har kontroll på noe, så legen sa det kanskje var greit å gå på kurs.

Men; hva går det ut på? Hva skjer på slike kurs? :)
 
Var på dette forrige uke, på Rikshospitalet. For å være ærlig, sett i ettertid, ville vi ikke meldt oss på dette igjen om betalt 1000,-.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg var veldig nervøs da jeg ventet nr 1, og ville gjerne på et slikt kurs. Jeg var litt sen med å bestille ettersom både jeg og pappa'n hadde ganske uforutsigbare arbeidstider, så vi fikk ikke plass på de på sykehuset. Jeg snakket med jordmor om dette, og hun sa at helsestasjonen også tilbød slike kurs, og at den største forskjellen mellom kursene var at man på sykehuset får se fasilitetene, og at mange føler seg tryggere etter å ha vært der før. Jeg gikk på kurset på helsestasjonen, og det var godt nok for meg. Ikke egentlig et kurs, mer en samtale der vi og ett par til fikk stille spørsmål og lufte bekymringer og slikt. Vi fikk også tilbud om å se film fra noen fødsler ved sykehuset der jeg skulle føde. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut tilbudet på helsestasjonen (som er gratis), og kjenne litt etter hva du føler vil hjelpe deg til å bli tryggere i forhold til fødselen! :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Vi var på kurs på Ahus. Det var kjempebra. Vi betalte 600kr og absolutt verdt pengene. Jordmoren som hadde kurset var fantastisk. Vi lærte kjempemasse og lærte om alt som man trenger å vite med tanke på fødsel, rier, smertestillende og sånt. Omvisning og sånt var bare en bitteliten del av kurset. I tillegg fikk vi som ville komme en ekstra kveld gratis og lære om pusteteknikk ved fødsel. Det var også veldig bra. Føler meg mer forberedt nå. Hadde jo ingenting å tape som førstegangsfødende med null erfaring. Kan absolutt anbefale det. :)
 
Koster? Det synes jeg er feil!
På ringerike sykehus er dette gratis og noe alle førstegangsfødende får tilbud om. Er man bekymret tar også oppfølgende jordmor en runde med deg på fødeavd under en av oppfølgingstimene og forklarer deg alt du trenger..
Hva er greia med at det skal koste penger i Oslo-området? Eller muligens de større byene??.. Trodde alt skulle være lagt tilrette for en trygg og god fødsel. Uten at dette skulle koste noe ekstra. Da også kurs.


Villemo
 
Back
Topp