Fødselsforberedende Kurs

Polly32

Blir kjent med forumet
Hei hei.

Jeg er førstegangsfødende og lurer veldig på om noen har vært på fødselsforberedende kurs. Klarer ikke helt å bestemme meg om dette er lurt eller ikke. Er det noe jeg trenger? Noen som ville anbefalt dette?

Jeg er andregangs og vi skal på kurs. Vi var ikke forrige gang, da fødte jeg dagen før kurset begynte... Tenker at det er greit å få snakket gjennom sammen med noen andre, og få litt tips og innspill. Også er det jo hyggelig å bli kjent med flere som er gravide.

Når er de kursene egentlig., jordmor sa jeg skulle på det i november men har ikke hørt noe.. Nå er hun såpass svimmel at hun glemmer timene mine også da..

høna30b skrev:
Når er de kursene egentlig., jordmor sa jeg skulle på det i november men har ikke hørt noe.. Nå er hun såpass svimmel at hun glemmer timene mine også da..

Dette er nok kurs du selv må melde deg på. Jeg fikk beskjed av jordmor om å ta kontakt med fødeavdelingen tidlig i oktober da plassene blir fyllt opp tidlig. Vi har fått plass på kurs 21 og 22 november.

Vi fikk brev i posten med tilbud om kurs, meldte meg på hos jordmor. Vi skal 26. november.

Jeg fant kurs på nettet på det sykehuset jeg skal føde på:) bare søkte på fødselsforberedende kurs. De vil gjerne at du skal dra på det mellom uke 30-33, så kursene holdes ca hver 3.uke. Jeg syntes absolutt at det var verdt det, selvom det kostet 600 kr da:p

Vi var i går og er veldig fornøyde både jeg og mannen! Veldig glad vi valgte det :)
Om ikke så mye var revolusjonerende ny informasjon, så føles det veldig trygt å ha vært igjennom. Bare gleder meg og er spent på fødselen fortsatt. Var allright å få en omvisning på føden og barsel, få høre litt om hvordan fødselen starter, fødestillinger, forløsninger og smertelindring. Og få mulighet til å stille spørsmål. To veldig hyggelige jordmødre vi møtte også :)

Real, hvis det var du som også skulle på Riksen, så håper jeg du blir like fornøyd! ;)

Me var forrige gang, og me var veldig fornøyde begge to. Det beste var å få omvisning på fødeavdelingen og Storken, slik at ein fekk vita viktige praktiske detaljar om parkering, det å faktisk finne fram osv. Sambo var livredd for at han ikkje skulle finne fram til sjukehuset, trur han såg for seg at eg ikkje var i stand til å snakke eller nokon ting ;o))

Jeg var forrige gang og var helt greit fornøyd.. Nå har vi flyttet til nytt sted, og håper kurset er bedre her.. Fikk brev om kurs i august eller noe, men da hadde vi jo ikke vært på UL engang, så jeg syntes det var veldig tidlig.. Har tenkt å høre med jordmor neste gang om det blir satt opp nytt kurs, sånn at jeg får vært med når det nærmer seg litt mer.. Er jo litt kos på sånne små steder å kunne møte andre som er gravide og som man kanskje kjenner litt til fra før, i motsetning til sist når vi bodde i by og ikke kjente noen av de andre uansett..

Vi var på sist. Da var det jordmor som arrangerte, så var ikke på omvisning og sånn. Bodde i Oslo, og da er jo valgmulighetene litt flere enn ellers. Denne gangen har jeg faktisk tenkt å ta et kurs på nett. Føler vel ikke at jeg trenger det sånn sett, men greitt å sette av litt tid til å tenke på fødselen og starte den mentale forberedelsen. Så er det jo greit at samboeren får frisket opp sine kunnskaper :) det har jo plutselig gått litt tid siden sist.

Vi var i går og er veldig fornøyde både jeg og mannen! Veldig glad vi valgte det :)
Om ikke så mye var revolusjonerende ny informasjon, så føles det veldig trygt å ha vært igjennom. Bare gleder meg og er spent på fødselen fortsatt. Var allright å få en omvisning på føden og barsel, få høre litt om hvordan fødselen starter, fødestillinger, forløsninger og smertelindring. Og få mulighet til å stille spørsmål. To veldig hyggelige jordmødre vi møtte også :)

Real, hvis det var du som også skulle på Riksen, så håper jeg du blir like fornøyd! ;)

Det stemmer. Vi skal 21 og 22 på riksen. Bra du er fornøyd. Ser frem til det jeg også :)

Vi var på sist. Da var det jordmor som arrangerte, så var ikke på omvisning og sånn. Bodde i Oslo, og da er jo valgmulighetene litt flere enn ellers. Denne gangen har jeg faktisk tenkt å ta et kurs på nett. Føler vel ikke at jeg trenger det sånn sett, men greitt å sette av litt tid til å tenke på fødselen og starte den mentale forberedelsen. Så er det jo greit at samboeren får frisket opp sine kunnskaper :) det har jo plutselig gått litt tid siden sist.

Hvor tar du på nett? Og koster det noe? Hos meg endte det med hastekeisersnitt sist, og vil så gjerne føde naturlig denne gangen, så jeg føler det hadde vært veldig betryggende med et kurs før fødselen...

Var på første gang, og ser ikke behovet for å gå flere ganger.

Hvor tar du på nett? Og koster det noe? Hos meg endte det med hastekeisersnitt sist, og vil så gjerne føde naturlig denne gangen, så jeg føler det hadde vært veldig betryggende med et kurs før fødselen...

Jeg har bestilt dette: http://engodfødsel.no/ Og vurderer også dette. http://www.gravid-tv.no/

De er litt ulike, så det kommer jo litt an på hva du trenger og vil ha. For min del føler jeg at jeg har nok kunnskap om fødselens faser og det mer teoretiske. Har også endel bøker fra forrige svangerskap og bestilt noen nye denne gang(bla Gro Nylander sin om Småen blir født), så endel kan man lese seg til. Det jeg ønsker og får på kurset hos engodfødsel er den mentale treningen.
Det er jo litt ulikt hva man tenker rundt en fødsel, men jeg tror den mentale treningen og innstillingen kan ha veldig mye å si for hvordan fødselen vil bli. Så kunnskap, visualisering og det å forbrede kroppen mentalt er viktig for meg.

Jeg har bestilt dette: http://engodfødsel.no/ Og vurderer også dette. http://www.gravid-tv.no/

De er litt ulike, så det kommer jo litt an på hva du trenger og vil ha. For min del føler jeg at jeg har nok kunnskap om fødselens faser og det mer teoretiske. Har også endel bøker fra forrige svangerskap og bestilt noen nye denne gang(bla Gro Nylander sin om Småen blir født), så endel kan man lese seg til. Det jeg ønsker og får på kurset hos engodfødsel er den mentale treningen.
Det er jo litt ulikt hva man tenker rundt en fødsel, men jeg tror den mentale treningen og innstillingen kan ha veldig mye å si for hvordan fødselen vil bli. Så kunnskap, visualisering og det å forbrede kroppen mentalt er viktig for meg.

Ja, det skjønner jeg:) Jo bedre forberedt man er, jo roligere vil man jo antakelig kunne forholde seg til det som skjer rundt en.. Er så usikker på hvordan jeg skal forberede meg, for det er nok stor sannsynlighet for keisersnitt, og jeg vil ikke glede meg for mye til en naturlig fødsel hvis det ikke blir noe av.. Får ikke føde naturlig ved senere anledning heller om det blir keisersnitt denne gangen.. litt spent kan du si;)

Har ikke vært på det selv, men ser jo absolutt nytten i det. Det eneste jeg har hørt, er at under kurset på Ullevål sitter man i ca 7 timer PÅ GULVET (flere venninner av meg som har vært på det). Å sitte på gulvet er heeeeelt uaktuelt for meg meg min rygg og mitt bekken. Man kan sikkert ta med seg en liten klappstol eller noe da ;-P Siden jeg har født før tror jeg at jeg dropper kurs denne gangen. Er jo hos jordmor og lege annenhver uke, så kan nok snakke med dem om det som blir tatt opp på kurset.

Har ikke vært på det selv, men ser jo absolutt nytten i det. Det eneste jeg har hørt, er at under kurset på Ullevål sitter man i ca 7 timer PÅ GULVET (flere venninner av meg som har vært på det). Å sitte på gulvet er heeeeelt uaktuelt for meg meg min rygg og mitt bekken. Man kan sikkert ta med seg en liten klappstol eller noe da ;-P Siden jeg har født før tror jeg at jeg dropper kurs denne gangen. Er jo hos jordmor og lege annenhver uke, så kan nok snakke med dem om det som blir tatt opp på kurset.

OJ. Det virket litt rart da, når man skal ha kurs for gravide, at man ikke sørger for at de har det behagelig.. Er jo så mange plager ute og går hos gravide.. Men er jo forsåvidt bedre enn å ikke ha noe kurstilbud, kanskje...

7 timer på gulvet? Jeg hadde ikke kommet meg opp derfra igjen...
Jeg snakket litt med jordmora om hvordan det ble organisert, og her er det lagt opp til mange pauser. De har flere sofaer som man kan hvile seg i, så tror det kommer til å gå bra :)

7 timer på gulvet? Jeg hadde ikke kommet meg opp derfra igjen...
Jeg snakket litt med jordmora om hvordan det ble organisert, og her er det lagt opp til mange pauser. De har flere sofaer som man kan hvile seg i, så tror det kommer til å gå bra :)

Det hørtes skikkelig deilig ut:) Hos jordmoren min er det reclinerstol, så etter en lang arbeidsdag gleder jeg meg vanvittig til å komme til henne:) Det er stor forskjell fra de pinnestolene man sitter på hos en del andre jordmødre ;)

Back
Topp