Fødselsforberedelseskurs

Noldus

Glad i forumet
Sommerfuglene
Sensommerskattene 2023
Var på OUL i dag, hvor jordmor der anbefalte førstegangsfødende et Fødselsforberedende kurs hos seg. Var en liten avgift (1790,-), og man fikk da også omvisning på fødeavdelingen. På nettsiden står det også at det er blant annet disse temaene som tas opp:
- Mental forberedelse - Fødselsstart - De ulike fasene i fødsel - Smertelindring i fødsel; naturlig og medikamentell - Pappa / partners rolle - Det nye barnet og endringer i parforholdet - Tidlig barseltid og amming - Praktisk orientering og omvisning på OUS Rikshospitalet
Partner (eller ledsager/mamma for min del som er alene) kunne også bli med i prisen.

Har noen vært på noe lignende, enten på Rikshospitalet eller andre steder? Syns dere det var nyttig?
 
Var på OUL i dag, hvor jordmor der anbefalte førstegangsfødende et Fødselsforberedende kurs hos seg. Var en liten avgift (1790,-), og man fikk da også omvisning på fødeavdelingen. På nettsiden står det også at det er blant annet disse temaene som tas opp:
- Mental forberedelse - Fødselsstart - De ulike fasene i fødsel - Smertelindring i fødsel; naturlig og medikamentell - Pappa / partners rolle - Det nye barnet og endringer i parforholdet - Tidlig barseltid og amming - Praktisk orientering og omvisning på OUS Rikshospitalet
Partner (eller ledsager/mamma for min del som er alene) kunne også bli med i prisen.

Har noen vært på noe lignende, enten på Rikshospitalet eller andre steder? Syns dere det var nyttig?
Jeg fikk omvisning av føden og barsel på både Ullevål (første barnet) og Kalnes (andre barnet) gratis.

Takket nei til fødselsforberedende kurs og bestilte heller heftene på fødebagen.no samt at jeg forberedte meg til fødsel ved å se på alle høydepunktene til @fødebagen og @evarosebirth på Instagram. Tror de gir et bedre syn på hva du har rett på enn det sykehuset gjør.

Men vet om flere som har tatt kurs på sykehuset der noen har vært fornøyde og andre misfornøyde. :)
 
Sniker fra september. Jeg tok et slikt kurs på Ullevål sist gang. Det var uten omvisning. Jeg synes det var helt greit. Men fikk ikke så mye mer informasjon enn jeg hadde lest meg opp på på forhånd. Det er greit for førstegangsfødende, spesielt hvis du er en slik som foretrekker muntlig informasjon framfor å lese deg opp selv.
 
Sniker her også! Jeg skal på tilsvarende heldagskurs i regi av helsestasjonen, og det betaler jeg 200kr for. Sykehusene (hvertfall i Oslo og omegn) har det dessuten slik at hvis man ringer i helg og det er ledig fødestue og man kan komme innen kort tid, så får man gratis omvisning/se fødestua. Så 1800kr synes jeg hørtes veldig dyrt ut. Ville sjekket med helsestasjonen eller kommunen din dersom du ønsker å spare noen kroner :)
 
Back
Topp