Fødselsforberedelser?

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Okei, sikkert litt tidlig å tenke på dette, men jeg var på svangerskapskontroll hos fastlegen og han begynte å snakke om fødselsforberedende kurs. Det satte jo selvsagt noen griller i hodet på meg, helt spesifikt «Burde jeg forberede meg mer enn jeg har gjort?»

Jeg er andregangsfødende og gikk ikke noe kurs sist heller. Jeg leste da og leser nå bøker om svangerskap og fødsel, hører og leser fødselshistorier, har tenkt å se samme tv-serie fra fødeavdeling som sist. Jeg har liksom ikke tenkt at jeg trenger så mye mer enn det…? Er jeg naiv da? Tanker?

Hva gjør dere/har dere tenkt å gjøre som forberedelser?
 
Okei, sikkert litt tidlig å tenke på dette, men jeg var på svangerskapskontroll hos fastlegen og han begynte å snakke om fødselsforberedende kurs. Det satte jo selvsagt noen griller i hodet på meg, helt spesifikt «Burde jeg forberede meg mer enn jeg har gjort?»

Jeg er andregangsfødende og gikk ikke noe kurs sist heller. Jeg leste da og leser nå bøker om svangerskap og fødsel, hører og leser fødselshistorier, har tenkt å se samme tv-serie fra fødeavdeling som sist. Jeg har liksom ikke tenkt at jeg trenger så mye mer enn det…? Er jeg naiv da? Tanker?

Hva gjør dere/har dere tenkt å gjøre som forberedelser?
Jeg gjør ingen forberedelser og det var nok positivt med begge fødslene mine, hadde ingen fødeplan heller. Første prematur og syk baby, og andre vaginal fødsel rundt termin som startet med rier. Snakket med jordmor på vanlig svangerskapsoppfølging om fødsel med andre. Jeg tror mitt hode er skrudd sammen slik at det tar det som kommer, man får ikke kontrollert alt uansett og helsepersonell gjør alt de kan - så må man selvsagt stå på sitt hvis noe føles feil. Synes ikke du er naiv :happy:
 
Last edited:
Har ikke hatt noe fødselsforberedende kurs eller noe tidligere (dette er nr 3). Tenker denne gangen blir lik og, jeg møter opp og tar det som det kommer :Heartred. Sålenge jeg husker puste, lytter til kroppen og helsepersonell går det vell denne gangen og. Jeg vet jo delvis hva jeg går til, men kan aldri vite hva som skjer denne gangen heller er min tanke.. Eneste jeg skal gjøre nytt denne gangen er å skrive infobrev om noen greier som de må huske på ang meg personlig under fødsel og at jeg ikke kan få alle typer smertelindring.
 
Førstegangs her.

Har meldt oss på fødselskurs/ammekurs på helsestasjonen (jm som anbefalte), også skal jeg ta det gratis kurset som følger med preglife appen. Ellers har jeg ingen planlagte aktiviteter.

Leser ellers endel generelt på nett, og har tenkt til å lese den boka man får på sykehuset nå i ferien
 
Førstegangs her og

Har meldt meg på ammekurs i august, ikke meldt meg på fødselkurs enda i og med at jeg kanskje skal ha planlagt keisersnitt. Har time i juli, skal snakke med fødselslegen, får vite mer da. Hvis det blir naturlig fødsel, så skal jeg melde meg på
 
Førstegangsfødende, og har alltid hatt en del vanskelige tanker relatert til fødsel. Skal på amme- og fødselsforberedende kurs i regi av helsestasjonen, og så har vi kjøpt et nettkurs som vi får se om vi får noe ut av. Vi har også sett litt på Fødeavdelingen sammen, og føler hittil at det hvertfall gir meg litt innsikt i prosessen :happy:
 
Andregangsfødende nå ☺️

før første ble det ikke noen kurs på meg, ble satt og og avlyst tusen ganger pga pandemien, men leste meg opp på nett, så på fødeavdelingen på nrk, leste bøker, fulgte positiv fødsel på instagram osv. Og følte egentlig jeg var godt forberedt før fødsel.

Denne gangen vet jeg jo mye mer hva jeg går til, tenker det ikke blir noen fødselsforberedende kurs nå heller men skal be om en omvisning på føden, og snakke med fødselslegen min om fødselen (hun er også min faste gynekolog så kjenner henne godt).
 
Jeg tok kurset til Positiv fødsel, og skal ta det på nytt nå. Men jeg er litt typen til å ville være mest mulig informert, liker ikke å ta ting som de kommer. Så kan man jo selvfølgelig si at det må man i fødsel, men jeg går iallefall inn i det med kunnskap med alle mulige utfall, hvilke alternativ jeg har og hva som fysiologisk skjer i kroppen. Føler meg mer klar til "expect the unexpected" da. Også får jeg trent på pusten igjen, den er viktig for meg :smiley-ashamed004
 
Var på fødselsforberedende og ammekurs sist, skal ikke noen av delene denne gang.
Men skal ha en god gjennomgang av plan for planlagt KS i forkant, samt planlegge og gå igjennom hva vi gjør og ikke gjør HVIS han kommer raskt av seg selv før satt dato..
 
Var på fødselsforberedende + ammekurs sist, og var greit, men følte jeg visste mye av det fra å lese på gravidapper, jordmorkontroller og lesing på nett generelt! Samboeren min derimot, lærte masse, spurte så mye spørsmål :laughing002 og var nesten bare pappaene som spurte om ting! Så følte det var veldig bra for de haha. Tviler vi går på det igjen. Har kjøpt boka Positiv fødsel etter anbefaling fra jordmor :love2
 
Back
Topp