Fødselsforb. Kurs -skuffet :(

Frk Spent

Mai 2014 mamma :)
Mailykke <3
Var hos JM i midten av februar hvor vi fikk tilbud om fødselsforberedende kurs. I og med vi bor på et lite sted må vi sendes til nærmeste by og delta på deres opplegg. JM mente selv at disse kurskveldene ikke ga så mye utbytte og pleide å låne ut en fødselsfilm og diskutere denne på neste time. Jeg har sykehusskrekk og vil gjerne forberede meg på situasjonen både før, under og etter fødsel så mye som mulig. Jeg tror også det er betryggende for mannen å delta på et kurs med andre menn i samme situasjon. Som sagt, dette skulle hun ordne i midten av februar og vi har enda ikke fått noe informasjon om kurset. Ringte helsestasjonen i kommunen hvor kursene holdes og der var det nylig gjennomført et kurs og ingen planlagte pr dags dato. Sekretæren satte meg opp på kurslisten, men tvilte på at jeg rakk å være med på neste gruppe.. :( Er bare forferdelig skuffet akkurat nå..! Tilbudet på andre fødselsrelaterte kurs og grupper er så dårlig i de nærmeste milene omkring, hva gjør jeg nå? :(

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei Frk spent.

Dette var dårlig synes jeg.
Virker som om det er noen som ikke har gjort jobben sin...?

For det første synes jeg ikke det er rett at hun skal si at dere ikke vil få noe utbytte av dette kurset.
Kanskje dere hadde fått masse utbytte av det. Det vet jo ikke hun !
Dessuten er det jo titusener ganger mer personlig å gå på kurs fremfor å se en film. På et kurs ville du hatt mulighet til å spørre dersom du lurer på noe og dele erfaringer med andre i samme situasjon, som kanskje også gruer seg litt/har sykehus skrekk.

Jeg skjønner at mulighetene for kurs et annet sted ikke virker så aktuelt , og at du heller kanskje ikke rekker å få gått på de da det ikke er så mange muligheter.
Men hadde jeg vært deg, ville jeg bedt jordmor om å gå gjennom hele fødselsforløpet med deg og mannen din.
Vi skal på fødselsforberedende i morgen hos min jordmor/ blir jo ikke et ordentlig "kurs" , men er hvertfall en liten gjennomgang så vi begge vet hva vi har i vente.

Jeg vet ikke om det er mulig å ta kontakt med sykehuset du skal føde på?
For å høre om de kan tilby deg noe?

Håper det ordner seg for seg- skjønner at du er skuffet....

Uff så kjedelig da....

Jeg hadde bedt jm ha en samtale med deg og mannen, det hadde vi første gangen vi skulle bli foreldre. Og så hadde jeg ringt sykehuset og fortalt om din sykehusskrekk, og bedt om fødselforbredende samtale der.

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Kjæresten min er fransk og snakker ikke norsk. JM mente det ikke var noe poeng for oss å dra på fødselsforberedende kurs, men at vi kunne ta litt ekstra på kontrollene. Men dette har ikke jeg sett noe til, da det har vært mye stress og dårlig tid under kontrollene. Jeg sa på sist kontroll at jeg syntes det er litt rart at det ikke finnes noen kurs på engelsk i en by som Oslo, og at jeg syntes det er litt leit at vi ikke får noe. JM satte opp en ekstra halvtime ved siste kontroll i uke 39 (!) for å snakke om fødebrevet vårt. Det kan jo godt hende at jeg allerede har født på dette tidspunktet... :( Jeg og kjæresten er begge 22 år, og har ingen barn fra før. Er også ganske skuffa med opplegget...

Mannen min ble også veldig overrasket og skuffet da jeg fortalte at det ikke blir kurs. Han var egentlig skeptisk til samlingen, men nå som alvoret sniker seg på hadde det vært godt med siste runde av tips og råd.

Må bare ta opp dett med JM på neste kontroll og be om en gjennomgang av fødsel. Særlig dette med pusteteknikker vil være nyttig for meg, jeg har hyperventilert før av smerte, er livredd for hvordan jeg vil takle lite søvn og timevis av smerte. Stakkars sambo som må holde hodet kaldt oppi alt :p

Jeg har vært på omvisning på sykehuset heldigvis, selv om det ikke var som hadde forestilt meg var det godt å ha sett det.

Huff, må bare fokusere på å overleve en ri av gangen og at smerten neppe tar livet av meg :p

Kjæresten min er fransk og snakker ikke norsk. JM mente det ikke var noe poeng for oss å dra på fødselsforberedende kurs, men at vi kunne ta litt ekstra på kontrollene. Men dette har ikke jeg sett noe til, da det har vært mye stress og dårlig tid under kontrollene. Jeg sa på sist kontroll at jeg syntes det er litt rart at det ikke finnes noen kurs på engelsk i en by som Oslo, og at jeg syntes det er litt leit at vi ikke får noe. JM satte opp en ekstra halvtime ved siste kontroll i uke 39 (!) for å snakke om fødebrevet vårt. Det kan jo godt hende at jeg allerede har født på dette tidspunktet... :( Jeg og kjæresten er begge 22 år, og har ingen barn fra før. Er også ganske skuffa med opplegget...

Rart du ikke fikk beskjed om dette av jordmor, men det FINNES kurs på engelsk i Oslo! Ullevål har egne kurs på engelsk, om fødsel, smertelindring, spedbarnstid osv. Har ikke selv vært på det engelske, men av 4 mulige kurs en kunne melde seg på via Ullevål sine hjemmesider, var kurs på engelsk et av dem :)

Rart du ikke fikk beskjed om dette av jordmor, men det FINNES kurs på engelsk i Oslo! Ullevål har egne kurs på engelsk, om fødsel, smertelindring, spedbarnstid osv. Har ikke selv vært på det engelske, men av 4 mulige kurs en kunne melde seg på via Ullevål sine hjemmesider, var kurs på engelsk et av dem :)
Så rart.. Jeg skal føde på ABC på Ullevål :S

Her fikk vi anbefalt av jm, men vi måtte ringe inn selv å bestille. På listen vi fikk var det flere kurs å velge mellom, 2-4 var for par, ett for enemødre og ett for de som ikke snakket norsk

Sent from my iPhone using BV Forum

Så utrolig dårlig oppfølging.

Jeg vil ikke se noe på forhånd, foretrekker å leve i lykkelig uvitenhet, men har et par venninner som har sett videoer på Youtube, og disse fødeseriene på TV og hatt stort utbytte av det. Mulig du finner en del om du søker litt på internett.

Back
Topp