Fødselserfaring?

Trøndermamman

Første møte med forumet
Hei.

Jeg er i uke 27 i svangerskap med toeggede tvillinger. Jeg har fra før to ukompliserte, raske fødsler. Jeg merker nå at jeg blir mer og mer engstelig for denne fødselen. Det virker på meg som de fleste ender med keisersnitt? Eller er dette ikke tilfelle? Hva er din tvillingfødselhistorie?

Er det noen som har erfaring med setefødsel med tvillinger? Nederste baby ligger fortsatt i seteleie og nr 2 i tverrleie. Denne faktoren gjør også at angsten øker. Hvor "sent" kan babyene snu seg med hodet ned?

Hilsen smånervøs snart 4barnsmor ❤️
 
De fleste tvillingmødre jeg kjenner hadde en gin og normal fødsel. Jeg hadde hastekeisersnitt fordi det ble oppdaget at tv1 ble stressa av riene jeg hadde. Tenker det er ennå tid for at de snur seg, selv om mine to ikke forandret posisjon fra uke 16 til 33+1 når det ble hks.
 
Er lenge siden jeg fødte mine tvillinger, men fødselen var helt fint, foruten at tv2 ble stressa og pustet nesten ikke da han kom ut. Men kom rask i gang av seg selv, og barsk liten gutt.

Tv1 la seg med hodet ned etter uke 30 en gang, så du har enda tid. Tv2 lå hele tiden i tverrleie, og det gjorde at legene måtte inn med armen og hente han ned etter tv1 var født. Fikk en konstant rie og syntest det var litt ubehagelig, men dette var raskere og mer effektivt enn hastekeisersnitt. Så er egentlig glad for at de gjorde det på den måten.
 
Hei.

Jeg er i uke 27 i svangerskap med toeggede tvillinger. Jeg har fra før to ukompliserte, raske fødsler. Jeg merker nå at jeg blir mer og mer engstelig for denne fødselen. Det virker på meg som de fleste ender med keisersnitt? Eller er dette ikke tilfelle? Hva er din tvillingfødselhistorie?

Er det noen som har erfaring med setefødsel med tvillinger? Nederste baby ligger fortsatt i seteleie og nr 2 i tverrleie. Denne faktoren gjør også at angsten øker. Hvor "sent" kan babyene snu seg med hodet ned?

Hilsen smånervøs snart 4barnsmor ❤️
Hvordan gikk det?

Litt sent svar her, men kanskje interessant for andre også.

Jeg fødte mine toeggede tvillinger vaginalt, uten større komplikasjoner. Ble igangsatt uke 36 (+2) pga. diverse svangerskapsplager, inkludert farlig svangerskapskløe. Tvilling 1 kom ut etter 1 time med pressrier, og ca 4 timer etter igangsettelse. Tvilling 2 kom ut 10 minutter etter tvilling 1, på første pressrie, med hjelp av press på mage av jordmor. Gynekolog tok i mot/dro ut med sugekopp. Begge lå med hodet ned, men de var redd Tvilling 2 kom til å snu seg, så hun ble «holdt fast» mens vi ventet.. og deretter dyttet ut fordi navlestrengen lå i press og det hastet med å få henne ut. Slapp keisersnitt.

Fødselen gikk fint for tvilling 1, men tvilling 2 fikk litt hard medfart og ene lungen ble delvis kollapset. Hun ble lagt i kuvøse i 5 dager for ekstra oksygen, slapp inngrep.

Selv revnet jeg noe, men synes opplevelsen var fin og trygg. All respekt til de som passet på oss og tok i mot jentene våre.
 
Back
Topp