Fødselsdepresjon???

Minaw

Første møte med forumet
Hva er galt med meg???
Jeg er skikkelig skuffa over at jeg fikk en gutt! I tillegg føler jeg at jeg virkelig har ødelagt kroppen min, og angrer på at jeg ikke tok abort da jeg hadde mulighet til det i svangerskapet.. Alle rundt meg påstår at gutten er søt, men det klarer jeg ikke å se..

Jeg klarer fint å ta meg av han, gi han mat, bytte på han etc, men jeg har ingen spesielle følelser for han..

Når begynner man egentlig å bli glad i barnet man har født??? Trodde at det skjedde helt av seg selv innen ett par dager etter fødselen..

uffda.. hvor kjedelig å ha det slik. høres ut for meg at du har fødselsdepresjon.. du skulle ha fått hjelp med det, evt pratet med noen. slik at det ikke topper seg og blir mye verre!

hvor fort man tilpasser seg barnet og blir knyttet og glad i det er veldig forskjellig fra person til person.
noen er heeelt forelska i barnet før det er født, men hos andre så må opplevelsen og omveltningen til det å bli mor "legge" seg litt før man kjenner at man er glad i barnet.

uannsett lykke til, og ikke tvil på deg sjøl som mor!

Jeg tror nok jeg ville ha ringt helsesøster og tatt en prat ang de følelsene du har. Tror ikke du har en depresjon enda, men er på god vei til å få en hvis du ikke får hjelp. Som sørferosa sa, så for enkelte kan det ta ei stund før morsfølelsen dukker opp, man må bli kjent med personen først, kanskje se litt av personligheten til barnet før man kan føle at man blir glad i det. Andre igjen må se at de liksom får litt feedback tilbake fra babyen før de virkelig kan kjenne morsfølelsen. Men dette vil jeg anta er veldig individuelt.

Hovedsaken er at du ikke tviler på deg selv som mamma og at du snakker med helsesøster om dette. Hun dømmer deg garantert ikke, og har vært borti dette før. Hun kommer nok bare til å synes at det er positivt at du vil gjøre noe med følelsene dine. Har hun ikke noen tips til deg, kommer hun sikkert til å gi deg navn eller nummer til noen du kan ringe for å snakke med. Hvis det er under 6 uker siden du fødte, kan du kontakte fødeavdelingen og høre der. De fleste sykehus har jordmødre som har spesialisert seg på kvinner med barseldepresjoner.

Lykke til og husk at du er den beste mammaen gutten din kan få!

.... høres ut som meg (bare at jeg dreit i kjønnet)... ta en tur til legen og snakk litt med han, hjelper å snakke med noen om sånt, og jeg angrer ikke på min besluttning.

Jeg også har slete litt med følelsene... Ikke i hvilket skjønn og sånt da. Og jeg syns hun er NYDELIG! Men har ikke disse morsfølelsene og slikt enda. Merker de kommer mer og mer, men ..... Føler meg helt elendig som har følt det sånn...[:(]

Så da vil jeg si noe min far sa: ei venninne av stedattera hans fødde netopp en død unge og hun var knust. Men tenk hvis denne morsfølelsen hadde kommet med en gang man hadde fødd? Og noe sånt skulle skje? Man hadde jo ikke klart seg da... Så er nok bare naturen sin gang. Og disse nye følelsene kommer etterhvert som tiden går! Man må bare venne seg til situasjonen!

Back
Topp