Fødselsdepresjon

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Jeg griner mye og ofte og følelsene mine er ikke i sjakk for tiden. Føler meg mye lei meg og irritert og synes noen dager er rett og slett tunge pga dårlig humør og svingninger. Trives kjempegodt som mamma, men lite søvn og store humørsvingninger tærer på for både meg og samboer! Tenkte å ringe helsestajonen å høre litt ang fødselsdepresjon. Noen som har erfaring på dette emnet? Tips tiø noe som hjelper?

Hei,
jeg har fått diagnosen fødselsdepresjoner. Jeg slet med depresjoner før jeg ble gravid så var raskt ute med å fortelle helsestasjonen om det så jeg fikk bedre oppfølging gjennom svangerskapet. Nå etter fødselen så har jeg akkurat det samme som deg, og føler jeg ikke strekker til som  mor. Snakket med helsesøsteren om det og har nå fått henvisning til BUP ( barn og ungdoms psykiatrien) som har en avdeling som jobber nettopp med dette, fødselsdepresjoner hos nybakte mødre. Var på min første time denne uken og det hjalp veldig, blant annet å få min samboer til å forstå hvor tøft det var for meg å være oppi alt dette akkurat nå. Hun sa at alle helsestasjonene i Norge hadde et prosjekt gående hvor de "screener" alle gravide og nybakte mødre for å avdekke andel fødselsdepresjoner, så man ikke skal gå alene om dette!! 
Så ta kontakt med din helsestasjon og hør :) 

jeg har ikke hatt det eller har det. men jeg har no tider hvor jeg gråter og er sliten pga. søvnmangel og liten tid til meg selv, og bayen. da kan jeg gråte litt. men det er jo snakk om å være sliten. noe alle foreldre er til tider. jeg uttrykker å være sliten med å gråte

Måtte du ikke krysse ut på et skjema når du var gravid og etter fødselen?
Første skjema hos jordmor det andre hos helsesøster?

Noe ala:

Har du vært mye lei deg i løpet av de siste 7 dagene?

Så krysse av på: ja, nei, litt, ofte, sjelden..

Joda, har fylt ut skjemaer.. Men dette kom først nå den siste tiden.. Sikkert fordi at det har gått litt i ett i begynnelsen og min mann og jeg har vært så høyt oppe så lenge, men nå begynner liksom hverdagen og reaksjonene kommer.. Skal ned på samtale på helsestasjonen snart.

Back
Topp