Fødselsdepresjon/angst? Oppdatert!

Destiny85

Forumet er livet
Snakka med jordmora jeg gikk til når jeg var gravid.
Vi kom vel frem til at det kunne være lurt at jeg kom meg til en psykolog og fikk snakket ut. Trengte ikke nødvendigvis å være en fødselsdepresjon fordi om jeg hadde mange av symptomene, men kunne være all bagasjen jeg har bært i noen år nå, svangerskapet, fødselen + at stoffskiftet mitt er så ustabilt (hormonene påvirker humøret, og stoffskifte problemer kan ofte forveksles med depresjoner fikk jeg beskjed om). Hu fikk vel litt hakeslep når jeg fortalte hvordan jeg har hatt det de siste årene[&o]
Virker som jeg trenger å få "tømt hodet", for jeg er veldig sårbar i den situasjonen jeg er i nå. Noe som gjør at jeg ofte tolker alt i verste mening[:(]
____________________________________________________________________________________
 
Hvordan vet man at man har det?
Hva er symptomene?

Jeg synes det er trist å se igjennom bildene fra fødselen jeg... Koser meg når det er bare bilder av snuppa, men når det er bilder fra før fødselen, fra fødestua og bilder der jeg ser såret etter haste-ks så blir jeg svimmel, kvalm og skikkelig deppa[&o]

Har vært en del deprimert etter fødselen og føler meg som en elendig mamma[:(]

Leste igjennom linken limafre la inn:


Hvordan stiller legen diagnosen?   

For at legen skal kunne stille diagnosen fødselsdepresjon skal bestemte kriterier være oppfylt. Dette er internasjonalt anerkjent kriterier utarbeidet av Verdens Helseorganisasjon, WHO. I minst 14 dager skal man ha hatt minst to av de følgende symptomene: 

  • Følelse av nedstemthet som er unormalt for vedkommende og som har vært til stede hver dag nesten hele dagen.

  • Minsket følelse av lyst eller interesse over aktiviteter som vanligvis gir glede 

  • Redusert tiltakslyst og øket trettbarhet 


I tillegg skal man ha minst to av følgende symptomer:

  • Nedsatt selvtillit/selvfølelse

  • Selvbebreidelser, sterk skyldfølelse

  • Tanker om død/selvmord

  • Vansker med å tenke og å konsentrere seg

  • Uro eller hemmet atferd

  • Søvnforstyrrelser

  • Signifikant endring i appetitt og vekt 


Hvis man har to av de første symptomene og to av de neste har man trolig en lett depresjon. To av de første og fire av de neste er en moderat depresjon, mens man har en alvorlig depresjon hvis man oppfyller alle de første og minst fire av de siste symptomene. 

Lovende[&o] Hva gjør jeg nå da?[:(]
 
ORIGINAL: limafre

Har ikke lest alt, men se om du blir litt klokere av denne:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/barsel/foedselsdepresjon.php

 
Lovende[&o]
 



Hvordan stiller legen diagnosen?   

For at legen skal kunne stille diagnosen fødselsdepresjon skal bestemte kriterier være oppfylt. Dette er internasjonalt anerkjent kriterier utarbeidet av Verdens Helseorganisasjon, WHO. I minst 14 dager skal man ha hatt minst to av de følgende symptomene: 
  • Følelse av nedstemthet som er unormalt for vedkommende og som har vært til stede hver dag nesten hele dagen.
  • Minsket følelse av lyst eller interesse over aktiviteter som vanligvis gir glede 
  • Redusert tiltakslyst og øket trettbarhet 

I tillegg skal man ha minst to av følgende symptomer:
  • Nedsatt selvtillit/selvfølelse
  • Selvbebreidelser, sterk skyldfølelse
  • Tanker om død/selvmord
  • Vansker med å tenke og å konsentrere seg
  • Uro eller hemmet atferd
  • Søvnforstyrrelser
  • Signifikant endring i appetitt og vekt 

Hvis man har to av de første symptomene og to av de neste har man trolig en lett depresjon. To av de første og fire av de neste er en moderat depresjon, mens man har en alvorlig depresjon hvis man oppfyller alle de første og minst fire av de siste symptomene. 
 
ORIGINAL: limafre

Da kontakter du fastlegen din som enten tar samtaler med deg selv, eller henviser deg til psykolog. Det er masse hjelp å få og selv om det ser mørkt ut nå blir du bedre :-)

 
Får man dekt sånt egentlig?
Tenker på det med psykolog? Legen min er så stressa han at han knapt legger merke til at jeg er der[&:]
 
ORIGINAL: limafre

Ja, du får dekt det. Du betaler kun egenandel. Hvis du ikke får til å være så tydelig at han skjønner alvoret kan du skrive det ned på papir (litt terapi det også) eller du kan ta med mannen din så han kan formidle det. Ellers kan du bytte fastlege. Synes det er viktig at du får den hjelpen du trenger både for din og din familie sin del.

 
Prøvde bytte, så ble det masse styr rundt jobben min og jeg måtte bytte tilbake da jeg ble anbefalt å ha samme legen (som kjente meg) under møtet... får ikke bytte flere ganger da[&o]
 
Noen som har vært igjennom dette?
 
*Dyttepå*
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Destiny85

Noen som har vært igjennom dette?


Ja! Jeg vil anbefale deg å gå til HS og ikke til fastlege! Hun vil henvise deg til psykologen på helsestasjonen som er spesialist på dette her.

 
Signerer denne. VIKTIG å få prate ut om dette, til noen som virkelig hører på deg og kan gi gode råd!
 
ORIGINAL: GalneSara

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Destiny85

Noen som har vært igjennom dette?


Ja! Jeg vil anbefale deg å gå til HS og ikke til fastlege! Hun vil henvise deg til psykologen på helsestasjonen som er spesialist på dette her.


Signerer denne. VIKTIG å få prate ut om dette, til noen som virkelig hører på deg og kan gi gode råd!

 
Helsesøster jeg har hatt med Amalie til eller jordmora jeg gikk til som gravid (var der også til samtale etter fødselen)?
Spørsmålet er om man kommer inn til noen som er flink på dette, eller noen andre... for her er det 8 mnder ventetid til offentlig psykolog[&:]
 
Jeg tok i første omgang kontakt med helsesøster, som da pratet med legen min.
Fikk time hos legen å ble satt på antidepressive tabletter..det er vel i første omgang det som blir gjort, som du sier så tar det tid å komme til offentlig psykolog.
Viktig at du forteller folk rundt deg om hvordan du har det, slik at du kan få masse hjelp og avlasting!
 
Søk hjelp nå - ellers kan det faktisk bli riktig ille..jeg endte opp på psyk.klinikk[&o]
 
Sender over masse klemmer!! Du må gjerne sende en pm om du trenger å lufte hodet[:)]
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Destiny85

ORIGINAL: GalneSara

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Destiny85

Noen som har vært igjennom dette?


Ja! Jeg vil anbefale deg å gå til HS og ikke til fastlege! Hun vil henvise deg til psykologen på helsestasjonen som er spesialist på dette her.


Signerer denne. VIKTIG å få prate ut om dette, til noen som virkelig hører på deg og kan gi gode råd!


Helsesøster jeg har hatt med Amalie til eller jordmora jeg gikk til som gravid (var der også til samtale etter fødselen)?
Spørsmålet er om man kommer inn til noen som er flink på dette, eller noen andre... for her er det 8 mnder ventetid til offentlig psykolog[&:]


Jeg skrev nå virkelig helsesøster[;)]  Og jeg skriver det en gang til, psykolog på helsestasjonen har spesialisert seg på fødselsdepresjoner og sånne ting[;)] Så du kan være ganske trygg på at du kommer inn til noen som har peiling. Og man må ikke vente 8 mndr om man går til HS og får henvisning til psykologen på helsestasjonen.

 
Mener ganske sikkert at vi ikke har psykolog på helsestasjonen her jeg da... og når jeg slet etter fødselen snakket jeg med jordmora jeg gikk til (på en annen helsestasjon) og da ble jeg henvist til sykehuset for samtale.
Jeg går i tillegg ikke overens med helsesøstra her[&:]
 
ORIGINAL: Karla



Mener ganske sikkert at vi ikke har psykolog på helsestasjonen her jeg da... og når jeg slet etter fødselen snakket jeg med jordmora jeg gikk til (på en annen helsestasjon) og da ble jeg henvist til sykehuset for samtale.
Jeg går i tillegg ikke overens med helsesøstra her[&:]


snakket du med sykehuset da?

etter mitt katastrofesnitt med førstemann sleit jeg også mye, og for meg hjalp det veldig godt å snakke med de på sykehuset, gå gjennom fødselen og får bekreftelse på at det ikke var min skyld det som hadde skjedd. Men klart bildene vil jo alltid vekke en spesiel følelse i meg, men på en helt annen måte idag enn det gjorde tidligere.

 
Snakket med sykehuset, og jeg gikk igjennom hele fødselen... jeg sliter med svangerskapet (dårlig i 37 av 39 uker), fødsel som endte i hasteks (men det var det med bemanningen som plager meg, ble forlatt, mye bytting av jordmødre, krangling mellom legene +++) og en del andre ting.
 
ORIGINAL: limafre

ORIGINAL: Destiny85

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Destiny85

ORIGINAL: GalneSara

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Destiny85

Noen som har vært igjennom dette?


Ja! Jeg vil anbefale deg å gå til HS og ikke til fastlege! Hun vil henvise deg til psykologen på helsestasjonen som er spesialist på dette her.


Signerer denne. VIKTIG å få prate ut om dette, til noen som virkelig hører på deg og kan gi gode råd!


Helsesøster jeg har hatt med Amalie til eller jordmora jeg gikk til som gravid (var der også til samtale etter fødselen)?
Spørsmålet er om man kommer inn til noen som er flink på dette, eller noen andre... for her er det 8 mnder ventetid til offentlig psykolog[&:]


Jeg skrev nå virkelig helsesøster[;)]  Og jeg skriver det en gang til, psykolog på helsestasjonen har spesialisert seg på fødselsdepresjoner og sånne ting[;)] Så du kan være ganske trygg på at du kommer inn til noen som har peiling. Og man må ikke vente 8 mndr om man går til HS og får henvisning til psykologen på helsestasjonen.


Mener ganske sikkert at vi ikke har psykolog på helsestasjonen her jeg da... og når jeg slet etter fødselen snakket jeg med jordmora jeg gikk til (på en annen helsestasjon) og da ble jeg henvist til sykehuset for samtale.
Jeg går i tillegg ikke overens med helsesøstra her[&:]



Jeg er litt direkte her jeg nå... Men det er ikke uvanlig at man føler man ikke går overns med profesjonene, eks HS, lege, psykologen. Men poenget er at du trenger hjelp. Og det er bare du som kan oppsøke den. Jeg visste ikke at helsestasjonene har egne psykologer som de over skriver, men det høres jo veldig logisk ut at de har det. Og da er de også gode på fødselsdepresjoner vil jeg tro.

Gjør som hun over skriver, snakk, snakk og snakk med tillitspersoner, send henne PM og ikke minst google fødselsdepresjoner og les alt du kan om det. Kunnskap er makt så det er mye lettere å forholde seg til det når du vet hva det går ut på. Det vil gå over, men jo før du skaffer hjelp jo bedre. [:)][:)]

 
Legen ser mer på tastaturet sitt enn meg, prøvde å ta opp dette tidligere men han hadde det så travelt at uansett hva jeg sa så fikk jeg beskjed om at vi fikk ta det siden. Helsesøstra her anbefalte meg å sulte ungen min når jeg slet med amminga, og ga meg beskjed om at hu var lite sosial som 5 mnder gammel baby fordi hu ikke ville leke med henne..
Så jeg ringte i dag jordmora jeg gikk til i perioden jeg var gravid, hu skulle ta kontakt meg legen min i morgen. Jeg skal også til hu i morgen i en samtale, så tar vi det derifra.
Når jeg har brukt mange mnder på å innse at jeg har et problem selv, så må jeg jo kunne innrømme det og søke hjelp til noen jeg føler meg trygg på!?
 
Back
Topp