Fødselsbrev

Knøttet2017

Glad i forumet
Februarhjertene2017
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Er dette noe dere kommer til å skrive?
For min del har jeg ikke helt forstått hva man skriver i et slikt brev heller ikke hva man evt får ut av det. Noen her som har skrevet / skal skrive et slik brev som kan komme med forslag på hva det kan inneholde? :)

Jeg tenkte å gjerne skrive et brev å legge det sammen med papirene mine. Her går de ikke direkte på fødselen. Her skal jeg ønske jordmor hjem. For da kan jeg fortere dra hjem å faktisk få ro rundt meg. Likte ikke å være på barsel og fikk faktisk ingen god hjelp..

Men smertelindring er noe du kan skrive om. Hva ønsker du? Hvilken hensyn ønsker du at de skal ta? Sist hadde jeg veldig lyst å føde i vann. Kom ikke på rett avdeling og ikke alle tillater det. Tenker det at avdeling ikke er så lett å bestemme på forhånd.. her hadde jeg ingen smertelindring sist

Har ikke noe tanker om noe brev. På papirene jeg fikk i forbindelse med ultralyd skal jeg skrive ting de trenger å vite vedrørende fødsel, men jeg vet ikke hva jeg vil enda.

I forhold til hva jeg opplevde sist,så skal jeg skrive hva jeg ikke vil skal skje igjen.

Jeg har vært i et par samtaler med jordmor på sykehuset, og hun har gitt meg ulike råd om hva jeg burde skrive på bakgrunn av forrige fødsel. Handler om smertelindring, fødestillinger, oppfølging underveis, at jeg vil unngå drypp (riestimulerende) og at om tang blir aktuelt igjen skal jeg heller bli kjørt til keisersnitt. Jordmor foreslo at jeg skulle skrive både tang og sugekopp, men tenker at jeg er åpen for sugekopp. Forrige gang prøvde de fire ganger med sugekopp og deretter to ganger med tang + at jordmor lå på magen min. Vil helst ikke oppleve det igjen, i hvert fall ikke for barnets skyld... Håper så inderlig at denne fødselen skal gå bra og uten noe dramatikk.

Er dette noe dere kommer til å skrive?
For min del har jeg ikke helt forstått hva man skriver i et slikt brev heller ikke hva man evt får ut av det. Noen her som har skrevet / skal skrive et slik brev som kan komme med forslag på hva det kan inneholde? :)

Sniker fra juni16

Er veldig greit og skrive fødselsbrev, husker ikke helt hva spørsmål de stilte. Men du kan hvertfall skrive ned forskjellige ønsker. Dette er noe de leser når de får alle arkene dine. (Så lenge du har lagt de sammen) du kan skrive om du ønsker en ung eller gammel jordmor, forskjellige smertelindringer du vil prøve, om du vil ha yogaball, gå med prekestol eller hva du ønsker :) jeg skrev men da jeg kom på sykehuset med full åpning hadde de ikke tid til og lese dessverre. Så ingen smertelindring på meg :p For de som er sjenerte så går det også an og skrive ting du vet du ikke kommer til og tørre og kreve under fødselen. (Jeg er en av de) :D

Jeg har vært i et par samtaler med jordmor på sykehuset, og hun har gitt meg ulike råd om hva jeg burde skrive på bakgrunn av forrige fødsel. Handler om smertelindring, fødestillinger, oppfølging underveis, at jeg vil unngå drypp (riestimulerende) og at om tang blir aktuelt igjen skal jeg heller bli kjørt til keisersnitt. Jordmor foreslo at jeg skulle skrive både tang og sugekopp, men tenker at jeg er åpen for sugekopp. Forrige gang prøvde de fire ganger med sugekopp og deretter to ganger med tang + at jordmor lå på magen min. Vil helst ikke oppleve det igjen, i hvert fall ikke for barnets skyld... Håper så inderlig at denne fødselen skal gå bra og uten noe dramatikk.

Jeg hadde og tangforløsning med nr 1, uten noen form for smertelindring, og det er det jeg husker som det vondeste med hele fødselen. Har sagt jeg helst ikke vil oppleve det igjen og det "alle" da sier er at det er sjeldent det blir det gang nr 2. Så lov å håpe.

Jeg hadde og tangforløsning med nr 1, uten noen form for smertelindring, og det er det jeg husker som det vondeste med hele fødselen. Har sagt jeg helst ikke vil oppleve det igjen og det "alle" da sier er at det er sjeldent det blir det gang nr 2. Så lov å håpe.
Det sier de til meg også, men vet ikke helt hva jeg skal tro. Har nylig fått vite at sønnen vår ble født som "stjernekikker", og det kan dessverre ha noe med formen på bekkenet mitt å gjøre (i tillegg til epidural i kombinasjon med drypp, for den saks skyld - derfor håper jeg så inderlig at jeg skal klare meg uten smertestillende!).

Det sier de til meg også, men vet ikke helt hva jeg skal tro. Har nylig fått vite at sønnen vår ble født som "stjernekikker", og det kan dessverre ha noe med formen på bekkenet mitt å gjøre (i tillegg til epidural i kombinasjon med drypp, for den saks skyld - derfor håper jeg så inderlig at jeg skal klare meg uten smertestillende!).
Vår var også stjernekikker. Og jeg ble satt igang med drypp, hehe... Men ingen epidural da. Rakk ikke det...

Har ikke skrevet fødselsbrev før og kommer ikke til å gjøre det denne gangen heller. Jeg synes det beste for meg er å gå inn med et åpent sinn og ta det som det kommer. Jeg vil gjerne klare meg uten smertestillende som de to andre gangene og kommer til å si det til jordmor når vi kommer inn, men også at jeg er åpen for epidural hvis det mot all formodning skulle ende opp som en langtrukken, ekstremt vond og komplisert fødsel. Når det gjelder fødestilling kommer jeg til å fortelle jordmor hvilken stilling som har fungert best for meg tidligere og at det også er det jeg ønsker å gjøre denne gangen. Hvis det blir en langtrukken åpningsfase (noe jeg i grunn ikke tror siden dette er tredje gangen og det har gått fort de andre gangene), så håper jeg å bruke badekar som smertelindring, noe jeg også kommer til å si hvis det viser seg at jeg kommer inn med bare et par cm åpning.

Synes ikke dette er ting som jeg må skrive i et brev for det klarer jeg fint å fortelle jordmoren selv. I tillegg så vet mannen min akkurat hva jeg tenker om dette, så hvis jeg av en eller annen grunn ikke klarer å svare for meg, så kan han fortelle det til henne, også om hvordan det har vært de andre to gangene :)

Men når det er sagt så skjønner jeg godt de som har dårlige erfaringer fra før, enten det gjelder tidligere fødsler, svangerskap/aborter eller andre fysiske/psykiske ting, at de vil skrive brev hvis man ikke ønsker å fortelle det direkte til jordmor selv :)

Back
Topp