Fødselsbrev

Huldra88

Elsker forumet
Hva kommer dere til å legge vekt på i deres Fødselsbrev til sykehuset?
Mine foreløpige punkter er dette:
- bli godt informert om det som skjer
- ønsker i utgangspunktet en så naturlig fødsel som mulig. Hvis smertelindring blir nødvendig ønskes ikke epidural.
- ikke klippe navlestrengen før den har sluttet å pulsere.
- at far får klippe navlestrengen.
- få barnet raskest mulig til brystet hud til hud.

Sikkert mange lure og gode tanker rundt dette der ute som kan være kjekt å dele :)

Flott innlegg:)

jeg sitter med de samme tankene som deg, bare at jeg ønsker smertestillende og hvis det er mulig gjerne litt dempet lys. Kommer også til å si at jeg ikke ønsker stressede personer (men det er ikke mulig å ønske seg sikkert hehe)

Viktig med hud mot hud med engang ja, vil heller ikke skrive så mye i fare for at de ikke får tid til å lese det:)

Ser frem til tips fra andre også:)

Flott innlegg:)

jeg sitter med de samme tankene som deg, bare at jeg ønsker smertestillende og hvis det er mulig gjerne litt dempet lys. Kommer også til å si at jeg ikke ønsker stressede personer (men det er ikke mulig å ønske seg sikkert hehe)

Viktig med hud mot hud med engang ja, vil heller ikke skrive så mye i fare for at de ikke får tid til å lese det:)

Ser frem til tips fra andre også:)

Dempet lys og rolig personalet var supert forslag. Slenger med den også :) som du sier er det nok lurt å ikke skrive for langt.

Hva kommer dere til å legge vekt på i deres Fødselsbrev til sykehuset?
Mine foreløpige punkter er dette:
- bli godt informert om det som skjer
- ønsker i utgangspunktet en så naturlig fødsel som mulig. Hvis smertelindring blir nødvendig ønskes ikke epidural.
- ikke klippe navlestrengen før den har sluttet å pulsere.
- at far får klippe navlestrengen.
- få barnet raskest mulig til brystet hud til hud.

Sikkert mange lure og gode tanker rundt dette der ute som kan være kjekt å dele :)
Skal ikke skrive noe :)

Kommer nok til å ønske det samme som deg (gitt at alt er som det skal, selvsagt). Skal ha samtale om forrige fødsel på sykehuset og det jeg sliter med blir nok ført inn sånn at de er klar over det ved neste fødsel.

Ønsker hjelp til å jobbe med pusten, finne gode teknikker for å takle riene, og ønsker helst å unngå epidural (dårlig erfaring sist - ingen støtte eller hjelp med riene, og ble sterkt anbefalt epidural pga igangsatt fødsel. Lamma delvis halve kroppen, kjente ingenting under pressing, riene stoppa opp).

Vaginal sjekk bare når nødvendig, og at de da hjelper meg å slappe av og bli trygg slik at jeg ikke spenner meg sånn. Har mareritt om modningssjekker og forsøk på å ta vannet fra sist, det ble mange, i flere dager, og veldig stor forskjell på hvor flinke de forskjellige legene var. Jeg turte ikke å si på forhånd at jeg har vansker med underlivssjekker (har aldri tatt livmorcelleprøvene f.eks), skamma meg og følte at det var pinglete å si noe på det når jeg snart skulle føde, det gjør jo ikke vondt i forhold til fødsel liksom.

Ønsker helst å slippe å ligge på rygg. Fikk stå og gå under åpningsfasen sist og det var gull, måtte ligge ned etter full åpning så jordmor fikk oversikt, det funka absolutt ikke.

Har ikke hatt fødselsbrev på de to forrige, så blir nok ingen denne gangen heller

Her har jeg to så ulike fødsler bak meg at jeg synes det er vanskelig å se for meg noe som helst på forhånd, så her tar vi det som det kommer. Har ikke skrevet fødebrev de to andre gangene heller, men begge gangene har jeg fått guttene fort opp på brystet og far har fått klippe navlestrengen, så det regner jeg som en selvfølge så fremt alt er som det skal.

Jeg hadde ikke fødselsbrev sist. Man er ikke garantert at brevet faktisk leses og tas hensyn til heller. Men det er (dessverre) for eksempel ikke en selvfølge med sein klipping av navlesnor selv om alt går bra, og i de tilfellene hvor det er noe spesielt (traumer hos mor, tidligere dårlige erfaringer) kan det være veldig til nytte for helsepersonellet å få vite om det. Mange synes det er vanskelig å fortelle om sånt når man er midt oppi det. Så ja... veldig enig i at det er smart å ta ting som de kommer, men det er ingen motsetning mellom det og det å ha med et fødebrev.

Tror ikke det blir skrevet noe her.. Jeg har noen punkt fra forrige fødsel som jeg vurderte å notere ned, men denne fødslen blir jo annerledes, så kanskje jeg vil tenke annerledes?:p

Ikke noe fødselsbrev her.. Tar alt som det kommer og regner med at jordmødrene på sykehuset har full kontroll og vet hva som er best for meg og barn :)

Skrev ikke fødselsbrev sist jeg heller. Viste ikke at det eksisterte heller. Far ble ikke tilbudt å klippe navlesnor sist, de bare gjorde det. Så tar ikke det som en selvfølge denne gangen :) man kan ikke spå hvordan en fødsel blir, men tenker ikke at et fødselbrev er en bindende avtale.
Men uansett, alle bør jo velge det som føles riktig for dem :)

Skal ikke skrive fødebrev. Gjorde det ikke sist heller, og jeg har ingenting å utsette på hvordan den fødselen foregikk. Tar det som det kommer og stoler på at jordmødrene gjør det til en så hyggelig opplevelse som mulig for alle parter :)

Kommer til å skrive det samme som deg, men legge vekt på at jeg ønsker at far skal bli godt informert og kunne ta beslutninger på mine vegne dersom jeg har så vondt at jeg ikke får med meg info. Også i det tilfellet dersom jeg må ha haste keisersnitt må far få god info.

Jeg vil ikke ha studenter inne hos meg

Ønsker å få baby rett på brystet så fort hun kommer ut ❤️ Det gjorde jeg sist :) Og pappaen tok flotte bilder av det magiske øyeblikket hvor vi så hverandre for første gang

Kommer nok til å ønske det samme som deg (gitt at alt er som det skal, selvsagt). Skal ha samtale om forrige fødsel på sykehuset og det jeg sliter med blir nok ført inn sånn at de er klar over det ved neste fødsel.

Ønsker hjelp til å jobbe med pusten, finne gode teknikker for å takle riene, og ønsker helst å unngå epidural (dårlig erfaring sist - ingen støtte eller hjelp med riene, og ble sterkt anbefalt epidural pga igangsatt fødsel. Lamma delvis halve kroppen, kjente ingenting under pressing, riene stoppa opp).

Vaginal sjekk bare når nødvendig, og at de da hjelper meg å slappe av og bli trygg slik at jeg ikke spenner meg sånn. Har mareritt om modningssjekker og forsøk på å ta vannet fra sist, det ble mange, i flere dager, og veldig stor forskjell på hvor flinke de forskjellige legene var. Jeg turte ikke å si på forhånd at jeg har vansker med underlivssjekker (har aldri tatt livmorcelleprøvene f.eks), skamma meg og følte at det var pinglete å si noe på det når jeg snart skulle føde, det gjør jo ikke vondt i forhold til fødsel liksom.

Ønsker helst å slippe å ligge på rygg. Fikk stå og gå under åpningsfasen sist og det var gull, måtte ligge ned etter full åpning så jordmor fikk oversikt, det funka absolutt ikke.

Tenkte på denne linken når du forteller at du ikke liker modningsjekker, kanskje informere jordmor om dette også?
http://www.babyverden.no/Fodsel/Fodselens-faser/Rumpa-forteller-om-fremgang-i-fodselen/

Skal ikke skrive fødselsbrev, men skrev noen punkter i skjemaet jeg leverte fødeavdelingen på OUL. Der skrev jeg blant annet at jeg skal bli tilbudt klyster så fort det lønner seg. I tillegg skrev jeg at jeg er redd for å spy under rier. Spyr alltid når jeg har skikkelig menssmerter :/

Videre skrev jeg at jeg ikke vill ligge rett ut på ryggen når ungen skal presses ut. Og at jeg kunne tenkt meg badekar underveis, men det kommer helt an på hvordan jeg har det på det værste ;)

Sniker litt ;) Kjenner meg igjen i det du skriver om underlivs undersøkelse! Fikk tips fra en jordmor om at man kan be om Xylocain (bedøvelsesgele) før sjekk hvis man ønsker :)

Sniker litt ;) Kjenner meg igjen i det du skriver om underlivs undersøkelse! Fikk tips fra en jordmor om at man kan be om Xylocain (bedøvelsesgele) før sjekk hvis man ønsker :)

Takk for tipset, det skal jeg huske! Den ene legen ba meg holde hendene under rompa slik at det ble en annen vinkel eller helling på skjeden, det hjalp mye. Merka mest forskjell på om jeg klarte å føle meg trygg på personen eller ikke.

Back
Topp